Отвореният офис – евтин и… затормозяващ служителите

Напрежението, разсейването, липсата на тишина тормозят огромна част от работещите в отворени офиси

Отвореният офис отблъсква хората толкова много, че 1 от 8 служители в американските компании е готов да напусне работата си, ако узнае, че фирмата му ще се настани в офис-пространство с отворен план. Подобна структура може да изглежда евтина за работодателите, но е спорно доколко наистина пести пари, защото срива продуктивността на работещите.

Ново проучване на американската фирма ROOM разкрива, че един от осмина служители (13%) обмисля да напусне работата си, ако фирмата му реши да се работи в отворен офис. Звучи драматично – и наистина е. Подобно разпределение е изключително стресово за голяма част от хората.

Разбира се, когато става дума за подобни проучвания, винаги трябва да се има предвид, че сред работещите винаги има както хора, които предпочитат тишината и уединението на работното място, така и такива, които искат повече човешко присъствие, повече разговори и дискусии, повече „съвместна работа“ и сътрудничество.

Именно изводите от подобни проучвания би трябвало да помогнат на мениджърите и HR специалистите да идентифицират служителите, които действително се нуждаят от по-уединена среда, за да им се помогне да намерят комфортна работна обстановка. По този начин може да се извлече максимална продуктивност.

„Имайки предвид, че прекарваме една трета от живота си на работното място, компаниите трябва да дадат приоритет на създаването на физическа среда, която позволява на служителите пълноценно да работят, да мислят, да творят, да почиват“, казва Мортен Майснер-Йенсен, съосновател на ROOM. „Стресът на работещите от отворения план показва, че няма как един и същи подход да удовлетворява на всички еднакво добре“.

Стресът от отворения офис

Сред причините, които традиционно се посочват като проблем при отворените офиси, са:

  • шумни колеги
  • по-слаба концентрация
  • по-ниска производителност
  • липса на достатъчно лично пространство
  • страх от зарази и др.

На мнозина е позната несгодата от тази обстановка: в другия край на залата група колеги избухват в смях и човек се стряска, за провеждането на спокоен телефонен разговор се налага да излезеш в коридора, тикаш в ушите си слушалки в продължение на 9 часа, за да не слушаш служебните разговори на колегите…

Напрежението, разсейването, липсата на тишина тормозят огромна част от работещите в отворени офиси. Ето и малко цифри от проучването на ROOM:

• За двама от всеки трима (62%) от работниците смутът от отворения офис е причината да заявят, че искат следващата им работа да има закрито разположение на офиса;

• Близо един от четирима (24%) твърдят, че постоянно се чувстват стресирани през целия ден в отворена офис среда;

• Един от всеки седем (16%) от респондентите смята, че този стрес е причината за влошеното му здраве;

• За близо третина (31%) е наложително да излязат и да отидат в коридора, за да проведат телефонен разговор.

Готови ли са служителите да се лишат от дадени удобства в името на покоя в офиса, проучват още от ROOM. Оказва се – да. Те биха жертвали кафе-машината, слънчевата светлина, годишния си бонус, партитата по празниците, дори 5 дена от ваканцията си.

Как това влияе на бизнеса?

За почти една трета или 29% от респондентите разсейванията и шумовете от отвореното офис пространство са причина за по-малко продуктивност.

20% заявяват, че им е трудно да изпълнят задачите си в отворено офис пространство. 13% пък казват, че са изпратили оплакване до по-висшите служители, които имат свой собствен кабинет.

Какво да се направи?

Нужна е офис-среда, която дава на служителите възможността да работят по начина, по който се чувстват най-продуктивни. В идеалния случай те могат да имат свободата да избират как точно да работят.

Възможно е оформлението на офиса да е комбинирано: до голяма степен отворено за нормална работа, но с много опции за закътани места за провеждане на важни разговори, отделни работни кътове, когато служителите се нуждаят от висока концентрация или имат кратки срокове.

Когато служителите се чувстват оправомощени да формират работната си среда, за да са продуктивни, това помага за увеличаване на морала и ефективността им като цяло.

Зеленината има важно значение. Растенията из офиса, между хората, по бюрата помага за успокояването и концентрацията. Този ефект обаче е много по-мощен, когато работещите имат достъп до открити зелени пространства, където могат да се разходят, разведрят, успокоят мислите си.

Графиците с реверанс към спокойствието на работното място са от изключителна важност. Много е трудно човек да работи концентрирано и пълноценно, когато на съседното бюро колегите си говорят какво ще купуват на семействата си за празниците.

Не по-малко трудно е да кадърен служител да работи пълноценно, когато трябва да помага на нов колега да навлезе в работата и сегиз-тогиз да прекъсва собствената си дейност, за да дава разяснения.

Затова психолозите препоръчват да се създадат такива работни графици, в които всеки служител има поне няколко часа гарантирано спокойствие на работното място.

Коментари по темата: „Отвореният офис – евтин и… затормозяващ служителите”

добавете коментар...

  1. ха

    Преди време изчислителният център в града ми беше направен по подобен образец. Не беше от напълно отворен тип, а само със стъклени прегради между стаите. Така и тишината е по-гарантирана, а и топлината е по-локална. Но въпреки това … по стъклените стени започнаха да се появява залепени бели листи… Интересно защо ли?

  2. Jo

    Статията е много показателна и изчерпателно написана – потвърждавам от личен опит.
    Цялото това нещо може да се избегне, ако пуснат служителите да работят дистанционно.
    Но проблемът е в недоверието от страна на робовладелците към робите, че ще си вършат работата съвестно. И ето че стигнахме до въпроса, защо ни нямат доверие? Ами защото повечето от робите са подбрани от “човешки ресурси” и назначени, за да се попълни бройката с нискокачествен материал, просто защото висококачествения такъв знае как да си търси правата и не го устройва да робува в тази среда – съответно е малко за аутсорс средата. И ето че кръга се затваря!

  3. Кол център - бек офис

    Всички ИТ аутсорс фирми в БГ следват този модел от Хамериканските фирми. Ужасен е, чувстрвам се като шивачка на шевна машина, само дето моята машина се нарича РС. Шумно, мръсно, един да кихне, друг да пръдне, всички знаят. Температурата е много висока, на един му супер топло, на друг му мега студено, а сме на 20 см едни от други

  4. sashko

    na koi mu puka kak se chustvat robite, tva e eftino …

Коментар