Излезе, че Формула E спъва технологичния прогрес

Mercedes-Benz спечели титлата на Формула Е и се оттегля от надпреварата в края на 2022 г.
(снимка: Mercedes-Benz)

Седмата серия на Формула Е – състезанието електрически коли – приключи миналата неделя на бетонното поле на Темплхоф в Берлин. Това беше първият сезон на спорта като официално световно първенство на FIA. Технически това пък означава, че победителите от екипа на Mercedes-EQ и пилотът Ник де Фриз са първите световни шампиони във Формула E. Но празненствата на отбора бяха кратки. Три дена след победата Mercedes-Benz потвърди, че ще се откаже от Формула Е в края на 2022 г. С това компанията последва примера на BMW и Audi.

Най-слабата точка от Формула Е несъмнено беше кръг 5, E-Prix във Валенсия в Испания. Той се проведе на постоянна писта – Circuit Ricardo Tormo. Подобно решение е отклонение от обичайния похват за Формула Е за провеждане на събитията на временни писти в градски центрове. Състезанията по тесни кръгове от улички, с къси прави линии, определено изваждат на показ силните страни на автомобилите от Формула Е – но и предизвикват техните слабости.

Въвеждането на по-бързия и по-мощен автомобил Gen2 през 2018 г. означаваше, че има голям интерес да се види какво могат да направят тези автомобили на постоянна писта, отбелязва Arstechnica. Но не много след старта във Валенсия публиката и наблюдателите изпаднаха в потрес. Първият етап от състезанието, който се проведе на мокра настилка, бе определен от всички като „катастрофално бедствие”.

Навсякъде имаше сблъсъци и катастрофи; движеха се повече коли за безопасност, отколкото може да се преброят; а отборите очевидно не бяха направили изчисленията си както трябва, тъй като много от пилотите останаха без заряд в батерията преди края на състезанието!

Състезанията от Формула Е са замислени с фокус върху управлението на енергията. Без възстановяване на енергията чрез регенеративните спирачки, 56-киловатовата батерия на автомобила е недостатъчна за достигане до финалната линия. Оттам идва и разликата между състезанията на писта и състезанията по градски улици. Пак по същата причина има значение и това дали пилотите ще бъдат принудени да пълзят зад автомобил за безопасност или ще летят неудържимо.

„Мисля, че за в бъдеще трябва да се придържаме към това, което правим във Формула Е – уличните обиколки”, коментира Жан-Ерик Верн, шампион на Формула Е в сезон 4 и 5.

Състезанието в Монако, напротив, беше „върховно”. Тук обаче имаше други особености. Както феновете знаят, тази Grand Prix надпревара е колкото престижна, толкова и скучна: почти няма начин по-бърза кола да изпревари по-бавна по тесните улички, облицовани с бариери.

В крайна сметка на последния старт в Берлин общо 13 пилоти имаха реални шансове в шампионата. Неколцина отпаднаха заради технически проблеми. Ник де Ври изигра роля за успеха на Mercedes и грабването на короната, а подгласници станаха Jaguar Racing и DS Techeetah.

След този сезон с елементи на блясък и провал, все още в ранните дни на електрическите автомобили и на самите състезания с е-коли, Mercedes става третият немски производител на оригинално оборудване, който се оттегля от участието си във Формула Е. Малко по-рано, през декември, BMW и Audi също се отказаха след тазгодишния финал в Берлин. Какво се случва?

Още по-интересно е, че Mercedes твърди, че се оттегля от Формула Е, защото има планове да ускори електрификацията на своите модели. „Ние сме се посветили на задачата да се борим с изменението на климата с пълна сила през това десетилетие. Това изисква ускорена трансформация на нашата компания, продукти и услуги към бъдеще без емисии и софтуерно управление, и за да постигнем това, ние трябва да се фокусираме с всичка сила върху основните си дейности”. Не звучи ли някак нелогично?!

Но в обосновка на решението за този отказ членът на борда на Mercedes-Benz Маркюс Шафер каза: „В моторните спортове Формула Е беше добра арена за доказване на нашия опит и утвърждаване на нашата марка Mercedes-EQ, но в бъдеще ние ще продължим да работим за технологичния прогрес – особено що се касае до електрическото задвижване – съсредоточавайки се върху Формула 1″.

Техническия прогрес? Шафер поясни, че Формула 1 предлага „богат потенциал за технологичен трансфер”. Изводът е очевиден: Формула 1 дава възможност за технологичен трансфер, докато ограничителните технически правила на Формула Е – които съществуват, за да поддържат разходите значително по-ниски – позволяват много по-малко технологично развитие.

Изчерпването на възможностите за развитие са причината, поради която и другите два големи немски производителя на оригинално оборудване напуснаха спорта. А има опасения, че третото поколение кола за Формула Е (която трябва да се появи сезон 9) ще е не по-малко ограничена в това отношение.

Засега картината не изглежда съвсем катастрофална. Въпреки оттеглянето на Mercedes, Audi и BMW, все още има значими имена в надпреварата. Сред тях са DS, Jaguar, Nissan, Mahindra, Nio и Porsche. И все още има на какво да се надяваме като публика, тъй като състезанието в Монако беше последвано от новината, че събитието вече ще се случва ежегодно, а не през година, както беше досега.

Коментари по темата: „Излезе, че Формула E спъва технологичния прогрес”

добавете коментар...

  1. Фофу

    Малко са ми странни подобни титанични изводи. Че спъвала технологичния прогрес. И как се стига до този извод – някой си рекъл, че “позволяват много по-малко технологично развитие”. Както и да го мисля, но това последното не ми идва да е еквивалент на “спъване”.

    За две от написаните “трагедии” :
    Във Ф1 също отбори постоянно влизат и напускат. Същото е и за Индикр и Наскар.

    “Първият етап от състезанието, който се проведе на мокра настилка, бе определен от всички като „катастрофално бедствие”.”
    Пак нали, такива бедствия се случват и във Ф1, Индикр и Наскар.

    Нямам време да се интересувам от ФЕ, но все си мисля, че то там няма много технологии които да се състезават.

    Гуми, пробег на гуми, избор на гуми според времето, това са все тренирани тактики и при другите състезания.
    Спирачки – същото.
    Скоростни кутии, не знам колко и какви скорости имат, но електродвигателите имат много по-малка зависимост на КПД-то спрямо скороста на въртене и съответно изборът на скорости и скоростни кутии едва ли е толкова критичен, както при другите.
    Електродвигатели, те също са добре изучени и докарани до макс на КПД -то и то от преди много десетки години.

    Остават батерии и контролери. Батерийте като капацитет и като токове на разряд при макс напор. Контролерите пак, като възможност да удържат максимални натоварвания и като точни “дозатори” на тока. Или реална стойност на тока спрямо това което софтуера изисква.

  2. Симо

    Нямам нищо против критиките…
    Дизайнът на ракетният двигател с течно гориво си остава непроменен от времето на фон Браун, говоря за елементите и модулите, принципа е същият, развитие няма. Циолковски е имал само идеята и изчисленията но е нямал виждане как да го направи и какви да са модулите.
    За технологиите имам предвид че като изключим електрониката няма създадени двигатели на други принципи, примерно в ДВГ принципа е същият както от времето на Форд, при турбореактивния двигател е същото и прогрес няма, просто дизайните са усъвършенствани в съответствие с модерните материали но принципите са същите и това не е пример за прогрес, със самолетен двигател в космоса не се стига, трябва ракетен, но ракетния е само за близките обекти в слънчевата система. Сега може да кажете йонен двигател но това е много слабо като тяга, трябва нещо съвсем различно както от Стар Трек или Междузвездни Войни, това имам предвид, качествен скок … според мен проблема е в догматичната образователна система която е като религия.
    Защо по времето на втората световна воина за кратко време са създадени тези двигатели 1940та и оттогава над 80години няма нищо ново или има но се крие, ето затова говоря, до звездите с такива методи няма да стигнем, то до Марс и луната е трудно с тези ракети… Германците уж са имали летящи чинии…и проекта Камбаната Die Gloke …по интересното е какво е Foo fighter, тези летящи сфери които се появяват около самолетите през втората световна воина, а такива обекти за заснемани и около руската станция Мир и около международната космическа станция. Как се движат тези обекти на какъв принцип и кой ги управлява? Изглеждат като наблюдателни дронове това са изводите на изследователите.
    Някак си виждам спиране на прогреса,.технологична и логическа огромна празнотата в технологиите за последните 80, всичко е фокусирано на материалознанието и електрониката но това е грешно.
    Сега при уж недостиг на чипове защо не правят коли, старите коли които имаха само електронно запалване и радио бяха супер яки и надеждни.
    Примерно в медицината най големия пробив беше откриването на антибиотиците, пеницилина от Флеминг и след това имаше някакво раздвижване със изследванията на стволовите клетки но това доведе до доста негативни в морален аспект дейности…

  3. ..

    Симо, а представяш ли си, че още сме на Нютонова механика за 100% от технологиите, които не са свързани с космоса?

    Какъв ти Вернер фон Браун, то един куп морски обитатели, например цефалоподите, ползват реактивно задвижване … от тях нищо не се е променило …

    Какъв назадък само! ДВГ са “същото като преди 150 години, само с по-нови материали и методи за направа” …

    Щото то материалознанието не е наука и там няма нищо … и щото инжекционът е нищо особено, нямаме физични закони да борим …

    В електрониката борят квантови ефекти заради минитюаризацията …

    Във всички двигатели се борят с какви ли не проблеми в динамиката на газовете, щото първият ДВГ е търкалял едвам-едвам, но сега имаш компресии, скорости и температури на газовете, за които преди 150 години дори не им е хрумвало, че ще възникнат като проблеми.

    Достатъчно е да имаш капацитета да разбереш колко огромен скок в технологиите И науката е да се направи ракетен двигател със затворен цикъл, за да не си позволяваш да пелтечиш такива неадекватни малоумия.

    Ти си типичен пример за Дънинг-Кругър ефекта – пишеш абсолютни глупости от висотата на нищознанието си.

  4. ха

    Симо само ще те поправя, че и дизайна на ракетния двигател не е на Вернер фон Браун, а за него могат да претендират Робърт Хъчингс Годард или Константин Циолковски.

  5. Анон

    Е как бе Симо, уж нямат мозъци и инженери пък спечелили състезанието… А Тесла къде е въобще? Не участва! Рекуперацията от спирането също не е проблем, има я на високо ниво във всички съвременни електромобили, просто правилата на Формула Е са шантави…

  6. Пропов

    СИМО , не те знам колко си умен , ама да кажеш че тази или онази държава нямала инженери е смешно. В сегашния глобален свят ако нямаш нещо наготово и наблизко, си го наемаш и докарваш. А конкретно германците не ги мисли. Заводите им са пълни с всякакви работници и специалисти. При тия условия за труд , които предлагат, хората от цял свят искат да работят за тях.

  7. Симо

    Иска се няколко много добри електро и електронни инженери да поработят за да стане състезателния автомобил… явно нямат такива мозъци… Елон Мъск ги е наел най добрите… и швабите никога не с били силни в електрониката. Трудно се създават нови решения и то на електро-инженерно ниво, определено пропуските са в обучението…
    Малко е неразбираемо това, уж компове сателити телефони конзоли за игри а не могат да направят управлението на електродвигатели и да ги ползват като генератори при спиране…нещо не е наред с технологичния прогрес, за самолетите още се ползват турбореактивни двигатели създадени по времето на втората световна воина както и ракетните двигатели имат същите дизайни като на Вернер фон Браун, няма нищо ново като принципи, разликите са само в материалите и методите за направата останалото си е същото, и при двигателите с вътрешно горене нещата са така нищо ново…

Коментар