Данните на европейците се споделят по 376 пъти дневно

Онлайн-показателите на всеки потребител се търгуват в интернет до 747 пъти на ден (снимка: CC0 Public Domain)

Данните за всеки потребител на интернет се споделят стотици пъти на ден, докато онлайн компаниите се борят за най-добрите рекламни слотове, сочи нов доклад. Проучването на Ирландския съвет за граждански свободи (ICCL) сочи, че данните на средния европейски потребител се споделят 376 пъти на ден! Цифрата нараства до 747 пъти на ден за потребителите, които се намират в САЩ, твърди докладът.

Приходите от дигитални реклами са това, което позволява повечето интернет услуги да са безплатни за използване от индивидуални потребители и малки бизнеси. Данните за потребителите се споделят между брокери, действащи от името на желаещите да публикуват реклами, в реално време, докато дадена уеб страница се зарежда пред потребител, който я чете. Самите марки, които се рекламират, обичайно не участват в този обмен на данни.

Информацията обхваща данни за устройството, на което се зарежда страницата, подробности за това къде се намира устройството, както и други „интересни“ подробности, като например предишни посетени уебсайтове и техния предмет. Всичко това се случва автоматично, за част от секундата – и представлява многомилионна индустрия.

„Всеки ден индустрията RTB [Real Time Bidding] проследява това, което гледате, без значение колко поверително или чувствително е, и записва къде из мрежата се движите. Това е най-големият пробив на данни, регистриран някога. И се случва всеки ден“, каза д-р Джони Райън, старши сътрудник в ICCL.

Всъщност цифрите в доклада на ICCL не включват данни от два гиганта от гледна точка на приходите от интернет реклама – Meta (която притежава Facebook) и Amazon. Посочено е, че източникът на данните е емисия на Google, обхващаща 30-дневен период. Той е достъпен за индустрията, но не и за обществеността.

„Ако пушилката от нашите лични данни можеше да се види по същия начин, както замърсяването на въздуха, то щяхме да бъдем заобиколени от почти непроницаема мъгла, която става все по-гъста в зависимост от това колко по-интензивно взаимодействаме със своите телефони“, коментира техническият репортер на Bloomberg Парми Олсън.

Коментар