Парите в онлайн игрите – нов дигитален бизнес

Дигиталните икономики представляват интересен макет на това какво би могло да се случи в реалната икономика (снимка: CCO Public Domain)

В последните няколко години се забелязва бум на нов вид пари и бизнес в дигиталния свят. Не говорим за биткойн и останалите криптовалути, а за парите, използвани в света на електронните игри.

Дигиталните икономики се развиват толкова бурно, че представляват интересен макет на това какво би могло да се случи в реалната икономика, особено по време на криза. Ето няколко игри, които промениха света с интересните си бизнес модели, свързващи дигиталните токени с истински пари:

EVE Online

Тази масова онлайн игра в реално време е определението за симулатор на реална икономика. Често играчите се шегуват, че EVE Online реално е екселска таблица в космоса. Играта пуска геймърите в огромна галактическа карта, където те могат да бъдат в различни роли – от пилоти на изтребители до капитани на гигантски звездолети, закриващи с размерите си слънцето.

Но под капака на тази епична космическа игра има друг свят, пълен с търговци, производители на кораби, пирати, корпорации и пазари за покупко-продажба на стоки и услуги, неразличим от модерните финансови пазари в реалния свят. Всяко нещо струва игрова валута ISK, която обаче може да се закупи и с реални пари, както и да се продаде за реални пари, което връзва играта не само с кредитната карта на играчите но и създава възможност за нелоши печалби.

ЕVE Online е определението за симулатор на реална икономика (графика: EVE Online)

Титаничните космически битки между големите корпорации, съставени изцяло от хора, от своя страна, движат икономиката, защото веднъж разрушен, един кораб губи безвъзвратно стойността си в ISK и потенциалната си стойност в истински пари. Например, битката „Клането на B-R5RB” струва над 330 000 долара на играчите, участвали в нея.

Друг пример е историческата продажба на много редкия космически самолетоносач от клас „Revenant” за сумата от 9000 долара.

Eve Online е често следена изкъсо от икономисти, които разглеждат моделите на свръх предлагане на различните стоки и пазари, за да тестват моделите си в реалната икономика.

World of Warcraft

World of Warcraft, или по-често наричана от играчите WOW, e друга масова ролева игра, която има интересен икономически модел. В нея основната валута е златото, което се използва за всичко. От това играчът да си купи дракон или епична броня до това да си плати иначе струващия 15 долара месечен абонамент, за да играе.

Това създава предпоставка много хора да използват аукционната система на играта, за да продават и купуват различни стоки и буквално да правят пари. Цените на повечето материали и реагенти се следят почти в реално време, а много играчи прибягват до нелегалните услуги на играчи, които срещу пари им продават злато или срещу злато им предлагат истински пари.

Икономиката на WOW е добра основа за симулация на реални икономически феномени (графика: Blizzard Entertainment)

Често играчите могат да реализират между 100 и 300 долара, ако се занимават само с продажбата на злато за реални пари в играта. В миналото е съществувал и нелегален пазар за покупко-продажба на игрови акаунти с герои в тях, които са много силно развити. Най-скъпо продадения герой е струвал 7000 долара.

WOW се играе от между 6 и 8 милиона човека, което прави икономиката ѝ, както и ефектите от нея, добра основа за реални икономически феномени като свръх- инфлация, контрол на цените и монополизъм.

Second Life

Много хора категоризират тази игра по-скоро като симулатор на реалния живот. И са напълно прави. В Second Life играчът, наречен „resident”, или иначе казано „местен жител”, може да бъде какъвто си поиска и да прави каквото си поиска. Да се представи за какъвто иска. Разбира се, за да си богат, обикновено трябва да си платиш от джоба, като около 250 от виртуалната валута на играта L$ струва един долар.

Second Life предлага възможност за продажба и на недвижимо имущество (графика: Linden Lab)

В играта може да работиш, за да изкарваш дигитални пари. Интересното в Second Life е, че не само е напълно позволено да правиш истински пари от дигиталния си герой, но създателите на играта напълно подкрепят такъв тип дейност. Според потребителите, резонно е един активен играч да изкара между 100 и 200 долара на месец в Second Life.

Още по-интересна е възможността за продажба на недвижимо имущество. Така например, градът Амстердам в играта е продаден за 50 000 долара на официално организиран търг.

CS-GO

Добрият стар „Кънтър” всъщност е една от най-големите машини за пари в модерния гейм свят. Играта разчита на кутии с награди, които могат да се закупят за пари. Наградите са различни козметични визии на оръжията на играча.

CS-GO e една от най-големите машини за пари в модерния гейм свят (графика: Steam Store)

Има изключително разнообразие от „скинове” на различни оръжия, като някои комбинации са меко казано редки. Същите вървят на черния пазар за няколко хиляди долара.

Играта на няколко пъти беше въвлечена в скандали с казина за предмети, където срещу дребни суми играчите имат възможност да спечелят един от изключително редките козметични предмети. Известният в играта нож „Statrak M9 Bayonet Crimson Web” бе продаден за над 10 000 долара.

Статията е подготвена от Tavex

Коментари по темата: „Парите в онлайн игрите – нов дигитален бизнес”

добавете коментар...

  1. xyz

    Ами доста ви е погрешна информацията за Ив онлайн, защото продаването на ISK за реални пари е забранено, можеш да си купуваш PLEX-ове за реални пари, като 500 плекса са абонамент за играта за един месец, плексовете можеш да продаваш и за ISK, за да си купиш кораби, оборудвне и всичко останало.

Коментар