Изследователи откриха, че локационните данни на ударната група бойни кораби, водени от кораба „Кралица Елизабет”, са били изменени. Това повдигна тревожни въпроси сред анализаторите.
Автоматизираната информационна система при корабите е ключова за морската безопасност и се използва за проследяване на движението на корабите. Но почти 100 военноморски кораба навярно са променили позицията си в своите AIS, съобщи BBC.
Изменението е било установено от екологичните групи SkyTruth и Global Fishing Watch. Сред корабите има такива европейски и американски флоти, включително 11 от Кралския флот на Великобритания, холандски и белгийски кораби.
Британското министерство на отбраната заяви, че няма „оперативно въздействие” върху ударната група. Въпреки това всяка манипулация на AIS „може да доведе до сериозен инцидент”.
„Ние сме наясно с манипулирането на данните за проследяване в AIS, които „поставят” корабите на ударната група на превозвачите в райони, където те изобщо не са били”, казват от ведомството. Това не е първият път, когато МО потвърждава изменението на следите на британски военен кораб. В публикация на BBC това бе определено като фалшифициране.
Юнските данни за AIS показват, че корабите „Defender” и „Evertsen” от холандския флот напускат пристанището и се отправят към военноморска база в Севастопол. Но сателитни снимки показват, че корабите все още са в пристанището в Одеса. Няколко дни по-късно – при навлизането на „Defender” във водите близо до брега на Крим – той е засенчен от руски военни самолети.
Бордовите системи AIS излъчват местоположението, курса и скоростта на кораба и показват същите данни от други кораби. Всички комерсиални плавателни съдове над минимален размер трябва да имат AIS транспондери. И въпреки че военноморските кораби не са задължени да използват системата, те често го правят – от съображения за безопасност. Политиката на ВМС на САЩ, например, се измести към използването на AIS в натоварени зони след два сблъсъка през 2017 г.
Наред с това има спътникови и брегови приемници, които доставят данни до уебсайтове, проследяващи местоположенията на корабите. Изследователите казват, че в случая всички фалшиви данни изглежда идват от приемници, намиращи се на брега.
Информацията, съобщена за първи път от Wired, е анализирана от SkyTruth – организация, която използва сателитни изображения за разкриване на екологични вреди, и Global Fishing Watch, която използва технология за наблюдение на човешката дейност в морето.
Между 27 август 2020 г. и 15 юли 2021 г. Бьорн Бергман, който работи за двете организации, е открил близо 100 военноморски кораба с „предполагаеми фалшиви трасета по AIS”. Чрез изучаване на сателитни изображения на предполагаемите местоположения на корабите, комбинирани с други данни, Бергман е успял окончателно да идентифицира фалшиви трасета за 15 военноморски кораба от седем държави.
Това, според него, „отразява по-широк модел на фалшифициране на AIS при военноморските кораби”. Подобни фалшиви данни могат да доведат до конфликти на държавно ниво с мащабни и тежки последици.
Това е лошо.
И дано не се набутат в някой “гейм” с кораби в реалност – най-скъпите неща.
Да, имало е някакъв “олигарх нет” и там си пускали такива работи
Трябва да се внимава.