Изменени локационни данни на бойни кораби будят тревога

AIS системата на корабите, особено на бойните, е ключова за морската безопасност
(снимка: CC0 Public Domain)

Изследователи откриха, че локационните данни на ударната група бойни кораби, водени от кораба „Кралица Елизабет”, са били изменени. Това повдигна тревожни въпроси сред анализаторите.

Автоматизираната информационна система при корабите е ключова за морската безопасност и се използва за проследяване на движението на корабите. Но почти 100 военноморски кораба навярно са променили позицията си в своите AIS, съобщи BBC.

Изменението е било установено от екологичните групи SkyTruth и Global Fishing Watch. Сред корабите има такива европейски и американски флоти, включително 11 от Кралския флот на Великобритания, холандски и белгийски кораби.

Британското министерство на отбраната заяви, че няма „оперативно въздействие” върху ударната група. Въпреки това всяка манипулация на AIS „може да доведе до сериозен инцидент”.

„Ние сме наясно с манипулирането на данните за проследяване в AIS, които „поставят” корабите на ударната група на превозвачите в райони, където те изобщо не са били”, казват от ведомството. Това не е първият път, когато МО потвърждава изменението на следите на британски военен кораб. В публикация на BBC това бе определено като фалшифициране.

Юнските данни за AIS показват, че корабите „Defender” и „Evertsen” от холандския флот напускат пристанището и се отправят към военноморска база в Севастопол. Но сателитни снимки показват, че корабите все още са в пристанището в Одеса. Няколко дни по-късно – при навлизането на „Defender” във водите близо до брега на Крим – той е засенчен от руски военни самолети.

Бордовите системи AIS излъчват местоположението, курса и скоростта на кораба и показват същите данни от други кораби. Всички комерсиални плавателни съдове над минимален размер трябва да имат AIS транспондери. И въпреки че военноморските кораби не са задължени да използват системата, те често го правят – от съображения за безопасност. Политиката на ВМС на САЩ, например, се измести към използването на AIS в натоварени зони след два сблъсъка през 2017 г.

Наред с това има спътникови и брегови приемници, които доставят данни до уебсайтове, проследяващи местоположенията на корабите. Изследователите казват, че в случая всички фалшиви данни изглежда идват от приемници, намиращи се на брега.

Информацията, съобщена за първи път от Wired, е анализирана от SkyTruth – организация, която използва сателитни изображения за разкриване на екологични вреди, и Global Fishing Watch, която използва технология за наблюдение на човешката дейност в морето.

Между 27 август 2020 г. и 15 юли 2021 г. Бьорн Бергман, който работи за двете организации, е открил близо 100 военноморски кораба с „предполагаеми фалшиви трасета по AIS”. Чрез изучаване на сателитни изображения на предполагаемите местоположения на корабите, комбинирани с други данни, Бергман е успял окончателно да идентифицира фалшиви трасета за 15 военноморски кораба от седем държави.

Това, според него, „отразява по-широк модел на фалшифициране на AIS при военноморските кораби”. Подобни фалшиви данни могат да доведат до конфликти на държавно ниво с мащабни и тежки последици.

Коментари по темата: „Изменени локационни данни на бойни кораби будят тревога”

добавете коментар...

  1. Бейб

    Това е лошо.
    И дано не се набутат в някой “гейм” с кораби в реалност – най-скъпите неща.
    Да, имало е някакъв “олигарх нет” и там си пускали такива работи
    Трябва да се внимава.

Коментар