Облачното резервиране спасява корпоративните данни

За организации, които имат нужда от резервиране на данните, облачната платформа спестява много разходи, заяви Огнян Юскеселиев, мениджър технологични решения в Телелинк

Облачните решения за резервиране спасяват фирмените данни най-ефективно, от което могат да се възползват бизнес организациите, особено в светлината на актуалните кибератаки с така наречените криптовируси.

С платформи като Microsoft Azure Backup корпоративните организации могат да имат спокойствието, че информацията им не просто е резервирана, но и че може да се възстанови бързо и сполучливо. Как точно става това бе тема на семинара „Защита на данните и непрекъснатост на бизнеса с облачни решения на Microsoft“, организиран тази седмица в София от системния интегратор Телелинк.

Бекъп, но работи ли?

Повечето корпоративни организации имат изградени процедури за резервиране на данните си. Много от тях обаче не могат да са сигурни, че процедурите им действително работят – и че работят според очакваното. Нерядко, когато наистина има нужда от възстановяване на данните от бекъп, той не може да изпълни своята основна задача, обясни Огнян Юскеселиев, мениджър технологични решения в Телелинк.

„В повечето случаи проблемът излиза наяве в моменти като сегашния, когато криптовирус атакува данните ни. Той атакува, например, ключов човек в организацията, да кажем счетоводителя, и „заключва“ данните му. Налага се компютърът да се форматира и данните да се възстановят чрез бекъп. Тогава се оказва, че нещо с резервирането не е наред“, разказа Юскеселиев.

Сложността на ИТ системите е една от възможните причини резервирането в собствената ИТ инфрастуктура да не сработи. Във всяко предприятие с течение на времето се натрупват множество различни софтуерни и хардуерни системи, които от своя страна изграждат сложни взаимовръзки помежду си. Заради тази сложност резервирането понякога се оказва изключително трудна задача.

С прехода към облачна инфраструктура фирмите могат да се „имунизират“ срещу атаки с криптовируси, посочиха специалистите от Телелинк

Добре познати в практиката са случаите, в които различни софтуерни платформи зависят една от друга или са зависими дадени техни компоненти. Тогава една малка промяна, като например безобиден ъпдейт, може да блокира всички механизми за резервиране.

Често липсва тестване на бекъп системите и в случай на проблемна процедура, никой не подозира, че резервирането не работи или работи зле. Този фактор остава скрит до момента, в който се наложи да се ползват резервираните данни. Тогава се оказва, че те не могат да се възстановят.

Използването на неподходяща техника за резервиране също може да бъде причина за загуба на данни. „Нерядко ИТ отделите решават, че ще изведат от употреба дадена машина, но ще я използват за бекъп“, посочи Юксеселиев. „Но старата техника не случайно се извежда от експлоатация – тя вече е негодна за работа, не й достига капацитет, или животът й е на финала си. Защо решаваме точно на такава машина да поверим данните си?! Уж сами сме я пенсионирали, а очакваме тя да отговаря за критичните ни данни“. В подобни случаи се оказва, че потребителите нямат реална защита на данните, но пък спокойно живеят с илюзията, че имат.

3-в-1: облачно резервиране

Проблеми като тези с остарялата техника са немислими при резервирането в облака. Доставчиците на подобни услуги – такива като Microsoft Azure Backup & Disaster Recovery – имат грижата да поддържат хардуера и софтуера си в най-добра форма. Все пак за тях това е основен бизнес и фокус на инвестиционните им програми.

За организации, които имат нужда от резервиране на данните, облачната платформа спестява много разходи. Най-видимата част е оборудването: облачният бекъп не изисква купуване и инсталиране на сървъри, дискове, модули за съхранение, софтуер за управление, помещения и обслужващо оборудване.

Освен това при облачното резервиране отсъства факторът „ниска утилизация“, или ситуацията, при която компанията е инвестирала в голям обем техника, но месеци наред и дори години тя се натоварва нищожно. Това означава, че не се „заключват“ капитали. Те могат да се насочат в правилната посока, към същинския бизнес на организацията.

Гъвкавото разрастване е друго от основните преимущества на облачния бекъп. Услугата по резервиране на данни „расте“ заедно със самия бизнес. Когато той е малък, потребностите са малки, потреблението също е малко – а с това и разходите са малки. От друга страна, при рязко увеличаване на потребностите „облакът“ може да откликне незабавно. Една търговка фирма, например, в деня на „черен петък“ може да има нужда от 10-20 пъти повече резервиране и с облачните системи може да разчита, че ще го получи.  

Уязвими са данните при традиционния модел на ИТ инфраструктура

Атаки като криптовирусите таргетират най-вече компаниите, които следват по-традиционни модели на работа в ИТ системите си, подчерта Огнян Юксеселиев. „Тези, които не възприемат новия, по-гъвкав модел на работа с облачни структури, са уязвими: там, където има централизирани файлови сървъри, съдържащи всичката информация на фирмата, или където счетоводството разчита на един-единствен компютър в цялата фирма, подобен род кибер-атаки нанасят истински, тежки поражения“.

С прехода към облачна инфраструктура фирмите могат да се „имунизират“ срещу рансъмуер (ransomware) атаки. „С добавяне на облачни услуги за резервиране на данните ние можем да направим бизнеса си устойчив на крипто-зарази“, заяви Юксеселиев. Единственото, от което се нуждае фирмата в подобна ситуация, е форматиране на заразените компютри. Данните обаче няма да бъдат „отвлечени“, защото ще имат своето копие в облака, чрез което фирмата може да възстанови работата си лесно и бързо.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментари по темата: „Облачното резервиране спасява корпоративните данни”

добавете коментар...

  1. IT

    А какво става когато архивираме вече заразени данни? Или това никой не го отчита, важно е реклама да има ….

  2. Cloud

    Клауда е неизбежен, ако някой не е разбрал още по-зле за него

  3. Saevar

    ммдам скъсва се, ето това са новини само от днес:
    “Bell Canada Hacked: Data of 1.9 Million Customers Stolen,
    DocuSign Data Breach Led to Targeted Email Malware Campaign”
    следващите на ред са тея облачни измишльотини… кого залъгвате…

Коментар