Трансформиращи се гуми, вдъхновени от японските оригами, разработват съвместно отделът за научноизследователска и развойна дейност на Hankook, експерти по биороботика от Националния университет в Сеул и инженери от Харвард. Тези сгъваеми приспособления могат драстично да променят диаметъра си и да носят тежки товари.
Цяло десетилетие са разработвани трансформиращите се гуми. Сега вече екипът има напълно функциониращ набор от тях, изграден и прикрепен към двойка демонстрационни превозни средства. Те показват как колелата могат да променят диаметъра си от 46 до 80 см, като същевременно са способни да поддържат теглото на пълноценно превозно средство.
Гумите са с трислойна конструкция, базирана на дебела, гъвкава композитна мембрана, проектирана да се сгъва по линии подобно на „водна бомба” от японските оригами, разказва NewAtlas. За да се придаде здравина на конструкцията и устойчивост на износване, панелите, които не се сгъват, са поставени като в сандвич между лазерно изрязани алуминиеви фасетни панели – те поддържат по-голямата част от мембраната твърда, с изключение на линиите на прегъване.
Оставени сами, колелата се свиват до минималния си диаметър. Но ако се дръпнат странично, т.е. хоризонтално, те се разгъват до максималния си диаметър. Тогава вътрешни заключващи плочи добавят допълнителна твърдост към конструкцията.
И така, екипът е оборудвал една лабораторна демонстрационна платформа, както и един истински Jeep Wrangler с набор от тези колела. Демонстрацията показва, че гумите могат да променят диаметъра си по желание.
Но кому е нужно всичко това? Екипът казва, че тези гуми биха могли да са полезни, например, на роботи, които да се снишат максимално за преминаване през препятствия, и после да се „вдигнат”, за да се движат по-бързо по равния терен.
Също така трансформиращата се гума може да е полезна за някои екстремни „офроуд” експедиции, включително и извън границите на планетата, например при роувъри, предназначени да изследват други планети.
Със сигурност обаче разработчиците от Hankook не очакват това да стане комерсиално достъпна автомобилна гума за масово приложение.