Невропсихолог обясни защо таблетите са вредни за децата

Децата в предучилищна възраст да не играят с таблети, съветва невропсихолог
(снимка: CC0 Public Domain)

В последните години в света непрекъснато расте броят на децата с говорни и когнитивни увреждания. Най-очевидният фактор за това е информационното претоварване, смята водещ невропсихолог.

Невропсихологията е сравнително млада интердисциплинарна област. Специалистите изучават човека на пресечната точка на психологията и невронауката. Основната им цел е да разберат как структурата на мозъка е свързана с процесите на човешката психика, с неговото всекидневно поведение, с реакциите на така наречените стимули и знаци, които постоянно ни заобикалят.

Един от водещите психолози, работещи в тази посока, е Андрей Цветков, директор на невропсихологическия център Изюминка. Според него, през последните години, в световен мащаб се наблюдава непрекъснато увеличаване на броя на децата с говорни и когнитивни увреждания.

„Аз и моите колеги започнахме да съпоставяме информацията за това как мозъкът се развива при нормални и патологични състояния и какви мозъчни структури са свързани с развитието на знаковата функция. Знаем със сигурност, че децата имат незряла мозъчна кора и виждаме нарушения в речта и други когнитивни процеси в една четвърт от всички случаи. Тоест една четвърт от всички деца сред населението!”, казва специалистът, цитиран от радио Sputnik.

Претоварването с информация е само една от причините, които значително затрудняват развитието на детето. Според експерти, изискванията към съвременните деца не винаги са адекватни. Надеждите на родителите, че бързото развитие на детето дори в предучилищна възраст ще му помогне в бъдеще, често не са оправдани и водят само до претоварване на психиката.

„Сега често се казва, че възрастовите норми, формулирани преди 80-100 години, са уж остарели и децата трябва да се развиват по различен начин. Като се има предвид, че през последните четиридесет хиляди години мозъкът на хомо сапиенс не е претърпял значителни анатомични промени, не можем да си представим как грубо за някакви сто години са се променили нормите на умственото развитие”, размишлява ученият.

„Но наистина сме изправени пред фактори на околната среда, които променят развитието. И най-очевидният от тях е информационното претоварване. Сега говорим за много по-груб разказ – за деца с таблети. Защото детето пред телевизора поне си играеше с обикновени играчки”, обяснява Андрей Цветков.

Както на детето на село не се дава брадва предварително, така и на децата от предучилищна възраст не трябва да се позволява да играят с таблет (въпреки че и тази „джаджа” е необходима на възрастните). Работата е там, че докато си играят с таблета или телефона, децата се занимават само с абстрактни знаци, което означава, че психиката им не се развива така, сякаш държат обикновени детски играчки.

Коментар