Готвят ли се да инжектират реклами в сънищата ни?

“Хакването на сънищата” с цел реклама скоро може да стане реалност
(снимка: CC0 Public Domain)

Изследователи и експерти бият аларма за една новозараждаща се маркетингова тактика: инжектиране на реклами в сънищата на хората. Нужно е да се вземат мерки за озаптяване на приложението ѝ сега, защото само след година вече ще е твърде късно, предупреждават специалисти.

Група изследователи от три известни института – Харвардския университет, Масачузетския технологичен институт и Университета в Монреал – заедно публикуваха есе за перспективите за „хакването” на човешкия сън, на което се позовава публикация във Futurism. Учените предупредиха, че – според скорошно проучване – 77 процента от маркетинголозите планират да използват технология за инжектиране на реклами в сънищата и то още в рамките на следващите три години! Технологията е известна още като „Dreamtech”.

„Множество маркетингови проучвания целенасочено и открито тестват нови начини за промяна и стимулиране на покупателното поведение на хората чрез „хакване” на съня и сънищата”, пише екипът. „Комерсиалното използване на т. н.”инкубацията на сънищата” – прилагане на стимули преди или по време на сън с цел да се повлияе на съдържанието на съня – бързо се превръща в реалност”.

Двама от авторите на есето са работили по-рано върху устройство на MIT, предназначено да комуникира със спящи субекти и дори да „хаква” сънищата им. Тази разработка бе стартирана през 2017 година и представляваше ръкавица, която следи фазите на съня и в определен етап включва звуково устройство, което изговаря определена дума. Работата на учените по онзи проект придава допълнителна тежест на твърденията на екипа, написал есето сега.

Особено тревожен знак, според изследователите, е рекламна кампания на Molson Coors преди тазгодишния спортен форум Super Bowl, която обещаваше на участниците безплатна бира в замяна на участие в проучване за „инкубация на сънища”, включващо видео с танцуващи кенове бира и говореща риба, както и поп-звезда на име Зайн Малик.

„Интересно”, посочиха учените, „Coors използва фразата „целенасочена инкубация на сънища”. Това е термин, въведен от двама от тримата автори на статия от 2020 г., което означава, че рекламодателите наистина следят изкъсо академичната работа по „хакването” на човешките сънища.

Тримата учени са автори на отворено писмо, което бе подготвено по-рано тази година и критикува рекламодателите, стремящи се към „хакване на сънища”. Четиридесет други учени подписаха документа впоследствие. Авторите отправиха апел към щатската Федерална търговска комисия, която регулира рекламата в САЩ, да актуализира правилата за прилагане на подсъзнателни съобщения в рекламата и категорично да забрани „хакването на сънища”.

Важно е да се действа сега, преди да е станало твърде късно, казват авторите, защото докато инкубацията на сънищата има практическа употреба – например, лечение на ПТСР (Посттравматично стресово разстройство) – е само въпрос на време технологията да бъде впрегната от технологичните компании, които произвеждат и ни продават часовници, носими устройства, приложения и други технологии, които следят съня ни. Тогава те могат да започнат да продават тези данни за печалба или пък да използват технологиите, които вече сме си купили, за да хакват сънищата ни, докато спим.

Дали няма да разберем? Най-лошото е, че при подобна форма на въздействие никой няма да разбере или да запомни, че е бил обект на влияние. Изследователите се позовават на неотдавнашно проучване с пушачи, което установява, че смесването на лоши миризми с цигарен дим, докато пушачите спят, намалява тютюнопушенето на следващия ден – но хората не могат да си спомнят да са помирисвали нещо гадно.

Призивът на учените е провокативно предупреждение – апел за регулиране на технологията, преди тя да узрее.

„Всичко това, което някога беше само научна фантастика, може бързо да стане нашата реалност”, пишат изследователите. „Сега се намираме на ръба на много хлъзгав склон. Накъде ще се плъзнем и с каква скорост зависи от това какви действия изберем да предприемем, за да защитим сънищата си”, казват загрижените учени.

Коментари по темата: „Готвят ли се да инжектират реклами в сънищата ни?”

добавете коментар...

  1. Филанкишията

    Наистина ли не разбра какво исках да кажа ?

    Могат да си пляскат “25-ти кадър” колкото си искат тези телевизии,
    които нямат стрийминг в интернет.
    Кой ще се занимава да ги контролира “кадър по кадър” ?

  2. Фофу

    Не може повче, С истрщеляк не може да се спори. Ти като се изтупа в гърдите, че ги разбираш конспирацийте, с какво доказа световната конспирация освен с Боби Турбото ????

    А за истерийте – съвсем сериозно, вече толкова изстеряса, че изгуби членоразделната реч.

    Я пробвай пак с това:

    Колко тв канала има по света,и колко хора трябват,
    за да бъдат контролирани на 100% техните предавания ?

  3. Филанкишията

    Фофке,не пиши глупости ма.

    Да оставим “Боби Турбото” .Приемаме ,че е “незначителен”.
    Но ти така и не успя да опровергаеш факта,че той
    използва внушения в стил “25-ти кадър”

    А телевизиите ?
    Колко тв канала има по света,и колко хора трябват,
    за да бъдат контролирани на 100% техните предавания ?

  4. Фофу

    Филанкишийката пак я обзеха истерии и пак взе да говори несвързано. Да напомня какво каза:

    “Навремето имаше (а може и сега да се използва) технология,
    известна като “25-ти кадър”.
    “Фо..” ,и това ли е конспиративна теория ?”

    – Тук МОЖЕ и сега да се ползвала ….

    “Много ясно написах,че технологията,известна като “25-ти кадър”,се ползва и сега.
    И това е факт.”

    – А тук вече ГАРАНТИРАНО се ползва и сега.

    И доказатеството за всички конспириативни теории – световни и галактичаски е БОБИ ТУРБОТО от преди 15 ГОДИНИ. Дори и да приемем за вярно това за Боби Турбото.

    Колко пък да си изперкал ???? !!!!

  5. Филанкишията

    Фофке,чети,преди да пишеш !

    1. Никога не съм твърдял че “Боби Турбото” е част от световната конспирация.
    Много ясно написах,че технологията,известна като “25-ти кадър”,се ползва и сега.
    И това е факт.
    Ти не опроверга написаното от мен за “Турбото”,само изпльока глупости.

    2. Далеч не всички телевизии имат стрийминг в интернет.
    Смяташ ли,че всичко се записва (примерно с тунери) и се анализира !
    И колко хора ще трябват за това ?

    Превъзбудил си се от последния гей-парад.
    Успокой се,почини си !

  6. Фофу

    Конкретни примерИ ли искаш – Боби Турбото. Е, че много примерИ даде. И той ли бил част от световната кон-спирация ????????????

    Боби Турбото е история от 15 год. Да се повтярям ли ПАК сега, като за бавни, че има и автоматични и ръчни опции да се видят всички предавания на даден сървър и да се пресеят кадри различни от общят поток ???????????

    Коя УВАЖАВАЩА СЕБЕ СИ фирма или личност би се пробвала, като след няколко часа вече ще се знае ????

  7. Филанкишията

    Фофке,не знам кой от нас двамата е тъп,
    АМА….
    технологията “25-ти кадър” се използва и сега.
    Интернет търсачките доста се усъвършенстваха,можеш да потърсиш.

    Конкретни примери ли искаш ?
    Има един много нагъл тарикат,известен като “Боби Турбото”.
    Редовно използва това,веднъж обаче го набараха ,и той
    малко ограничи това в клиповете си.
    А за налаганите внушения,ами … направо ти е бедна фантазията !

    Предполагам,имаш умствен багаж,за да намериш всичко това.

  8. Фофу

    Филанкишийке, както казах тия неща са реалност и ти вече си облъчен с каквото се сетиш. За това обратно у пешерЪта и изключвай тия технологии. Тургай динозавърската мръвка на огиня и се наслаждавай на играта на сенки без притеснения от 25 кадър.
    И да ИМАЛО е 25 кадър, казва се subliminal suggestion. Но трябва да си доста тъпичък да не се сетиш, че сега след като всички предавания ги има онлайн, съответно всеки може да ги свали, гледа кадър по кадър и открие 25 кадър. Ще е голям гърмеж, но не се случва, сещаш ли се !!!!
    Но пък споменаването предизвиква у споменаващия гордост, че виж ся, тия конспирации ги разчепкавам на закуска …. Дето Симо викаше – докато си ям кюфтенцата.

  9. Филанкишията

    Браво за статията !

    Чудя се как не е дофтасал един с начални 2 букви “Фо” да
    обяви,че това са конспиративни теории, и че в
    “цивилизованите западни държави” подобно нещо не може да се случи.

    Навремето имаше (а може и сега да се използва) технология,
    известна като “25-ти кадър”.
    “Фо..” ,и това ли е конспиративна теория ?

  10. Бабави

    Те за рекламата… А какво ще кажат за колекторските андройд програми….
    Да кажем някой, примерно на 65 г., но с доста интереси по темата ИИ респ.мафия е “позатънал” не в големи, но влачещи се, достаъчно изкуствени дългове…
    Обаждат му се периодично да го видят как е и ксакво прави…
    И ! Повторяемост на едни и същи въпроси , поне 10 пъти , от сорта “Вие ми дължите … трябва да ги платите…”Отговор – еднократен, но ясен – без работа съм от дълго време и пак : Вие…
    Значи този де, обекта , мисли ! : Абе андройд ли ми правиш за следеж по глас? И за репресия и дебнаж…Да допуснем, че същият обект има опит с лихварси андройд и е в час, нищо, че е дърт.Той де ,казва “Ю кен до ит – и на български – направихте ли преследвача по глас или ползвате трасето да си играете на биткоини, докато правите “разговор” и алт будалата ви повтаря отговорите … Очакван ли е транслатор за прпстака?
    Ето как се поставя въпроса за качеството и лоялността на телефонните неща…
    Ако искат, могат да приемат и допълнително породени съждения , като напр. Влезнахме в зодия стрелкова, българите дали могат да се справят с лихвар – мафията , и с дрогарите и т.н.,окопали са се яко ,Ако не могат, да идва напр. гръцка маска и да ги отстрелят всичките, пък каквото има по сметка или на трезор…
    Това е част от размислите на 65 годишна бейб, .

  11. Българин

    Ако чуя телефона (или нечий друг) да му говори по време на сън, ще го вкарам в микровълновата.

  12. До Българин

    Ти вече го имаш, викат му смартфон.

  13. Българин

    И как ще ме задължат да си сложа такова устройство в къщата?

  14. еХперт

    Отвратително.

Коментар