Касите на самообслужване у нас плашат мнителни потребители

Много хора са подозрителни към автоматизацията на магазинната търговия
(снимка: CC0 Public Domain)

Касите на самообслужване в някои големи магазини за хранителни стоки будят безпокойство у някои потребители, видя се през последните дни. Хората се страхуват, че и България е поела по пътя на тоталното следене на всеки гражданин.

Каси на самообслужване въведе преди няколко месеца веригата Billa – в някои от своите търговски обекти. Преди дни тя оповести, че ще разшири програмата и ще въведе още каси на самообслужване. Подобен ход предвижда и веригата Kaufland.

Докато някои потребители се възползват от удобството да не чакат на опашка и да не се „бутат” сред много други хора, има и мнителни клиенти, които смятат технологията за опасна.

Притеснението на една част от потребителите с отношение по темата е, че въвеждането на каси на самообслужване има за цел изгонване на работниците и „прибиране на парите”, става ясно от дискусии в социалните мрежи. Хората, споделящи това убеждение, коментират, че големите търговски вериги искат да „скубят и да плащат по-малко за персонал”. Това предизвиква гняв у мнозина. Не липсват и призиви за прогонване на търговските вериги, които въвеждат каси на самообслужване.

Други с насмешка посочват, че касите на самообслужване бързо ще бъдат надлъгани от изобретателния български хитрец. Крадците скоро ще намерят начин да „разкажат играта” на машините, смятат тези потребители. Те напомнят за старовремски български „изобретения”, като например асансьорите с монета, които гражданите бяха намерили начин да използват многократно с една и съща монета.

Трети пък правят референция към напълно автоматизираните магазини, в които не само няма касиери, но няма и каси – такива като Amazon Go – с опасение, че технологичното развитие на магазините върви към пълно следене на личния живот на всеки човек.

Комбинацията от компютърно зрение, изкуствен интелект и електронни плащания обещава лесно пазаруване, но също така и пълна проследимост кой къде е бил по кое време, какво е пипнал, къде е гледал, какво си е купил. Това предизвиква безпокойство у мнозина.

Темата веднага изважда на дневен ред и въпроса за потенциалното прекратяване на използването на хартиените пари. Това би означавало да се разчита само на електронни пари, които позволяват пълно и повсеместно проследяване на дейностите на всеки гражданин.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментари по темата: „Касите на самообслужване у нас плашат мнителни потребители”

добавете коментар...

  1. Дръндьо

    Ако не ни следят през картата, ни отчитат през сигнала на телефона, ако не е през телефона, през чипа на колата, а ако твоята кола няма чип, то чипа на половинката в телефона/лаптопа/др. джаджа .. ще докара информация колко човека сте седнали около волана/пазарувате или се хихикате на масата 🙂

  2. Фофу

    “Както добре знаем, всяка организация, която има възможност да злоупотреби, ще злоупотреби …”

    Ами то зависи какво се разбира под злоупитреба. Ако е за следене на потребителски пазарувания, навици, това си е в реда на нещата. Едно време бакалите, са ги майтапели, че още като види приближаващ се клиент и според деня от седмицата или месеца (т.е. дали взел заплата скоро) нареждал покупките му на тезгяха. Това е било за малките населени места разбира се.

    И това е с частните органзизации. На тях не им пука на кого симпатизираш, на коя партия си член, единствената им грижа е, какво да ти предложат и кога, така че да извадиш парите и да ги връчиш на … който или каквото и да било.

    Ако някой го смята за злоупотреба да си хвърля кредитните карти, картите за намаления и да заминава в пещерата. Щото и на село да иде, там ще му помнят потребителските навици. И да гледа да има и слънчева страна покрай пещерата да си сади доматЯ и да си отглежда животни освен ако не е веган.

    И телефона да хвърля, защото много от големите магазини вече имат четци на системните сигнали от телефона. И макар да не се знае кой е притежател те навързват сигнал с купувач и пак натъкмяват нещата.

  3. ха

    Има автомати, които могат да приемат пари в брой и много е вероятно да бъдат въведени
    и такива, ако технологията се развие. Така че не следенето е целта, а по-малките разходи и по-бързото обслужване. Ако са автомати, то могат да пуснат двойно повече гишета, които никога да не се затварят (и така на практика опашките на касите ще станат изцяло история).

  4. ..

    Еми, принципно, автоматизацията прави определени работни позиции излишни.

    Никой не е виновен на касиерките, че не са учили достатъчно. В живота всеки има шанс да се развива. За разлика от САЩ, в БГ образованието винаги е било достъпно, че и достатъчно качествено, въпреки пелтеченето на масата кретени и алчни лъжци като светлин наков.

    Относно следенето, не си правете илюзии, че по картите за отстъпка и номерата на кредитните/дебитните карти не ви следят какво пазарувате – отдавна (почти) всички имат профили.

    То, всъщност, картите за отстъпка имат основно тази функция – да разпознават потребителя.

    Е, има и граждани, които пазаруват само с кеш и не ползват карти – еми, хуу, несъществен процент от населението са; докато не им намерят и на тях цаката.

    Проблемът не е в съвременните технологии, а във възможността за злоупотреба.

    Както добре знаем, всяка организация, която има възможност да злоупотреби, ще злоупотреби – било то държавата или корпорацията; или дори средностатистическият човек.

  5. drr

    Аз нямам какво да крия, тъй че хич не мъ *********

Коментар