Обучения и сертификации решават проблема с липсата на ИТ кадри

Когато става въпрос за справяне с недостига на специалисти, квалификацията е нещо, което кадърните хора държат (снимка: CC0 Public Domain)

Проблемите с наемането на ИТ кадри (а и не само) ще продължат, ако работодателите не се съсредоточат върху ключовите желания на специалистите, които искат да ангажират. А това е въпрос, който редовно остава пренебрегнат.

Обичайно в търсенето на нови дигитални таланти технологичните компании наблягат на заплатите и материалните удобства като фитнес-карти, развлечения в офиса и др., за да привлекат и задържат кадърните хора. Но удовлетворението от работата често не се свежда само до парите и възможността за работа от вкъщи.

Всъщност данните все по-често сочат, че вероятността служител да напусне или да остане във фирмата се определя от това, което организацията не прави, а не от това, което прави. С други думи – работещите са по-склонни да напуснат работодатели, които не предлагат квалификация и възможности за обучение.

Скорошно проучване на Enterprise DB (EDB), в което са анкетирани 1400 технологични професионалисти, установи, че 43% биха обмислили нова работа, ако им се предлагат по-добри възможности за кариера. Проучването показва, че 46% от работниците са доволни от текущата си работа, но други 44% са „доволни, но са отворени към нови възможности“. И факторът, който ще натежи във вземането на решение за оставане или напускане, са възможностите за обучение и сертификация.

Техническите специалисти са особено заинтересовани от възможностите за допълнителна подготовка (38%) и по-задълбочен достъп до обучение и сертификати (30%), установи EDB. За много от работещите в ИТ сектора пандемията спря кариерното израстване и сега, когато нормалният живот се завръща, служителите очевидно са нетърпеливи да наваксат пропуснатото.

Накратко, пренебрегването на въпроса за квалификацията на служителите представлява риск за организациите.

За съжаление на служителите, работодателите не предоставят достатъчно, когато става въпрос за възможности за развитие. Неотдавнашно проучване на Pluralsight установи, че 40% от технологичните специалисти посочват липсата на място за кариерно развитие като един от основните мотиви да напуснат своя работодател. Това има приоритет дори пред заплатата.

Като се има предвид, че само 24% от технологичните служители планират да останат при своя работодател през следващите 12 месеца, а 52% от ИТ кадрите обмислят да напуснат работа поне веднъж месечно, според Pluralsight е ясно, че възможностите за развитие са ключови в битката за таланти.

Не е достатъчно компаниите просто да кажат на персонала, че имат програми за обучение и развитие – те трябва да практикуват това, което твърдят, предупреждават още кариерните специалисти.

Твърде често организациите съобщават на служителите си, че са ангажирани с „непрекъснатото развитие“ на хората, като същевременно пропускат да им отделят необходимото време за участие в обучения. Проучването на Pluralsight показва, че 61% от работниците смятат, че са твърде заети с други ангажименти, за да участват в обучения. Това предполага, че лидерите или трябва да намалят натоварването, или по друг начин да подобрят комуникирането на важността на самоусъвършенстването и развитието.

Проучването на EDB разкрива още, че ИТ специалистите, които са най-доволни от настоящия си работодател, казват, че тяхната организация е въвела програма за наставничество през последните 12 месеца (21%), докато тези, които са недоволни (43%), казват, че техният работодател не е въвел никакво обучение през 2022 г.

Данните съвпадат с извода от скорошен доклад на британската организация Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD), според който липсата на възможности за самоусъвършенстване и развитие държи хората в капан на нископлатени и нискоквалифицирани професии. Само 39% от работниците, които изкарват относително ниски заплати, споделят за наличието на добри възможности за развитие на умения. Обратно, сред добре платените кадри цели 72% имат добра палитра от опции за обучение и сертификация.

Бюджетните ограничения винаги ще бъдат един аргумент, който компаниите ще изтъкват, за да не инвестират в обучение и повишаване на уменията на служителите. Но когато вземем предвид колко струва намирането на кадърен и мотивиран човек, то възниква въпросът дали тези пари биха били по-добре изразходвани за инвестиции в растежа на съществуващия персонал – особено този, който организациите не могат да си позволят да загубят.

Коментари по темата: „Обучения и сертификации решават проблема с липсата на ИТ кадри”

добавете коментар...

  1. Anonymous

    Скептичен съм …

  2. ...

    Глупости. Всичко опира до пари.

  3. Йордан

    Така е – програмистите работят, за да се развиват духовно, а не за да печелят пари и да трупат богатства.

  4. ИТ

    В момента е много тегаво започването на ИТ работа, всичкото ейчар по морето, отпускарски сезон юли-август

Коментар