VR забавленията вещаят скок в застрахователните искове

Забавлението с устройства за виртуална реалност не е безобидно
(снимка: CC0 Public Domain)

Мъж счупил костите на ръката си, след като я тикнал в таванния вентилатор. Жена се блъснала в масата и се прекатурила през нея, след което се наложило да я откарат в болница. Младеж скочил върху лампиона и се наранил…

Този абсурден списък с травми е съвсем реален. Геймърите във виртуалната реалност (VR) постепенно научават, че техните устройства за забавление често могат да причинят хаос у дома.

Тенденцията хората да се блъскат в обзавеждането в дома си, докато играят във виртуалната реалност, е довела до скок в исковете към застрахователите заради щети, свързани с мебели, съобщава The Guardian.

Дали има реални данни? Има, макар да са оскъдни: във Великобритания е налице 31% скок в този род искове, според застрахователя Aviva. Фирмата отбелязва общо увеличение от 68% от 2016 г. досега.

„Новите игри и джаджи стават все по-популярни. В резултат ние все по-често виждаме това да се проявява в искове, подадени от нашите клиенти”, казва Кели Уитингтън, директор на Aviva за имотите в Обединеното кралство. „В миналото сме виждали подобни тенденции, касаещи гейм-конзоли, фитнес-игри и дори неща като спинери.”

По данни на Aviva, средният размер на иск, свързан с щети от VR, възлиза на около 650 британски лири през 2021 г. Най-често често щетите са счупени телевизори, ударени oт ентусиазираните геймъри.

Сред исковете, подадени към Aviva, има доста любопитни случаи. Така например, един клиент запратил контролера, който държал, право в телевизора си, когато по време на играта към него изскочило виртуално зомби.

Няколко души пък писали, че са спукали телевизионните екрани. Дете разбило две дизайнерски фигурки – грижливо подредени на полицата на камината – когато играта му изисквала размахване на ръце.

Дори и подобни екзотични казуси бяха приети и уредени, каза говорител на Aviva.

„Тези устройства могат да бъдат чудесен източник на забавление, но ние бихме посъветвали хората да се съобразяват със заобикалящата ги среда и да разгледат застраховката на дома си, за да се уверят, че отговаря на техните нужди”, добавя Уитингтън.

Тя призова хората да добавят покритие за случайни щети към своите планове за домашни застраховки.

За вероятността от нараняване и материални щети по време на VR игри експертите предупреждават отдавна. Играта във виртуална реалност в претъпкано пространство е рисково начинание. Докато човек носи т. нар. VR очила на главата ти, той на практика е сляп за околното пространство.

„Най-честите щети са паданията”, каза още през 2018 г. Мариентина Готсис, доцент по изследвания в отдела за интерактивни медии и игри на Университета на Южна Калифорния. „Можете да се спънете и да паднете, да си ударите главата или да счупите крайник и да се нараните сериозно. Затова е по-добре някой да ви пази и наглежда, когато използвате VR. Това е задължително”.

Застрашени са не само мебелите, но също и домашни любимци, малки деца. Колизии може да има между играча и „неподозирани” препятствия за неговата виртуална игра, какъвто е случаят с таванния вентилатор.

Сега обаче застрахователите трябва да очакват повече искове, свързани с VR забавления, от когато и да било. По време на празничния коледно-новогодишен сезон VR очилата бяха доста често подарявана вещ, което значи, че все повече хора ще играят у дома.

Форумът на Reddit „VR to ER” включва видеоклипове на хора, използващи VR очила, които демонстрират възможните инциденти – падания, блъскане в мебели, случайни сблъсъци с любимите хора от семейството.

Докато хората с потрошени телевизори и счупени крайници може да не виждат смешната страна, коментаторите намират доста място за хумор в тенденцията. Някои се шегуват, че мебелите и къщите на VR играчите навярно ще плачат и викат за помощ в скоро време.

Коментар