„Дай ми 1000 лева, за да спра да ти звъня”

Телефонните измами са не само българско явление, вече са хит и в Обединеното кралство
(снимка: CC0 Public Domain)

Когато стационарният ми телефон позвъни (о, да, все още имам стационарен телефон), това или ще да е майка ми, или свекърва ми, или някой измамник. С течение на времето се наслушах на рев, сълзи, злокобни прогнози за тежко катастрофирали несъществуващи роднини и какво ли не. И да, обажданията от майка ми са доста по-малко от тези на измамниците. Но сега някои международни експерти са на мнение, че е време технологичните и телекомуникационните компании да направят някои неща, за да ограничат телефонните измамници.

Миналата седмица, в пристъп на умопомрачение, попитах обаждащия се, който твърди, че е от техническия отдел на известна ИТ фирма, откъде има номера ми. От списък го бил имал. „Премахнете ме от списъка”, изсъсках аз. „Дай ми 1000 лева и ще те изтрия от списъка”, рече гласът от другата страна.

Нагло, нали? Но някои подобни обаждания са много повече от обикновена досада. За много хора това е началото на сага, в която могат да се простят с доста пари. Хитрите схеми не са залезли от небосвода. С тази подробност, че което вече не е актуално сред родния измамнически репертоар (например обажданията за катастрофирал роднина), сега се експлоатира в чужбина, например в момента е хит в Обединеното кралство.

Според британските власти, този роди измами процъфтяват благодарение на ограничителните мерки заради Ковид. Хората са си по домовете, общо взето от заран до вечер, така че „почвата е благодатна”.

А измамите стават все по-сложни и по-префинени. Има британци, които са получили обаждане от „служител на Националната агенция по престъпността”, който твърди, че има заповед „за ареста ви за сериозни престъпления”, разказва в репортаж по темата BBC. Друго често срещано твърдение е, че обаждането идва от местната агенция по приходите и че са били откраднати социално-осигурителни данни (което може да изглежда правдоподобно предвид броя на кражбите на данни в последно време).

Трите най-често прилагани схеми са:

  • предложения за продажби на застраховки за бяла техника – хладилници, фризери и перални машини;
  • обаждания, в които се твърди, че лицето е от Национална служба по престъпността, полиция, от местния телеком, от фирма за комунални услуги;
  • обаждания, в които се твърди, че са от служители по ремонти на парно или канализация.

И докато някои наистина продават разни неща, макар това да не са желани стоки или услуги, други са си чиста измама. Очаквано, мошениците се насочват най-често към възрастните хора.

Британската служба „Търговски стандарти” е предоставила на граждани 2000 устройства за блокиране на измамни повиквания в домовете, за да се провери тяхната ефективност при предотвратяване на мошеническите обаждания и да се събере информация за извършителите. Проучването предполага, че такава технология може да блокира повече от 90% от нежеланите обаждания.

Стиви Корбин-Кларк, научен сътрудник от Университета в Борнемут, работи по проекта, за да разбере въздействието на измамите върху обществеността. Нейното изследване до момента е стигнало до заключението, че получаването на измамни обаждания има значително влияние върху благосъстоянието на хората.

В дългосрочен план проблемът ще стане по-скоро като нежеланата поща по имейл, смята Алекс Куиличи, главен изпълнителен директор на имейл услугата YouMail, която има функционалност за блокиране на спама. „Проблемът ще достигне определено ниво на непоносимост, принуждавайки както технологичните фирми, така и потребителите да променят поведението си. Тази комбинация ще проработи, но ще отнеме много време”.

Телефонните компании биха могли да направят „доста повече за блокиране на разговорите в своите мрежи”, казва Луиз Бакстър-Скот, ръководител на британската „Търговски стандарти”. Тя се надява, че процесът с блокирането на повикванията може да бъде разширен чрез местните власти.

„Доказано е, че [система за] блокиране на повиквания [на стойност] 100 британски лири намалява безпокойството, безсънието и подобрява благосъстоянието, така че има смисъл да се финансира подобно нещо”, казва тя.

Коментари по темата: „„Дай ми 1000 лева, за да спра да ти звъня””

добавете коментар...

  1. Anonymous

    Дайте пари на мобилните оператори за ненужни услуги и скъпи пакети.
    Горките мобилни оператори не печелят достатъчно милиони на месец, за да си направят 5G и чакат евро пари и фондове захранвани от наши членски вноски и данъци, които плащаме.

  2. Anonymous

    ПИРАМИДАТА Глобал маркетс !

Коментар