Технологиите за обработка на цифрови изображения са доста напреднали, благодарение на софтуерни продукти като Photoshop. Нови инструменти с изкуствен интелект (AI) отиват още по-далеч – те позволяват лесно създаване на фалшиви снимки, заместваща реч във видео и дори измислено поведение.
За да разкрият подобни манипулации, специалисти от Adobe и Калифорнийския университет в Бъркли разработват AI-базирана система, способна да открива с голяма прецизност манипулациите с изображения на хора, направени с помощта на софтуер като Photoshop.
Когато излезе през 1990 г., Photoshop беше важна стъпка към „демократизацията” на творчеството и самоизразяването. Оттогава софтуерът на Adobe оказа дълбоко въздействие върху творчеството и, в по-широк смисъл, върху визуалната култура.
Adobe обаче осъзнава, че използването на нейните продукти има и сериозни етични последици. „Доверието в това, което виждаме, става все по-важно в един свят, където редактирането на изображения е станало вездесъщо – фалшивите материали са сериозен и все по-належащ проблем”, казват от компанията.
Ето защо Adobe търси отговорни начини за внедряване на нови технологии, като проучва как изкуственият интелект може да увеличи доверието и достоверността на цифровите медии, отбелязва компанията в блога си.
Проектът MediFor DARPA, спонсориран от Adobe, все още е в начален стадий. Той се състои в обучение на ултра-точна невронна мрежа (CNN) да разпознава лица, които са претърпели промени в резултат на манипулации. Изследователите са създали обширен набор от образи, като написали скрипт на Photoshop, който използва Face Aware Liquify филтър на хиляди случайни снимки от интернет.
Интересното е, че методът, създаден в Adobe, се оказа много по-съвършен от човешкото око. Ако средно хората могат да разкрият манипулациите с изображения, които използват популярния метод Face Aware Liquify, само в 53% от случаите (т.е. малко повече от случаен избор), то алгоритъмът, базиран на AI, постига 99%, което е много добър резултат.
Adobe ще продължи да работи за създаване на нови методи за определяне на манипулации с изображения, видео, звук и документи. Целта е не само да се дефинират манипулациите, но и да се посочи тяхната същност и, ако е възможно, да се отменят направените промени в оригинала.
„Идеята за създаване на магически универсален бутон, който ви позволява да върнете редактираното изображение до първоначалния му вид, все още е далеч от реалността. Но ние живеем в свят, в който е все по-трудно да се доверим на цифровата информация, която консумираме, и очаквам по-нататъшен напредък в тази област на научните изследвания”, коментира изследователят на Adobe Ричард Джан.
“Когато излезе през 1990 г., Photoshop …”
Само трябваше 1993-1994 г. Adobe да закупи Aldus, че да оправят доста работи в него като ги вземат от Aldus Photostyler. Същото и с Aldus PageMaker – ….