„В нашата фирма, когато говорим за работа, не се разбира да отидете в офиса, да седнете на определено бюро с компютър и оттам да работите. Сега всичко може да се прави в движение, само от едно мобилно устройство, чрез CRM системата на Salesforce”, казва Владимир Дичев, изпълнителен директор на ЧЕЗ Трейд България. Той бе един от лекторите – потребители на Salesforce, които споделиха опита си от ползване на системата в специфични бизнес сектори пред участниците в четвъртата годишна Salesforce CRM конференция, организирана от Некст Консулт.
Salesforce повишава продуктивността на търговския екип в енергийната компания, стана ясно от дискусията между Владимир Дичев и Максим Колев, директор софтуерни решения в Некст Консулт. „Нашата компания е дъщерно дружество на ЧЕЗ и като част от CEZ Group имаме собствена ИТ компания, която се намира в Прага. Но тъй като не винаги решенията, които се предлагат отвън, съотвестват на нуждите на клиентите тук, решихме да изберем решение според спецификата в България”, поясни Дичев.
От ЧЕЗ Трейд България започват партньорство с Некст Консулт през юни миналата година, като понастоящем CRM системата работи като цялостно комплексно решение, съобразено с особеностите на енергийния сектор у нас. Salesforce системата обхваща всички процеси в ЧЕЗ Трейд България – продажби, доставки, връзки с клиентите и т.н. Въпреки своята комплексност, системата е много гъвкава и се явява основен инструмент за работа на екипа. Първоначално, търговците са имали известни опасения, но те бързо отпаднали, тъй като системата е улеснила изключително работата им.
Преди внедряването на системата е било трудно да се следят сделките, договорите и връзките с клиентите, но след имплементирането, още първия месец компанията отчита ръст на клиентите, сподели Владимир Дичев. Същата система след това е внедрена в още няколко държави. Анализът на работата във всяка от една от тях установява, че в България е постигната най-голяма комплексност на CRM системата.
Salesforce подобрява взаимодействието между маркетинга и продажбите и в Омникар БГ – проект, за който говориха Гиньо Генев, главен мениджър масла в компанията, и Иво Дрешков, партньор софтуерни решения в Некст Консулт. „Проблем беше, че научавахме за всичко постфактум. Ползвахме само ERP система, а преди четири години изобщо не сме мислили за CRM. Но след среща с Орлин Дочев от Некст Консулт решихме да им се доверим”, разказа Гиньо Генев.
С анализ на всички процеси във фирмата през септември 2014 г. започва проектът по внедряване на Salesforce CRM в Омникар БГ, а от април 2015 г. системата е представена за първи път пред екипа. Половината от всички 40 служители във фирмата днес са активни потребители на решението. Съществуващата преди внедряването ERP система е свързана със CRM на Salesforce.
Търговците в Омникар БГ вече ходят при клиентите си, само когато трябва да се извърши продажба, а подходът на многократни срещи и телефонни разговори, преди да се стигне до сключването на крайна сделка, е останал в миналото. Търговският процес се управлява в реално време, всичко се вижда в системата и се следи от всички, каза в заключение Гиньо Генев.
„Като застрахователна компания ние работим с доверието на клиентите си, а то се печели, когато общуваме с тях и познаваме нуждите им. Ето защо за нас беше логично да потърсим система, която да ни е полезна в работата на търговците и управлението на продажбите. Три са основните стъпки в процеса на продажби: първа среща, преговори и сключване (или не) на сделката. Всички тези стъпки бяха автоматизирани чрез въвеждането на CRM системата на Salesforce, на етапите, където беше възможно това”, сподели Емил Вучков, член на УС и изпълнителен директор на Застрахователно акционерно дружество България.
До решението за избор на конкретното решение се стига след няколко неуспешни опита за внедрявания, разказа още Вучков. Според него, системата на Salesforce е подходяща, защото е гъвкава и може да се надгражда. Освен това специалистите на Некст Консулт са успели напълно да интегрират в новото решение използваната дотогава система за работа с клиенти в ЗАД България.
Някои потребители споделиха по време на конференцията за общ проблем при внедряване на CRM решение, а именно – съпротивата на част от търговците и липсата на мотивация за работа със системата. Но в ЗАД България са решили този въпрос, като още на етап анализ и описание на процесите привличат част от търговците и така ги ангажират с осигуряването на обратна връзка, която е много важна при избора на конкретно решение.
Емил Котас, регионален мениджър в компанията за борба с вредители ДДД-1, известна като „Килъри”, коментира как разрастването на фирмата е довело до необходимост от решение за управление на процесите и на връзките с клиентите. „В един момент стигнахме дотам, че търговците ни не знаеха кои и колко са ни клиентите. Дори сме имали случай, при който екипи от два различни града се срещат с клиент на едно и също място, по едно и също време!”, разказа Котас.
След анализ на процесите в компанията стигат до извода, че само от спестени разходи след внедряване на CRM системата ще се покрият средствата по нейното внедряване. Едновременно с това в ДДД-1 внедряват и ERP, тъй като във всеки офис в отделните населени места търговците са ползвали най-различни системи. Да се обединят всички тези системи и да се направи така, че те „да си говорят”, се оказва и най-сериозното предизвикателство в процеса на внедряването на решението на Salesforce.
„Сега вече само с два клика получаваме информация, за която преди ни бяха нужни часове. Много по-гъвкави сме, сега всеки един от нас си планира работата, тъй като може да види кой от екипа къде е и с какво се занимава”, допълни Емил Котас.
Обикновено, при внедряване на CRM се обръща малко внимание на крайните потребители на системата, а фокусът се поставя върху висшия мениджмънт, който взема решенията. При Salesforce е точно обратното – вниманието е върху тези, които ще работят с решението, защото търсеният резултат е облекчаване на работата на хората и екипите, заключи Максим Колев от Некст Консулт.