Тех-гиганти напускат Китай, какво ли ще прави Apple

Apple е обвързана с Китай много повече от която и да е друга американска технологична фирма
(снимка: Foxconn)

Може би вече прави впечатление на мнозина: повечето от големите технологични компании се изтеглят от Китай. Даже и Facebook. Само Apple все още се старае да удовлетвори безпощадните изисквания на китайските власти. Геополитическите търкания не подминават технологичния свят, но докъде ще стигне това?

Вече е видимо, че нещо се случва с технологичния бранш в Китай. Местните власти забраниха някои от най-популярните религиозни приложения, използвани от милиони китайци, пише BBC. Microsoft обяви преди броени дни, че се „изнася” от Китай и спира LinkedIn в страната. Аргументът – китайските регулации били „прекалено предизвикателни”. Оказа се още, че в Китай са свалени и приложенията Yahoo Finance, както и Audible на Amazon.

Чистката на китайските власти не подминава и „собствените” технологични гиганти – корпорации като Tencent, Alibaba и Huawei. Но китайското правителство обяви, че „се тревожи за силата, която притежават”. През април страната наложи на Alibaba рекордна глоба от $2,8 милиарда след разследване, което установи, че компанията е злоупотребила с господстващото си положение на пазара. През август правителството обяви петгодишен план, очертаващ по-строго регулиране на технологичната икономика.

Да не забравяме също, че Китай реши да прогони биткойн и изобщо виртуалните валути от страната. Мерките са безпощадни и в тази посока.

Други компании, такива като Google, изглежда отдавна са усетили накъде отиват нещата. Google премахна своята търсачка от Китай още през 2010 г. Тогава интернет гигантът каза, че причината била хакерска атака. След това посочи, че не може да продължава да цензурира търсенията – и прекрати работа там.

Apple си има свои собствени проблеми с цензурата в Китай. Но голямата американска фирма има дългогодишни и сложни взаимоотношения с азиатската страна и не ѝ е толкова лесно да прекрати дейностите си там и просто да се „изнесе”. Apple е обвързана с Китай много повече от която и да е друга американска технологична компания.

През последното тримесечие Apple направи близо 15 милиарда долара приходи в Китай и Тайван – изключителна цифра. Освен това нейната верига за доставки зависи силно от китайското производство. За да остане в Китай, Apple трябва да играе по правилата на страната – дори ако това означава цензура. И фирмата добре знае това.

Може да попитате: защо Apple просто не продава хардуер в Китай и не забрави за App Store? Проблемът е, App Store и iPhone са неразделни. Apple не иска да допусне прецедент – „странично” зареждане на приложения, при което хората могат да изтеглят апликации на своя iPhone без App Store. Освен чисто имиджов, ударът би бил и финансов: компанията ще получи значително по-малко пари.

Затова, ако Apple ще продава продукти в Китай, поддържането на функционирането на App Store в тази страна се счита за съществено. „Apple премахва приложенията и по същество цензурира App Store по един или друг начин от години”, казва Греъм Уебстър, главен редактор на DigiChina Project в Университета Станфорд.

Други специалисти смятат, че цензурата на Apple е отдавна и с течение на времето става все по-строга. Това изглежда като „сделка с Дявола”: започнеш ли веднъж да отстъпваш, няма край.

Сега, когато останалите големи технологични компании вече не работят в Китай, схватката между Apple и местното правителство се очертава като единоборство. Американската компания очевидно ще направи всичко по силите си да остане там. Китайското правителство няма да отстъпи от своите нови регулации. Как протичат разговорите между двете страни е въпрос, чиито отговор никога няма да разберем, защото това се случва при „закрити врата”.

Остава да видим кога регулациите и многобройните изисквания за „регулаторно съответствие”, в това число и цензурата, ще станат твърде много и твърде непоносими.

Коментари по темата: „Тех-гиганти напускат Китай, какво ли ще прави Apple”

добавете коментар...

  1. 112

    Огризката се рее накъдето духа вятъра, винаги е било така. Иначе се рекламират за много безопастни но вече е ясно на каква цена.

Коментар