Японските износители на високотехнологична продукция вече усещат последствията от референдума във Великобритания, в който повечето островитяни гласуваха за излизане от ЕС. Поскъпналата йена застрашава доходите на производителите от Япония, пише Уол Стрийт Джърнъл.
Брексит влияе, например, на бизнеса на Canon. Компанията за фотокамери и офис техника получава около 80% от своите приходи от износ в чужбина и валутните колебания влошават финансовите й показатели.
Европа има съществен дял в общите продажби на Canon. В периода януари-март 2016 г. приносът на Стария континент в приходите на Canon възлиза на 28% от общо 797,2 млрд. йени (около 7,8 млрд. долара). Поскъпването на йената може да затрудни възстановяването на икономиката на Япония, опасява се шефът на Canon – Фуджио Митари.
„Резултатът от референдума е твърде неблагоприятен. Има риск рязкото обезценяване на британската лира да засили инфлацията, да разстрои икономиката и да доведе до стагнация във Великобритания”, коментира Митари.
Скъпата йена намалява приходите на японските износители и ги принуждава да съкращават разходи, за да запазят своята рентабилност. Повишаването на цените на експортната продукция, предвид поскъпването на йената, води до намаляване на конкурентоспособността на японските стоки на външния пазар.
Финансовите разчети на Canon сочат, че по-скъпата йена ще намали годишната оперативна печалба на компанията с 3,9 млрд. йени (около 38 млн. долара).
Сходна е ситуацията и с друг японски гигант в офис техниката – Konica Minolta. Близо една трета от приходите на компанията идват от Европа и ръстът на йената спрямо европейските валути – евро и паунд – се очаква да намали оперативната печалба на Konika Minolta с 1,2 млрд. йени (около 11,78 млн. долара).
Според анализатори, нестабилността в Европа може да влоши търсенето на принтери и друго офис оборудване от страна на правителствения сектор и корпоративните клиенти. Konica Minolta не изключва подобен риск, но според компанията, в момента е трудно той да бъде оценен.