Вендинг машината се завръща с гръм и трясък

Малки бизнеси дават нов живот на бизнеса с вендинг-машини на фона на пандемични рестрикции
(снимка: CC0 Public Domain)

Вендинг-машините – онези грозновати железни сандъци, в които пускаш монети, за да су купиш напитка или вафла – се завръщат. При това далеч не само безалкохолни напитки и дребни пакетирани закуски „валят” от рафтовете. Ограниченията, наложени заради пандемията, накараха мнозина да видят потенциал вендинг машините да продават редица други неща.

„Това беше нещо ново, нещо различно”, казва Томас Смит, собственик на първата в Ирландия машина за продажба на прясно мляко. Неговата ферма предлага течността в шишета с марката Wholey Cow – половин-литрови и еднолитрови рециклируеми стъклени бутилки. Млякото се предлага в 12 различни вкуса, от шоколад до банан и солен карамел, отбелязва BBC.

Смит инсталира машината в края на март. „В продължение на два месеца беше лудост, 80 до 90 души на опашка тук всеки ден”, казва фермерът, който отглежда 180 крави заедно с двамата си братя. Смята, че клиентите му харесват да купуват местен продукт, който не пътува дълго от производителя до потребителя и поради тази причина е винаги пресен.

Смит е само един от многото собственици на малки бизнеси, които дават нов живот на стария бизнес с вендинг-машини на фона на пандемичните рестрикции и предизвикателствата пред традиционните продажби на дребно.

Ръст и все по-голямо разнообразие

Дейвид Луелин, главен изпълнителен директор на британската Асоциация за вендинг и автоматизирана търговия на дребно, казва, че автоматите от типа на вендинг машините са отбелязали 367% ръст през миналата година. Това са малки удобни мини-магазини, без персонал, където клиентите плащат с приложение за смартфон или на каса без касиер.

Голямо развитие е налице при автоматите за продажба на здравословни закуски. Наред с тях се появяват вендинг-машини за всякакви други неща. Например, вече е възможно човек да си купи изкуствени мигли от машина (в Lash Loft в Нюкасъл) или дори парфюм (от руския Perfumatic).

Възможно е да се купят и лекарства, вкл. с рецепта. Всъщност вендинг продажбата на лекарства с рецепта е супер-лесно. Рецептата се подава на автомата и той скоростно предоставя медикаментите. За аптекарите това е добра новина – те могат да автоматизират продажбата на лекарства по утвърдена процедура, за да имат повече време за клиентите, които се нуждаят от повече помощ.

Всяка машина за вендинг на лекарства се инсталира за 3-4 часа. Аптекарите виждат това като „допълнителен служител”. За пациентите също е добре дошло: не чакат на опашки и не се тревожат за работното време.

Има и вендинг-машини за пица. Така например, през април Рим се сдоби с първия си автомат за продажба на пици – на Виа Катания близо до университетския квартал Ла Сапиенца. Автоматът приготвя и предлага пици за по три минути, вариращи от „Маргарита” до „Диавола”, за 4,50 до 6 евро.

Фактор за разпространението на вендинг-машините е и нарастващата популярност на безкасовите плащания.

И мъничко екология

За някои хора ръстът на вендинг-машините се свързва с проблем – големия брой опаковки, които се явяват отпадъци. Но и това постепенно върви към решение.

Така например, някои от автоматите за напитки могат да налеят вода в шише, което потребителят си носи сам. Все повече хора си носят бутилки с вода за многократна употреба, така че те могат просто да ги „заредят” на вендинг-машина. Това намалява количеството пластмасови шишета, които отиват на депото.

Има и автомати, които наливат филтрирани охладени сокове.

Предизвикателства

Италия има една вендинг машина на всеки 145 души, сочат статистиките. В това отношение тя изостава спрямо Германия по популярност на автоматите в Европа. И двете страни обаче са далеч зад Япония, където има по една машина на всеки 25 души. В Япония обаче няма вандализъм, за разлика от европейските страни.

Друго предизвикателство за индустрията е смяната на хладилния газ R134-a, който доскоро бе най-разпространеният хладилен агент. R-134a е значителен парников газ – един грам има същия потенциал за затопляне в атмосферата като 1410 грама въглероден диоксид.

Производителите на вендинг машини търсят екологични алтернативи. По ирония на съдбата много от тях се насочват към въглеродния двуокис, който е по-малко вреден за околната среда, но пък системите за охлаждане с него работят при пет пъти по-високо налягане.

Коментари по темата: „Вендинг машината се завръща с гръм и трясък”

добавете коментар...

  1. Нана

    Тук, САЩ си стоят – от машина за Кен Пепси, до автомат за нов ключ например :).

  2. :o)

    Пак някой изпусна газ в социалните мрежи и създаде новини с гръм и трясък 🙂
    Вендинг машините са хубаво нещо и вече са сложени там, където могат да си изплатят
    съществуването. Никога не са си тръгвали и никога няма да станат повече.
    Така че с гръм и трясък поредният събудил се от ледената епоха човек и изпърдял се в социалните мрежи с учудването си че имало вендинг машини на тоя свят.

  3. Читател

    Как така се завръщат?! Аз,тук в Англия,навсякъде а винаги ги е имало.

  4. ха

    Чудесно, но трябваше да уточните, че се завръщат в Ирландия. Тук в България никога не са си заминавали, а и в момента не постигат гръм и трясък…

Коментар