След смарт часовника Watch, Apple създаде втори принципно нов продукт, който не е завещан от таланта на нейния основател Стив Джобс. На ежегодната конференция WWDC 2017 в Сан Франциско компанията показа HomePod – устройство, които съчетава умна колонка и домашен асистент.
Изпълнен във вид на цилиндричен високоговорител, HomePod се управлява от гласовия асистент Siri. В тази нова ниша от пазара компании като Google, Microsoft, HP, Lenovo и Samsung се опитват да догонят лидера Amazon, който започна да налага интелигентите домашни устройства още през 2014 г. с иновативния Echo.
Apple има претенция, че преоткрива домашната музика след iPod, стана ясно от думите на CEO-то Тим Кук при представяне на HomePod. Умната колонка се очаква на пазара през декември на цена от 349 долара, докато Echo струва $180, а Google Home се предлага за $129.
HomePod е продължение на опитите на Apple да превърне iPhone в център на интелигентния дом, използвайки гласовия помощник Siri и софтуера HomeKit. Умният говорител, обявен в понеделник, показва, че тази стратегия на Купертино не е изчерпана. Моделът стъпва на чип A8 и може да възпроизвежда всичко от Apple Music с високо качество.
Анализатори очакват интелигентните говорители да стават все по-популярни, достигайки продажби в размер на 15 млн. броя през 2020 г., в сравнение със само 1,8 милиона през 2016 г., по данни на Strategy Analytics. Залогът на Apple е висок, тъй като HomePod е първото устройство от нова категория след излизането на Watch.
Гласово активираните колонки могат да се използват в кухнята или в хола за пускане на музика, поръчка на пица, приглушено осветление и дори да кажат някоя шега. Хората взаимодействат с тези умни джаджи без да гледат екран или да използват ръцете си. Колонките се управляват от интелигентни цифрови помощници, които могат да се актуализират редовно и автоматично с нови функции.
HomePod предлага много от възможностите на останалите подобни устройства, като освен това дава на потребителите новини, прогноза за времето и контрол на свързаните домашни устройства. Apple набляга силно на качеството на звука на HomePod, в сравнение с Amazon Echo. Според компанията, HomePod има „пространствено съзнание”, което му позволява да усети размера на стаята, в която се намира, и мебелите около него, за да настрои аудиото според нуждите.
Apple влиза късно на пазара за умни домашни устройства. Конкурентът Amazon има две години преднина със своя Echo, управляван от гласовия асистент Alexa. Онлайн търговецът продава милиони умни колонки, а наскоро показа новия Echo Show, който включва екран и камера за видео разговори. Google също е в играта с устройството Google Home, което се базира на гласовия софтуер Google Assistant.
Но би било наивно да се подценяват възможностите на Apple да стане фактор на новия пазар, предвид лоялната й потребителска база. Способността на Apple да интегрира гладко новия хардуер със съществуващата си електроника може да стимулира потребителите да приемат HomePod, дори ако вече притежават Echo или Google Home.