ИТ индустрията падна в лапите на коронавируса

Най-тежко засегнати от коронавируса са азиатските производствени фабрики, които снабдяват големите брандове с компоненти и устройства
(снимка: CC0 Public Domain)

Както се и очакваше, ИТ индустрията също падна в лапите на епидемията от коронавирус. Големите щатски компании задължиха служителите си да работят от къщи, онлайн-борсите се чудят как да се справят с некоректно поведение на някои търговци, а производствата в Азия са силно затруднени или направо спрени. Ефектът от замразяването им ще се усети съвсем скоро.

Първите удари на епидемията от коронавируса се усетиха болезнено с отпадането на Световния мобилен конгрес в Барселона и отмяната на традиционната годишна конференция F8 на Facebook в Сан Хосе, САЩ. Ала това бе само началото.

В Европа и САЩ: работа от къщи

Тази сутрин Facebook се присъедини към ИКТ компаниите от „Силициевата долина”, които призоваха служителите си да работят от къщи. Тя „затвори” лондонския си офис. Това стана, след като служител, посещаващ фирмата от Сингапур, се оказа заразен с коронавирус, предаде Ройтерс. Служителят, диагностициран с COVID-19, е посетил лондонския офис в периода 24-26 февруари, предупреди фирмата.

Ден по-рано Facebook призова и служителите от Сан Франциско да работят от домовете си. Същият призив бе отправен и от Alphabet, компанията-майка на Google, към нейните служители. Apple също прикани работниците си от региона на „Силициевата долина” да работят дистанционно и да не посещават офисите.

Подобна е ситуацията и при Amazon и Microsoft. Двете компании вече са и директно засегнати от вируса, след като се установи, че техни служители са заразени.

В общия случай съвсем малък брой служители продължават да посещават офисите – такива, чиято работа просто няма как да бъде вършена по друг начин. Наред с това всички ИТ компании препоръчаха на своите служители да избягват пътуванията, освен ако не са „жизненонеобходими” за работата им.

Онлайн: е-търговията

Amazon обяви, че ще работи с местните власти за справянето с недобросъвестни търговци, които се възползват от глобалното напрежение и страховете на хората, за да продават стоката си. Фирмата е установила голям брой опити на различни продавачи да надуват цените на продуктите си, заради повишеното търсене. Освен това покрай всеобщия страх от коронавируса много търговци се опитват да продават всевъзможни продукти като решение за справяне с епидемията.

Подобни прояви има не само в Amazon. Спекуланти от цял свят във всякакви електронни платформи предлагат всевъзможни продукти, рекламирайки ги с твърдения, че предпазват от заразата.

Производството в Азия

Най-тежко засегнати от коронавируса са азиатските производствени фабрики, които снабдяват големите брандове с компоненти и устройства. След замирането на работата в много китайски заводи, както и в Южна Корея, настана застой в ИТ производствата. Много от фабриките затварят.

Особено тежко е положението в индустриалната зона Гуми, която се намира на час път от Даегу – град, който стана „епицентър” на заразата с коронавирус в Южна Корея. Някои от фирмите в тази индустриална зона произвеждат компоненти за устройствата на Apple, LG и други големи брандове.

Големите южнокорейски технологични фирми като Samsung се опитаха да прехвърлят производствата си във във Виетнам. От доста години южнокорейските технологични компании работят усилено по разширяване на присъствието си във Виетнам и надеждата им е сега това усилие да се отплати.

Инвестициите на Южна Корея във Виетнам постоянно нарастват от 2013 година насам. Много от компаниите отвориха свои заводи там. Все пак техният капацитет е недостатъчен, за да покрие производството, което неизбежно означава, че скоро и големите азиатски брандове, и големите марки в САЩ ще започнат да усещат дефицита на части – камери за смартфони, сензори и др.

Влошавайки ситуацията, пътуванията между Южна Корея и Виетнам също вече са обект на ограничение. Заради огнищата на коронавирус в Южна Корея нейните жители, пристигащи във Виетнам, ще бъдат посрещани със задължителна 14-дневна карантина. И ако за голяма част от висшите мениджъри е възможно да реализират своите бизнес-разговори чрез средствата на телекомуникациите, то за продуктовите инженери е важно да бъдат на място, във фабриките, при машините – което става невъзможно в новата обстановка.

Прогнози за загуби

Всичко това означава, че много от компаниите, предлагащи на пазара хардуерни устройства, няма да могат да реализират желаните обеми продажби. Започват да се появяват прогнози за слаби приходи. Така например Apple вече заяви, че разпространението на коронавируса ще доведе до това, че фирмата няма да може да осъществи планираните приходи за тримесечието, завършващо през март, и потребителите трябва да са готови за недостиг на iPhone.

Коментар