Изкривявания в е-търговията вредят на околната среда

Правото да върнеш поръчаната от е-магазин стока изглежда логично и съвсем основателно, но е вредно да се злоупотребява с него (снимка: CCO Public Domain)

Доста години електронната търговия бе възхвалявана като метод, който е по-ефективен от традиционните продажби и в същото време по-щадящ за околната среда. Сега обаче се оказва, че някои изкривявания в този бизнес го правят неблагоприятен за природата. Причината е в условието – съвсем основателно на пръв поглед – клиентът да може да върне поръчаната стока, без да дължи санкции за това.

Електронната търговия хем пети средства, хем щади околната среда. Онлайн търговците не поддържат магазини със стоки в наличност, което намалява разходите им – за наем на търговска площ, за продавачи, за осветление и отопление. Последните две означават и по-малко потребление на енергия. А това е добре за околната среда.

С развитието на е-търговията обаче са се получили някои изкривявания, които на практика елиминират описаните ползи. Става дума за правото на връщане на стоката на търговеца.

Регламентирано връщане

Да можеш да върнеш поръчаната от е-магазин стока изглежда логично и съвсем основателно. В края на краищата това, което бъде доставено, може да се окаже различно от описаното на сайта. При стоки от типа на дрехи и обувки пък винаги има риск размерът да не съответства на тялото на човека.

Затова във всички страни, където се практикува електронна търговия, е регламентирано правото на връщане на стоката, без това да коства каквито и да е санкции за купувача.

Удобството на политиката за „свободното връщане“ за мнозина обаче е придобило нов смисъл: възможност да поръчаш от електронен магазин два чифта, да речем, дънки, да задържиш размера, който ти пасва, и да върнеш другия. Хитро, нали?

Неотдавнашно британско проучване разкри, че повече от 40% от облеклата, закупени онлайн, се връщат. Но тази практика има вредно въздействие за околната среда.

Камиони на път

„Вместо камионът за доставки да пътува до дома ви и обратно, доставяйки пратката, той трябва да отиде още веднъж до къщата ви, а след това да върне вещта при търговеца“, казва Хлое Миколайчак, координатор на „Модна революция“ – инициатива за намаляване на вредната практика на връщане на поръчаните стоки.

Това, по неговите думи, буквално удвоява количеството километри, които един камион изминава – просто защото някой не харесва това, което си е поръчал. В световен мащаб явлението оказва огромно въздействие върху околната среда и трафика.

„Модна революция“ е британска неправителствена организация, чиято мисия е да промени радикално начина, по който модната индустрия добива своите суровини и произвежда и предлага дрехи. Освен това НПО-то се бори дрехите да се произвеждат по безопасен и честен начин.

Сега организацията е съсредоточила усилията си в кампания за осъзнаване на вредите от „свободното връщане“ на стоки, закупени от електронни магазини.

Намаляване на вредите

За да не вредим на природата, трябва да обмисляме внимателно поръчките си от е-магазините, казват от „Модна революция“. Ако наистина желаем дадена стока, добре е да направим проучване кой точно размер ще ни свърши работа, за да не се налага да го връщаме или заменяме за друг.

Хубаво е – когато е възможно – да използваме групови поръчки. Ако все пак сме се сдобили с нещо, което не ни пасва или не ни харесва, то можем да помислим да го подарим на някой приятел или близък.

Коментари по темата: „Изкривявания в е-търговията вредят на околната среда”

добавете коментар...

  1. Изидоро

    Абсолютно се прекалява с влиянието на тези “емисии” върху околната среда.

    Индия и Китай, с техните населения от близо 2,8 милиарда души общо, замърсяват хилядократно повече от каквито и курсове на камионите за доставка на стоки.
    Ако половината от населението на Индия и Китай си купи автомобил, това ще замърси повече за един ден, отколкото ние бихме могли да замърсим за 1000 години.

    Такива статии са изключително подвеждащи и вменяват ненужна и излишна вина на хората.

  2. Пешо

    Ха, да ти каже чичо Пешо имам и онлайн и реален магазин и това е добра комбинация. Не си прав и има огрооомна разлика и проблема е точно в електронното пазаруване. Просто са се навъдили огромен брой болни мозъци на начинаещи предприемачи, които си мислят, че абсолютно всичко като тип стока е подходящо да се продава през уеб шопарски сайтчета, но не е така.

    Има неща за които е абсолютно неразумно да се поръчват онлайн. Решението е просто като се разграничат нещата кое от магазин и кое онлайн.

  3. Иржи

    Най-разумното и нормално нещо си остава човек да отиде с градски транспорт или велосипед до съответният магазин да види пипне, пробва каквото му е нужно преди да си го купи с пари в кеш без разни електронни паразити по веригата. 🙂 Това е някои неща са прости, ясни и точни работещи много добре от много време.

  4. ха

    Много често камионите, които правят доставката се връщат празни! Освен това дали камиона ще е натоварен с един тон или пък с два – малка е разликата в разхода на гориво (самият камион тежи доста повече). И накрая да направим една проста съпоставка: ако онлайн доставчика има склад с едни разносвачи в населеното място (вместо магазин с осветление, отопление, “човешко” оборудване, удобно за разглеждане “рехаво” складиране, охрана и продавачи), тогава не е ли много по-еко? Дали ще отидеш с автомобила си да пазаруваш или ще ти дойде разносвачът – от екологична гледна точка разликата няма. Даже напротив – обикновено разносвачите ще са доста със запълнен курс, докато често от мързел за малко покупки ще отидеш с автомобила си.

    Проблем има не в електронното пазаруване, а в начина по който си осъществяваш логистиката.

  5. Йордан

    А представете си сега колко вредни емисии ще се спестят, ако вместо със собствената си кола, хората използваха градски транспорт или велосипед!!!

Коментар