Недостигът на чипове направи потребителските продукти от всякакъв вид трудни за закупуване през този празничен сезон. Може да се окаже, че ако сте наумили да подарявате джаджи с вградена електроника, или трябва да побързате сега, или ще е по-добре да почакате за догодина.
Видно е, че за мнозина празнуващи подаряването на джаджи е най-естественият избор – децата искат игрови конзоли, художниците мечтаят за таблети и т.н. Но изборът на подобни подаръци може да се окаже трудна мисия точно тази година. Дефицитът на чипове направи несигурни доставките на всички видове уреди – като се започне от лаптопи и фотоапарати и се стигне до микровълнови печки и хладилници.
Съветът на експертите? Като цяло той се върти около едно основно послание: пазарувайте по-рано, пригответе се да платите повече и… не губете време в колебание. „По-добре започнете да пазарувате по-рано. Видите ли желания продукт, купувайте – независимо от цената на дребно – или рискувате изобщо да не се доберете до него”, казва главният изпълнителен директор и главен анализатор в Creative Strategies Бен Баджарин, цитиран в публикация на Protocol.
Възможно е през следващата година да има известно облекчение за потребителите. Според Патрик Пенфийлд, специалист по анализ на веригите на доставки в Whitman School of Management, недостигът може да доведе до свръхпоръчване. Това на свой ред може да да принуди търговците на дребно да разпродават излишните сезонни запаси с отстъпка.
Разпродажбите обаче могат да станат факт след празниците. Продукция, натрупана в складовете заради празничния сезон, ще трябва да се „разчисти” евентуално през първото и второто тримесечие на идната година.
Как се стигна до това положение? Със сигурност пътят не беше „праволинеен”. Повишеното търсене на електроника покрай избухването на пандемията бе съпътствано от климатични кризи, намалили производствените мощности на места, серия тежки инциденти в заводи. А ето, че към това се добави и затруднената логистика в последно време.
„Това е многоизмерен проблем”, казва Марибел Лопес, основател на Lopez Research. „Един проблем е самият недостиг на чипове. Друг е недостигът на контейнери за доставка”.
Вода в мелницата налива и тенденцията на промяна на предпочитанията на хората. В крак с нарастващия стремеж към подаряване на преживявания вместо вещи все повече се търсят услуги и развлечения. Но това също изисква устройства, и то най-разнородни. А те също имат чипове в сърцевината си.
Кризата обещава да се задълбочи, защото немалко производители са решили да се презапасят. „Едно от нещата, което влошава положението в момента, е, че производителите се опитват да складират допълнителни чипове, защото не можете да сглобите продукт, освен ако нямате всички необходими части, нали?” – реторично пита Уили Ших, професор по мениджмънт от Harvard Business School.
Натрупването на запаси вероятно също ще има непредвидени последици в някакъв момент в бъдещето. Според специалистите, компаниите, които са притеснени, че няма да имат достатъчно чипове, са склонни да поръчват повече чипове, което след това ще доведе до още повече поръчки – за всякакви стоки като цяло.
Мрачните предвещания не значат, че рафтовете ще бъдат напълно оголени този празничен сезон – надали ще се стигне дотам, поне не и в началото. Големите компании за търговия на дребно вече са направили своите поръчки и са гарантирали, че в началото на все по-продължителния сезон на пазаруване ще има достатъчно потребителски продукти.
Но, според пазарните наблюдатели, големите магазини са прогнозирали какво хората ще купуват по време на празниците преди около девет месеца или преди цяла година. Така че със сигурност ще има известно разминаване.
Заради това и заради проблемите с бавните доставки, експертите са единодушни, че в момента има пълно основание да се каже: „Тази година започнете да пазарувате рано” – защото просто няма да има много неща на рафта”.