Ресторантът за доставка на DoorDash, там някъде в Редууд Сити, близо до Сан Франциско, е една от все по-многобройните „кухни-призраци” – заведения, които съществуват единствено в смартфон-приложенията. Скрити в яркочервена сграда, готвачите мятат кошници картофи в сгорещено олио, правят пилешки сандвичи и завиват фалафели.
Ще рече човек – какво толкова, това е нормално за кухнята в ресторант. Но това, което липсва тук, са сервитьорите и клиентите. Всяко ястие се поставя в кутия или чанта. Доставчици се редят в зона за чакане, готови да чуят името си, за да вземат и отнесат поредната поръчка.
Зад тезгяха стелажите с метални рафтове са затрупани с пакети храна. Всяка чанта носи кръгъл, червен стикер с логото на DoorDash, което претендира да е най-голямото приложение за доставка на храна в Америка. DoorDash управлява тази сграда, шофьорите, персонала на гишето – всичко освен храната, която се прави от пет ресторанта.
„Вместо да отварят собствено заведение, ние правим това от тяхно име”, казва Фуад Ханон, ръководител на дейностите по нови „бизнес-вертикали” в DoorDash, цитиран от NPR.
Ястие с едно докосване на екрана
Доскоро доставката на храна на много места се свеждаше до пици и китайска храна. Но сега, благодарение на приложения за поръчки на храна, хората могат да извикат любимото си ястие с едно докосване на екрана на смартфона, независимо дали живеят в град или в далечни покрайнини. Хората си гледат телевизия в хола си и хапват, казва Мин Парк, инвеститор в Rooster & Rice – наемател на DoorDash, верига за пилешки специалитети с шест заведения.
Това обяснява разрастването на кухни като тази на DoorDash. Наричат ги с различни наименования – кухни-призраци, виртуални кухни, тъмни кухни. Общото при тях е, че обслужват клиенти на ресторанти и заведения, като по този начин на заведенията не се налага да отварят нови локации, за да обслужват потребителите си.
Една такава виртуална кухня е Kitchen United, която е привлякла 50 милиона долара от инвеститори, включително Google. Говори се, че съоснователят на Uber Травис Каланик е налял стотици милиони долари от Саудитска Арабия за новия си бизнес – CloudKitchens.
Клиентите на виртуалните кухни са облагодетелствани. Отварянето на всяко ново заведение коства доста пари – за помещение, за оборудване, за сервитьори и др. Всичко това се спестява чрез призрачните кухни. „Моделът на кухнята под наем може да генерира подобни приходи, ала при значително по-малко разходи”, каза Парк.
Менюта само за смартфон
Съществува и друг, по-различен подход: създаване на отделни менюта само за смартфон-приложения. Uber, например, съветва някои ресторанти да използват съществуващите си кухни, за да предложат „изцяло ново меню”, но под друго име – и достъпно само чрез приложението. Това би могло да означава пекарна да започне да предлага бургери за доставка, „тъй като в дадения квартал няма достатъчно бургер-ресторанти”, обяснява Дженел Салленаве, ръководител на Uber Eats в Северна Америка. В приложението има повече от 4000 подобни „виртуални ресторанти”.
По подобен начин и DoorDash разглежда милионите поръчки, които получава, за да предложи на ресторантите как и къде да разширят доставките си и елементите от менюто.
Разбира се, не всичко е толкова лесно, колкото звучи. Кен Рей знае много добре това. Той отваря услуга за доставки на храна на име Alacarte Delivery в Маями през 2017 г. Отваря облачна кухня и започва да създава менюта за различните приложения. „За 10-месечен период ние по същество разработихме 15 различни марки”, казва той – такива като Mott Street Pizza, Fresco Mexicano и Whichicken.
Но без познаваемост на името му е трудно да намери клиенти. На всичкото отгоре комисионната от 30%, която повечето приложения таксуват за всяка поръчка, прави невъзможно неговият бизнес да покрие разходите си.
„За ресторантите е трудно да се разделят с тези 30%. Много от тези приложения по същество са изградили невероятен бизнес, но са го изградили на гърба на ресторантьора”, казва Рей. Той затвори Alacarte Delivery през юли.
Ама дали приложението ще се казва “Фууд Панда” , Фууд тигър или “Онлайн Ресторант” , като го правят други ресторанти , могат ли да се нарекат тия “Ресторант” ?
Поредната глупост , която се представя като нещо ново?
Толкова ли изтъпяха читателите?
Той затвори Alacarte Delivery през юли.
Затворил – няма клиенти