Близо 60% от приложенията в онлайн магазините не са били изтеглени нито един път. В същото време уеб приложенията – такива, каквито ги познаваме до момента, създават редица проблеми и неудобства, като например това, че са претоварени с информация, предлагат потребителски интерфейс с ниска резолюция, зависят от интернет връзката, не работят офлайн и са трудни за използване на мобилни устройства.
Решение на този проблем са т.нар. Progressive Web App (PWA), или прогресивни уеб приложения. Те са отлична възможност за разработчиците от цял свят да направят всичко в мрежата по-чисто и спретнато, по-ефективно и удобно. След години на скованост от законите на „стария интернет” и разнородността на опитите за „мобилен уеб”, сега този вид приложения са възможност най-сетне потребителят да работи лесно и интуитивно, да бъде в центъра на вниманието на приложенията и да е в състояние да „изпробва, преди да купи” каквото и да е приложение.
PWA представлява подход за разработка, използващ набор от технологии, които позволяват уеб съдържанието да бъде представено като приложение, предлагайки включително офлайн функционалност, нотификации и достъп от всякакви устройства, поясни Кристиян Хейлман, старши програмен мениджър в Майкрософт, по време на откриването на конференцията за разработчици DevReach 2017. В първия си ден форумът събра над 500 разработчици от над 20 страни в комплекса Арена Младост.
Progressive Web App (PWA) е термин, използван да се обозначат уеб приложенията, които ползват последните уеб технологии. PWA представляват обикновени уеб страници или уеб сайтове, но се изобразяват при потребителя като традиционни приложения или нейтив мобилни приложения (източник: Wikipedia).
Благодарение на PWA, преживяването от използване на приложението се подобрява съобразно възможностите на устройството, което се ползва, и качеството на връзката, уточни Хейлман и допълни, че реално PWA представлява възможност за компаниите да използват технологиите и подходите за PWA, за да опростят и ускорят текущите си уеб базирани проекти. Всички включени технологии са базирани на отворени стандарти и могат да бъдат ползвани в „pick-and-mix” формат.
На практика PWA е една възможност да се преосмисли това, което наричаме „приложения“ и как потребителите откриват, използват и се отказват от приложенията. „Всичко, което правим сега, не работи“, заяви Хейлман. В същото време PWA работи на принципа „try before you buy” (изпробвай, преди да купиш), допълни той. Това на практика означава, че приложението се инсталира при посещение, като то получава все повече права при увеличение на броя посещения от страна на потребителя. И не на последно място, то не налага на потребителите да сменят своето устройство.
Прогресивните уеб приложения загърбват всички принципи на „стария уеб”. При тях няма предварително определени резолюции, фиксиран потребителски интерфейс, натоварване на мрежовите комуникации и чакане. Потребителят не е принуден да избира между неудобни опции, които някой друг някъде е решил, че са хубави. Приложението е гъвкаво, интуитивно и лесно, компактно побрано в екрана на всяко устройство, а всеки бутон носи важна функционалност.
PWA следва да се изграждат с мисъл за сигурността от самото начало, подчерта Хайлман. Те трябва да се пишат така, че с всеки ред код, който се създава, безопасността да е в съзнанието на разработчика. Едно PWA приложение трябва да бъде обслужвано от сигурна платформа, като за целта е препоръчително да се ползва HTTPS или HTTP/2, уточни още Хейлман.
За да имат успех, прогресивните уеб приложения трябва да отговарят на четири основни правила:
Бързина: прогресивните уеб приложения трябва да откликват бързо. Те трябва да се зареждат светкавично и да са „отзивчиви” (responsive), да не карат потребителя да чака за каквото и да е.
Интегритет: всяко приложение трябва да се интегрира лесно със съществуващата среда, да прави връзка с операционната система, върху която „седи”, и да си говори лесно с другите приложения, които потребителят обича да използва. Тогава потребителят несъзнателно ще го обича.
Надеждност: PWA трябва да работят винаги и по всяко време, независимо от условията. Естeствено, че за целта трябва да имат офлайн режим, но също така трябва да знаят и за множеството други форми на работа, които варират между офлайн и онлайн.
Ангажиране: от съществено значение е приложенията да са приятни, да не са досадни, нотификациите им да са дискретни и наистина по същество, да карат потребителя да се връща да иска още и още, да желае да ползва повече.
Редица примери от практиката сочат какви са ползите за бизнеса от прилагането на PWA. По данни на Forbes, например, PWA позволява зареждане на сайта на медийната компания за 2,5 секунди на мобилни устройства, в сравнение с 6,5 секунди за предишния им уеб сайт. Заедно с това импресиите за посещение са се увеличили с 10 на сто.
Raphael Hotels пък са постигнали, благодарение на PWA, увеличение на конверсиите в своя уеб сайт с 20%, на разгледаните страници – с 66 на сто, на сесиите – с 59%, а излизанията веднага след посещение в сайта са намалели с 51 на сто.