Самоуправляемите коли няма да ни возят скоро. Да, да, ясно е, че след подобно твърдение мнозина ще започнат да спорят разпалено. Но нека сме честни: дългоочакваното нашествие на самоуправляемите коли няма да бъде нещо, което 1) да се случи в рамките на нашия живот и 2) да е с „повсеместен“ мащаб.
От гледна точка на ежедневния опит на повечето хора, които четат за самоуправляеми коли, истински автономните превозни средства просто няма да се случат. Доказателствата, сочещи това, се натрупват постоянно. И сега те наклониха везната дотам, че е трудно да бъдат игнорирани – дори за най-запалените ентусиасти, които са оптимистично настроени за автономното шофиране.
Тъжна равносметка
Тези дни стана ясно, че сумата, инвестирана в развитието на автономни автомобили, е зашеметяваща. Според някои източници, става дума за 100 милиарда долара. Според други – поне 160 милиарда долара. Която и от двете суми да вземем, досега трябваше да има видим резултат от подобна крупна инвестиция. А резултатът от това е… нищожен.
ADAS – да, автономни – друг път
Наскоро Ford обяви, че ще прекрати Argo AI – проект, подкрепен от компанията и от Volkswagen, фокусиран върху разработването на технологии за автономно шофиране от Ниво 4. Ford обясни решението, когато публикува приходите си за третото тримесечие – няколко часа по-късно стана ясно, че мениджърите на компанията не само спират Argo, но и по същество изцяло деприоритизират L4 технологиите, за да се съсредоточат върху усъвършенстваните системи за подпомагане на водача (ADAS).
Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли се обоснова, като каза, че „печелившите, напълно автономни превозни средства в мащаб са далеч“ и че няма да смогнем да създадем тази технология за себе си. Репликите дойдоха като ехо на изреченото от други шефове на автомобилни фирми.
Същото каза неотдавна и един по-млад и по-напреднал в технологиите главен изпълнителен директор на автомобилен производител: Ар Джей Скариндж от Rivian. Той посочи, че в дългосрочен план компанията ще се стреми да въведе автономност от Ниво 4, той че планът е засега да се съсредоточи първо върху L2 и L3 ADAS, като съществуващите превозни средства ще са ограничени до L3 предвид текущите им хардуерни ограничения.
Ама нали вече има робо-таксита?
Да, реални проекти за напълно автономни коли има. Има две компании, които в момента експлоатират превозни средства без водачи по обществени пътища – това са Waymo и Cruise на GM. Със сигурност, ако две компании вече го правят, това трябва да е знак, че мечтата се сбъдва, нали?
Факт е, че съществуващите услуги са изключително ограничени по отношение на географски обхват и работно време (въпреки че второто вероятно е регулаторен въпрос). Но тези услуги изглежда малко вероятно да се разгърнат с темпове, които биха направили автономните коли повсеместни – поне не скоро и не навсякъде. Представяте ли си ги да тръгнат по българските пътища, на повечето от които маркировката едва се вижда, а пътните знаци често са скрити зад храсти и дървета?
Да не говорим, че съществуващите услуги са обект на постоянна, гръмогласна критика от страна на местните жители, които споделят пътя със „самоуправляемите“ коли.
Всички в индустрията се опитват да се поучат от грешните на първите „реално действащи“ самоуправляеми коли. Tesla например обяснява, че самоуправляемите коли ще трябва да разчитат на оптични изображения вместо Lidar и че само по този начин AI ще може да бъде ефективен шофьор. Но и тази визия тепърва ще бъде подложена на изпитание.
„Това е илюзия“
„Трудно ще намерите друга индустрия, която е инвестирала толкова много долари в научноизследователска и развойна дейност и е постигнала толкова малко“, казва пионерът на автономното шофиране Антъни Левандовски в интервю за Bloomberg преди броени дни.
Като съосновател на отдела за автономно шофиране на Google, Левандовски е признат от колегите си за един от ключовите инженери, положили основите на индустрията. Наричат го още „Кръстникът на автономните коли“.
Какъв е проблемът? В демонстрациите, които гледаме из видеоклиповете на големите автомобилни производитеи, ние виждаме това, което създателите искат да видим, и те контролират неща, които биха предпочели да не виждаме, казва Левандовски. За да изглежда всичко много високотехнологично, мониторите показват какво регистрират автомобилите в камерата си, а след това мигащи символи и многоъгълници, които би следвало да ни покажат, че, видите ли, превозното средство има известна представа за заобикалящата го среда, разбира какво се случва наоколо.
Но реалността, според Левандовски, е че автономните автомобили продължават да не могат да се справят с реални ситуации на пътя. Той дава за пример банален и дългогодишен проблем за технологиите: страховитият ляв завой без светофарна помощ. „Незащитен ляв завой“, както го нарича индустрията. Е, това се оказва безобразно трудно за водачите с изкуствен интелект.
За хората, които са прекарали години в израстване във физическия свят с цялата му структура и хаос, леките промени в околната среда са нещо нормално. През повечето време ние едва ги регистрираме съзнателно. Инстинктивно знаем дали да им обърнем внимание или да игнорираме. За AI това е невъзможно. Леката промяна е извор на смут.
Какво се случва, когато на мокър асфалт колата завива и леко подхлъзне за миг? Човекът-водач знае как да реагира (в повечето случаи). AI водачът обаче трябва да действа според предваително зададени правила. Как трябва да реагира? Как ще се справи, когато вали като из ведро? А когато уплашено куче на бегом притича край пътя на десетина метра напред? А ако птици се спуснат над пътя отпред и има трафик отзад?
Това са неща, които решаваме на база на своя житейски опит. Но AI колата не може да реши. Днес Левандовски смята, че идеята за самоуправляемите коли на този етап е просто илюзия.
По-добре.
Още от самото начало на всеки разумен човек е ясно, че това е илюзия
и вятърни мелници. Няма как да правиш автономни коли управлявани от AI
в човешки трафик с ирационални шофьори и пешеходци…никога няма да ти излезе
уравнението. Затова автоматизирани и самоуправляваеми – само по обезопасен релсов път далеч над трафика или под земята в скоби – МЕТРО.
пичове оправете си заглавието, нищо лично