„Слабото приложение” на законите за защита на данните доведоха до „ужасно неадекватни нива на прозрачност” относно използването на алгоритми за наблюдение на труда на работниците и вземането на решения за санкции и уволнения. Това е изводът от нов доклад, публикуван от Worker Info Exchange (WIE) – кампанийна група, защитаваща правата на работниците върху личните им данни, съхранявани от работодателите.
Групата предупреди, че работниците в корпорациите са подложени на несправедливо профилиране и дискриминация чрез автоматизирани системи, които имат за цел „поддържане на експлоататорска власт”. Докладът е озаглавен „Управлявани от роботи: експлоатация въз основа на данни в „Gig” икономиката”.
На служителите редовно бива отказван достъп до личните им данни, съхранявани от компаниите, сочи докладът. В същото време тези компании използват инструменти за машинно самообучение, за да разпределят работата и да управляват служителите си.
Според WIE, работодателите са склонни да съхраняват много лични данни под предтекст, че това се прави с цел повишаване на ефективността и наблюдението „за предотвратяване на измами”. Освен това корпорациите използват настоящите закони за защита на данните, за да „подпечатват несправедливи решения, взети от машини” – оставяйки работниците на практика безсилни да оспорват тези решения и да се защитят.
Компаниите, които поддържат популярни платформи, работят в пространство, за което вярват, че могат да определят правилата, казва Бама Атрея, сътрудник на Фондациите Отворено общество, цитирана от ZDNet. „За съжаление, това не е игра. Подобни реалности имат тежки последици за работещите в корпоративната среда върху реалния им живот”.
Докладът на WIE идва на фона на нарастващи тревоги относно разпространението на технологиите за алгоритмично наблюдение и вземане на решения на работното място, особено от началото на пандемията насам.
Системите за електронно наблюдение и анализ чрез изкуствен разум бяха предмет и на доклад на Съвместния изследователски съвет (JRC) на Европейската комисия. Той предупреди за значителни „психосоциални рискове” за работниците в големи концерни, които рутинно биват наблюдавани и за тях се прилага автоматизирано вземане на решения.
„Прекомерното и инвазивно наблюдение заплашва да подкопае взаимоотношенията между работодател и служител”, предупреждава Кърсти Бол, професор от Университета в Сейнт Андрюс и автор на доклада. От изключително значение е на работниците да бъде предоставяна по-добра информация за това как точно биват използвани техните данни, а също и как хората от мениджърски нива играят роля в надзора на машините, вземащи решения.
В доклада на WIE се казва, че компаниите често използват вратички в законите, за да си намерят извинение за неизпълнението на определени работодателски задължения, сред които и плащането на данъци и осигурителни вноски. Това позволява на много от тези компании да постигнат „супер-успехи”: „бързо разрастване и изграждане на конкурентно предимство… заради излишъка на зле платени работници, които чакат заетост, като същевременно намаляват собствените си заплати”.
За работниците в Европа картината е малко по-добра, тъй като ги предпазват разпоредбите на GDPR, става ясно още от доклада. Той критикува намерението на Великобритания да се „отклони” от нормите, които бяха възприети в страната по силата на Общия регламент за защита на личните данни, докато държавата все още беше член на ЕС.
Завеждането на съдебни дела представлява друго предизвикателство за работниците в големите концерни, свързани със съвременната дигитализирана икономика. Докладът препоръчва потиснатите работници да действат задружно и единно. „Работниците трябва да подобрят силата си при договаряне чрез организиране и колективни действия. Способността им да имат достъп до своите данни и да ги обединяват е мощна сила в организирането, която тепърва ще се използва правилно”.
Статията е пълна глупост.
Ако дадена дейност се оптимизира и това е направено от човек, то “онеправданите пролетарски маси” можеха да обвинят работодателя в каквото си искат (пристрастност, неадекватност… та дори и нечовечност).
Сега в статията някой се опитва да твърди, че ако дадена оптимизация е направена от неврона мрежа, то “онеправданите пролетарски маси” отново ще са потъпкани и незащитени, само че ако в първия случай може да се обвини човек в пристрастие, то не виждам как машината може да бъде обвинена в това.
Иначе на всички ние е ясно, че процеса на превземане на работните места от изкуствен интелект следващите години ще е много болезнен процес.
дизайнерите на сайтове съвсем не са ненужни, тъпите готови темплейти ги ползват само аматьорите
Като се автоматизират нещата голяма част от работниците ще са просто излишни. Подобно както в индустриалната революция. Сега има много паразитни ненужни длъжности на човеци оператори на данни, телефонни съпорти, дизайнери на сайтове и тем подобни, SEO и други.