Какво постигна Gameloft България за 15 години

Основните компоненти на игрите на Gameloft се създават в София
(снимка: Gameloft)

Френският гейм разработчик Gameloft е една от първите компании от сектора, които се обръщат към България за отварянето на собствено студио. Малко известен факт е, че това се случва преди повече от 15 години – в края на 2004 г.

За този период Gameloft България се утвърждава като едно от водещите студиа в цялата група, отговорно за почти целия процес по разработката на дадено заглавие.

Зад гърба на софийския екип стои една от най-успешните игри в историята на компанията – March of Empires. Това е мултиплеър стратегия в реално време за смартфони, която излиза през 2015 г., но и днес продължава да разполага със стотици хиляди активни потребители.

В следващите редове ще направим една кратка ретроспекция на интересната история на Gameloft България през този 15-годишен период.

Защо точно София?

Основният въпрос, който се задава на всяка чуждестранна компания, е защо избрахте точно България за разширяването на своите операции? В контекста на Gameloft, той е още по-важен, тъй като френският гигант предприема този ход няколко години преди страната да стане част от Европейския съюз, което би повишило нейната привлекателност за инвеститорите от Стария континент.

Отговорът се оказва доста тривиален. През 2004 г. България разполага с много добри програмисти (и все още – бел. ред.), което е ключово условие за Gameloft. Причината е, че по това време смартфоните още са във фаза прототипи или с ограничени бизнес модели. Всички игри за мобилни телефони се програмират и адаптират поотделно за всяко устройство, което означава много работа за софтуерните специалисти.

„България разполага с много силни и добре подготвени софтуерни експерти. Това е основния мотив на Gameloft за отваряне на софийско студио”, коментира Танко Шокеров, студио мениджър на Gameloft България.

От адаптация към самостоятелни игри

През първите две години, основната работа на българския екип е да адаптира отделните мобилни заглавия за различните телефони. Не след дълго Gameloft България започва да разработва и своята първа самостоятелна игра. Това е Rayman Kart, която излиза през 2007 г. Две години по-късно софийското студио изкарва и първата си игра за iOS – Castle Frenzy. След нея то се специализира основно в разработването на заглавия за мобилната платформа на Apple.

Портфолиото на Gameloft България започва да се разраства скоростно – следват 9mm, World at Arms, GT Racing и много други. Двете последни заглавия на студиото са и едни от най-известните му до момента – това са March of Empires и War Planet Online. March of Empires е една от най-успешните игри на Gameloft глобално, което поставя софийското звено сред водещите и най-престижни студиа в групата.

Пълно разработване на игра

За разлика от други звена на големи гейм разработчици, софийското студио на Gameloft отговаря за почти целия цикъл на разработването на едно заглавие. Тази благоприятна обстановка позволява на Gameloft България да развие разностранен екип, който включва всякакви специалисти. От традиционни програмисти, през графични такива, художници и гейм дизайнери до маркетинг експерти и специалисти в създаването на игрова икономика.

Основните компоненти на една игра се създават в София, докато някои спомагателни дейности се изнасят към други звена на групата. Такива например са аудиото и музиката, които се правят в Монреал, където Gameloft разполага с напълно оборудвано професионално студио.

С натрупания си опит, Gameloft България гледа смело към бъдещето, като за момента се занимава с разработването на ново, но все още необявено заглавие.