Борбата на Австралия с така наречената дезинформация навлезе в нов, решителен етап. Правителството обяви, че създава федерален регистър на „неистините” около изборите, а наред с това даде знак, че ще очаква от социалните медии да изличават всякакво дезинформиращо съдържание, без да се съобразява с презумпцията за невинност.
Всички твърдения, определяни като дезинформация, ще бъдат вписвани в държавен регистър в Австралия. Правителството определи този свой ход като част от усилията австралийците да бъдат по-информирани за федералните избори.
Чрез новосъздадения „регистър за дезинформация” избирателният орган на Австралия ще развенчава всякаква подвеждаща и измамна информация относно начина, по който се провеждат изборите, „за да се защити целостта на предстоящите федерални избори в страната”.
Новият регистър идва в отговор на нарастването на т.нар. изборни теории на конспирацията, циркулиращи онлайн през последните месеци. Според Австралийската избирателна комисия (AEC), регистърът на дезинформацията ще е редовно актуализирана база данни, съдържаща примери за дезинформация и неистини, която се разпространява онлайн от края на 2021 г. нататък.
От АЕС обясняват, че всяка открита от комисията дезинформация ще бъде представяна в регистъра с допълнителни данни: на коя платформа е разпространена, кога, каква е „фактическата информация по въпроса” и какви са действията, предприети от комисията за коригиране на неистината.
„Гласът на Австралия принадлежи на всички австралийци и има свобода на политическа комуникация. Ако обаче разпространявате невярна информация за процесите, които провеждаме – умишлено или по друг начин – ние ще ви поправим”, каза шефът на AEC Том Роджърс, цитиран от ZDNet.
Примери за дезинформация, които вече са вписани в регистъра, са, че хората ще имат право да гласуват само ако са напълно ваксинирани или че знаците от молив биват изтривани в процеса на преброяване. И двете информации са неверни, се посочва в регистъра.
Отвъд регистъра за дезинформация AEC заяви, че вече работи по-тясно с платформите за социални медии, за да премахва бързо дезинформациите и неистините около изборите. Като част от това всички основни платформи за социални медии са дали „гаранции”, че ще отделят повече ресурси за наблюдение на изборната дезинформация за предстоящите федерални избори.
Едновременно с това Австралия подготви „антитролинг” закон, който отнема презумпцията за невинност на големите технологични платформи при публикуване на „злепоставяща” информация. Meta, Twitter и YouTube едновременно скочиха срещу новата норма.
Презумпцията за невинността на социалните медии произтича от това, че те са инфраструктура-носител, в която обаче всеки потребител участва със съдържание (текст, снимки, видео), което публикува по свое усмотрение, и голямата платформа няма как да е отговорна за нередно или незаконно съдържание, добавено от който и да е потребител.
Поради това социалните мрежи не могат да бъдат съдени за опасно или незаконно съдържание, тъй като те са само техническо средство за споделяне на информация – не могат да носят отговорност за съдържание, генерирано от своите потребители.
Предложеният нов антитролинг „Закон за социални медии 2022” в момента се разглежда от австралийския парламент. Наред с някои други неща той предвижда премахване на правото на социалните медии да използват така наречената „защита за невинно разпространение” за потенциално клеветнически материали, публикувани от потребители в Австралия.
Проектът предизвика бурни дебати и заради факта, че има значително различие между това къде се публикува даден информация из социалните мрежи и къде се намира нейният автор. Един потребител може да се намира, например, в Нова Зеландия, но да публикува информация в австралийски групи.
Следвайки този проблем, трите технологични гиганта заявиха, че изискванията на законопроекта за събиране на лична информация им налагат тежки задължения. Австралийският закон, който е обсъжда, предвижда изискване от социалните мрежи да събират за своите потребители име, имейл адрес, телефонен номер, данни за местоположението – въобще всичко, за да бъде идентифициран всеки потребител.
Но компаниите за социални медии не могат да проверяват определени типове данни, които представляват лична информация, посочиха трите фирми. От друга страна, австралийският проектозакон предвижда, ако дадена социална медия не е способна да предостави въпросните лични данни, да може да бъде съдена.
Трите фирми се оплакаха, че по този начин се озовават „между чука и наковалнята” при потенциални спорове. Освен това в някои случаи може да се окаже, че социалните мрежи ще се окажат на прицел, защото са „по-атрактивен защитник”. Очаква се новият закон да бъде гласуван най-късно до май.