Те са не само досадни – зад тях има цяла мръсна индустрия. Така FTC, Федералната търговска комисия на САЩ, описва роботизираните телефонни обаждания. Явлението „робоколс” (robocalls) е широко разпространено и предмет на разследвания от властите.
Миналата седмица FTC обяви репресивни мерки срещу робо-телефоните и разкри хора и организации, които стоят зад лавината от телефонни обаждания към потребителите. Действията на Комисията са важни, защото правят връзка между „робоколс”, които може да изглеждат като обикновена досада, и мошенически организации и незаконни схеми за масови телефонни обаждания.
„Имаме силна програма за изпълнение на решенията, която цели да защити потребителите от злоупотреби”, заяви Иън Барлоу, координатор на програмата „Do Not Call” на FTC, цитиран от CNBC.
Най-новите действия на Комисията са насочени срещу организации, които се опитват да прокарват фалшиви продукти или многостепенни маркетингови схеми, както и такива, които продават реални продукти, но незаконно.
Възможност за „франчайз”
В някои случаи „робоколс” се разпространяват чрез програми, които наподобяват многостепенни маркетингови схеми, където основателите на бизнеса предлагат пакети на „членовете”, за да стимулират бърз растеж.
В един от случаите организация, известна като „8 Figure Dream Lifestyle”, „Millionaire Mind” и „Online Entrepreneur Academy”, подлъгва потребителите да купуват членства, за да получат достъп до „франчайз-подобна възможност” и да продават „доказания бизнес модел на организацията”. Членовете плащат между $2 395 и $22 495, за да се присъединят към програмата, с обещанието, че може да спечелят от $5 000 до $10 000 през първите две седмици, последвани от подобни големи суми.
Основател на организацията се хвали, че е спечелил 6,5 милиона долара от „плана”, макар че не е ясно колко от основателите са успели да спечелят. В допълнение към обучението и оперативната помощ, организациите предоставят на членовете си електронни, текстови и социални маркетингови пакети.
Измами със здравни услуги
В друг случай, компанията Redwood Scientific продава разтварящи се ленти за уста, които „лекуват всичко” – от пушене до затлъстяване и сексуално представяне. Телефонните агитатори се опитват да включат автоматично жертвите в абонаментни планове за лентите. Делото по този случай е приключило и ответниците са отговорни повече да не се занимават със здравни измами.
Компания, наречена Lifewatch, път изпраща повиквания до потребителите, които изглеждат като че ли идват от познати номера или номера с кода на същата област. Групата продава „безплатна” система за медицинско предупреждение и твърди, че тя е одобрена от Американската асоциация по сърдечни заболявания. Хората са уверявани, че няма да плащат такса за продукта, освен ако не бъде „активиран”, но кредитните им карти са били незабавно таксувани, съобщават от FTC.
Обещание за намаляване на дълговете
Федералната търговска комисия също така разследва организация, наречена Life Management Services. Твърди се, че тя е спечелила 15,6 милиона долара от потребители, на които предлага реорганизиране на дълговете им по кредитни карти чрез услуга за намаляване на лихвените проценти. Компанията организирала десетки милиони обаждания от името на отдел за „услуги за банкови карти” или „програма за кредитна помощ”. В друг сценарий групата се представяла за „лицензиран център” на компании като Visa или Mastercard.
На потребителите било обяснено, че трябва да направят първоначални вноски в размер на 500 до 5000 долара за изплащане на сметки по кредитни карти или дори по-големи суми за записване в програма за облекчаване на дълга. „В действителност, обвиняемите понякога правят елементарен опит да се свържат с фирмата за кредитни карти на потребителите, но почти никога не са били в състояние да получат обещаните ставки или спестявания”, коментират от FTC.
Миналата година Комисията и властите в щата Флорида спечелиха дело по този случай, с което разпоредиха на лидера на групата да плати 23 милиона долара.
Друга жалба срещу корпорация, наречена First Choice Horizon, описва как „робоколс” под прикритието на „потвърждаване на идентичността на потребителите” предлагат фалшиви услуги за намаляване на лихвените проценти по кредитни карти и подмамват хората да предоставят своята лична финансова информация, включително техните номера за социални осигуровки и кредитни карти.