Как поколението „Z“ клъвна на криптовалутите

Обещанието за бързи и лесни пари от криптобизнеса разори предимно млади хора (снимка: CC0 Public Domain)

Идеята за бърза печалба винаги е привличала младите хора и неведнъж ги е подтиквала да инвестират в рискови активи. За всяка епоха средствата са различни. При поколението „Z“ атракцията се оказаха цифровите активи като криптовалутите и NFT. Но те са абсолютно нерегулирани, което означава, че има малка защита на инвеститорите.

„Всички мои приятели говореха за криптовалута, така че един ден просто реших: защо не скоча и аз и да видя дали мога да направя пари“, казва 20-годишният Пакстън Сий Тау. Колко му е: всичко, което е нужно, е телефон. Търговията с активи на стойност хиляди долари само на един клик разстояние.

И така, преди малко повече от година Пакстън купил биткойн на стойност 1000 долара – една от най-популярните криптовалути – което му донесло 10% печалба почти веднага. Впечатлен, решил да учетвори портфолиото си. Но след това цената спаднала.

„Има такава поговорка – „купувай евтино, продавай скъпо“, но аз направих точно обратното. Позволих на емоциите ми да надделеят“, казва той. Загубил хиляда долара, в допълнение към всичките пари, които е инвестирал, преди да успее да извади парите си и да пренастрои стратегията си.

За друг търговец на име Келвин Конг загубата се оказала много по-голяма. След като направил шестцифрена печалба през 2017 г., през следващата година загубил над половин милион долара. „Загубих всичко“, казва той, цитиран от BBC. „Мислех, че съм кралят на търговията и… си помислих, че нищо не може да ме събори и продължих да купувам“, казва той. Накрая в банковата му сметка останали само няколкостотин долара. „Мисля, че почти изпаднах в депресия. Имах мисли за самоубийство.“

Бумът в търговията с криптовалути и NFT сред младите хора го тревожи. „Много от тях ще загубят пари в края на деня“, добавя той.

Геймификация на търговията

Поколението „Z“ е възрастовата група, родена между средата на 90-те и началото на 2000-те. Те са израснали онлайн, играейки игри и създавайки приятели виртуално, така че преходът е естествен. Предупредителните приказки, че човек може да изгуби огромни суми пари, изглежда не притесняват младите търговци.

За мнозина първият досег с дигиталните активи става чрез методите „играй и печели игри“ – те възнаграждават играчите с NFT и криптовалути, които след това могат да се използват в самата игра или да се търгуват за пари.

„Всяко дете иска да печели пари, като играе игри“, казва 23-годишен търговец в Малайзия, който носи името YellowPanther. „Това е мечтата на моето поколение“. Месец след като започнал да търгува с NFT миналия август, той решил да напусне работата си като маркетингов мениджър, за да търгува на пълен работен ден. „Ежедневната работа отне много време – осем до девет часа на ден – и заплащането е доста ниско. Видях голяма възможност в NFT сферата и направих скок“, казва той.

YellowPanther вече работи с 29-годишния Реш Чандран, който предлага обучение по конвенционални акции, криптовалута и NFT търговия в Сингапур. Използвайки Axie Infinity, една от най-популярните игри тип „играй, за да печелиш“, Чандран запознава инвеститорите с филипински геймъри, които играят от тяхно име срещу заплащане. Но той предупреждава, че това пространство е „див, див Запад“.

Пандемията и криптопарите

Пандемията само ускори тази нарастваща тенденция сред млади хора, мечтаещи за бързо забогатяване чрез търговия с криптовалути и NFT.

„Имаше изключително ниво на волатилност на пазара, а когато има волатилност, има и възможности на пазара“, казва Лили Фанг, професор по финанси в бизнес училището INSEAD. „Младите хора си бяха у дома две години и това засили геймификацията на търговията. Съвкупността от фактори създаде идеални условия за развитие на пазара“.

Към това следва да се добави и ролята на инфлуенсърите – влиятелни личности, чиито думи, решения и действия се следят от милиони младежи по света и служат за образец на тези млади хора. Професията на инфлуенсъра избуя през двете години на пандемията. Сега е видно, че колкото повече инфлуесъри се занимават с криптовалути, толкова повече младежи решават да се заемат с новия, обещаващ бизнес.

Пристрастяване

Освен финансови загуби, друга голяма опасност е пристрастяването. „Пазарът на криптовалута никога не спи, така че хората наистина буквално се засмукват в него“, казва Чандран.

Анди Лийч от клиниката за зависимости Visions by Promises в Сингапур казва, че е забелязал скок в броя на младите клиенти, най-вече мъже, които се пристрастяват към тръпката от търговията с криптовалути и NFT. „Имате възможността да гледате как биткойн върви нагоре и надолу и по същество този процес е като каране на влакче в увеселителен парк: върховете, спадовете, всичко е достъпно на телефона ви 24/7“, казва той.

Въпреки загубата на пари на криптопазара в миналото, и Пакстън, и Келвин продължават да търгуват, след като са проучили темата по-внимателно. Запитан дали е пристрастен, Келвин замълчава за момент. „Можете да го наречете така“.

Коментари по темата: „Как поколението „Z“ клъвна на криптовалутите”

добавете коментар...

  1. baluciii

    Koмeнтapитe нa Гeopгиeвa идвaт, cлeд ĸaтo пpeз yиĸeндa пpeзидeнтът нa Eвpoпeйcĸaтa цeнтpaлнa бaнĸa Kpиcтин Лaгapд ĸaзa, чe ĸpиптoвaлyтитe „нe cтpyвaт нищo“.

    A в пoнeдeлниĸ глaвният инвecтициoнeн диpeĸтop нa Guggеnhеіm Cĸoт Maйнъpд пpoгнoзиpa, чe битĸoйнът мoжe дa пaднe дo eдвa 8000 дoлapa oт ceгaшнoтo cи нивo oт oĸoлo 30 000 дoлapa. Coбaви cъщo, чe пoвeчeтo ĸpиптoвaлyти ca „бoĸлyци“.

  2. Йордан

    Поколението Z путинофили ли са?

  3. mhm

    АХАХАХАХА какви глупости 😀

Коментар