Повечето камери в купетата на автомобилите имат за задача, с помощта на изкуствен интелект, да „забелязват“ кога водачът е уморен. Но тази усъвършенствана система от камери дори знае кога шофьорът си гледа телефона или пише текстови съобщения, докато е зад волана.
Разработката е на изследователи от Института Фраунхофер. Тяхната цел била да накарат камерата да разбира какво прави водачът във всеки момент, докато е зад волана. Това може да подобри безопасността на полуавтономните функции за шофиране, отбелязва Gizmodo.
Факт е, че няма достъпна система за самоуправление, която да се справи сама с всяка пътна ситуация. Непредвидени ситуации като ремонтни дейност или злополуки, та дори и шофирането в претъпканата част на центъра на голям град обикновено изискват водачът да поеме контрола над автомобила.
Но тази картина има своите уловки. В идеалния случай шофьорът в полуавтономно превозно средство винаги следи пътната обстановка с пълно внимание и винаги е готов да се намеси във всеки миг, когато може да се наложи да поеме контрола над превозното средство.
В реалността обаче се случва друго. Човекът може да си гледа телефона, да пише текстово съобщение, да си отпива от кафето. И ако точно в този момент автономната система трябва да предаде контрола на превозното средство, всъщност няма кой д го поеме адекватно.
Именно тези ситуации са подтикнали изследователите от Института по оптроника, системни технологии и експлоатация на изображения Фраунхофер да разширят възможностите на камерите в колата. Вместо просто да подава сигнали, когато изглежда, че шофьорът заспива, новата система използва разпознаване на изображения с помощта на изкуствен разум, за да конструира цифров „скелет“ на водача.
Анализът на текущата поза на водача на база цифровия скелет дава достатъчно подробности, за да може системата да интерпретира точно какво прави водачът. Допълнителното разпознаване на обекти пък следи за местоположението на вещи като смартфони или чаша за кафе.
Когато двете се съчетаят, превозното средство може да „знае“ дали шофьорът следи пътя или е разсеян от други дейности като изпращане на текстови съобщения, хранене или взаимодействие с други пътници в превозното средство.
Като следи какво прави водачът, полуавтономна система за шофиране може да определи потенциално колко време би отнело, за да накара водача да върне вниманието си върху пътя и шофирането – за да вземе това предвид, когато се наложи да върне контрола над превозното средство на човеците.