Успешният модел за дигитална трансформация е в съвместната работа на ИТ отделите и бизнесът. Около този извод се обединиха участниците в дискусия на тема „Кой трябва да води дигиталната трансформация – ИТ или бизнесът“, която се проведе в рамките на IDC Digital Leadership Forum 2017 в София.
„Без колаборация между ИТ и мениджмънт няма как да се осъществи преход към дигитална компания“, каза Елена Дречева, управляващ директор на Konica Minolta Business Solutions. Според нея, успешната трансформация минава през подобряване на вътрешната комуникация.
„Единственият провален проект в Credissimo беше заради неразбирателство дали ИТ или бизнесът да води парада“, допълни Владимир Димитров, ИТ мениджър на Credissimo. Важно е да се знае, че ИТ отделът не съществува самоцелно, той обслужва бизнеса. Мениджмънтът пък трява да се грижи това да се случва добре и целите на ИТ да са ясно дефинирани и постижими. Една от грешките са нереални срокове и невъзможността на ИТ мениджъра да каже, че „това не може да стане в този срок“, коментира Димитров.
Проблем в организациите е, че действат реактивно, а не проактивно, отчете Ясен Божилов, CIO на CashCredit. „Така наречените бизнес иновативни компании всъщност гледат какво правят останалите и повтарят техните действия. Ние сами се поставяме в позиция на догонващи“, коментира той. Според него, проблемът може да се реши, като се премахне терминът ИТ.
Друга спънка пред съвместната работа на ИТ отделите и ръководствата на организациите е, че двете страни си говорят на различен език и имат различни очаквания, посочи Светослав Маринов, CIO на Геотехмин. Огромна част от ръководителите на високотехнологичните звена са бивши системни администратори, които са свикнали да работят по разписани процедури и са консервативни. В същото време мениджмънтът е свикнал да изисква информацията от системите за управление на бизнеса именно от ИТ хората, вместо сам да прави и анализира нужните му справки. Промени като използване на облачни услуги пък се забавят от ИТ поделенията заради притеснения, че работата им ще намалее и ще бъдат съкратени.
Компания, която в голяма степен е преминала дигиталната трансформация, опровергава това притеснение. Credissimo работи изцяло онлайн и от създаването си преди 10 години е в постоянен процес на промяна, каза нейният ИТ мениджър Владимир Димитров. Преди около 2 години мениджмънтът на компанията установява, че ИТ специалистите не разбират целите на бизнеса. Тогава започва процес на промяна, който цели да автоматизира всички процеси в компанията, а не само обърнатите към клиентите. Миналата година Credissimo въвежда автоматизиран процес за автоматично одобрение на клиентите за кредит, като чат през Фейсбук.
„Колегите приеха проекта като експеримент. На практика се оказа, че това е много успешна стратегия, впоследствие го развихме и за други платформи“, разказа Владимир Димитров. Проучване, направено три месеца след пускане на услугата, показва, че 4-5% от молбите са дошли през новия канал. „Това е добър резултат, като се има предвид спецификата на услугите, които предлагаме“, коментира за ИТ мениджърът. Проектът в Credissimo е осъществен без никакви съкращения на персонал.
Промяна на нагласите във финансовия сектор отчита Васил Панчев, ръководител на ИТ поделението на Societe Generale Expressbank. Редица банки вече имат изцяло дигитални офиси. Банката, в която той работи, също предлага услугата на територията на Франция.