Наред с много други въздействия, пандемията ще промени и практиките на компаниите за раздаване на коледни бонуси, сочи проучване на Adecco България сред повече от 100 фирми (български и международни) от секторите ИТ, аутсорсинг, телекомуникации, финанси, търговия и производство, базирани основно в София и Пловдив.
Тенденцията от предишните години компаниите да са ориентирани към поощряване на доброто представяне и да плащат бонуси за постигнати резултати, а не за конкретни празници, става още по-осезаема през 2020 г. Това беше масова практика и досега в големите международни компании, но ковид кризата промени бонусната система на целия пазар на труда в България.
Компаниите, които имат финансова възможност за допълнителни стимули към служителите си, тази година ще инвестират в тематични за сезона продукти и подаръци. Работодателите се стремят да диверсифицират пакета от социални придобивки и компенсации, които дават на служителите си, за да отговорят на по-комплексните им потребности и индивидуалните им постижения.
Затова финансовите пакети, които предлагат, включват както заплата, така и ваучери, комисионни и бонуси, обвързани с представянето им. Предоставят се и много материални, но не пряко финансови стимули.
Тази година несъмнено най-важните допълнителни придобивки за служителите са именно надеждната допълнителна здравна осигуровка, възможността за работа от вкъщи и допълните дни отпуска. Наблюденията на Adecco България над пазара на труда у нас показват, че въпреки предизвикателната година, компаниите не са се отказали от заплащането на допълнително здравно осигуряване, което е показателно за целогодишния ангажимент на работодателите към служителите.
Запазването на емоционалното здраве и чувството за принадлежност към екипа също са сред основните фокуси в компаниите. Много от тях са разработили допълнителни придобивки като програми за консултации с психолог, отворени дискусии за удовлетвореността и страховете на служителите.
Част от работодателите предлагат опцията да заменят картите за спорт, които са осигурявали на служителите си, с целево финансиране за закупуване на фитнес уреди за дома. Компаниите внедряват и много онлайн активности, имитиращи стандартния тиймбилдинг.
Виртуални ще са и някои от коледните корпоративни партита, където ще има такива, като работодателите залагат на все повече креативни идеи как да бъдат организирани изпращането на продукти и индивидуални подаръци в домовете на служителите, например.