Поскъпването на горивата подтикна застъпниците на електрическите превозни средства да настояват, че сега вече наистина е отличен момент за закупуване на електрическа кола. Това обаче може да се окаже нелесна задача, защото и цените на е-автомобилите ще растат – и това е неизбежно.
Процесът вече е в ход. Model 3 на Tesla, най-евтиното превозно средство на компанията, вече струва с около 25% повече спрямо цената от февруари 2021 г. Междувременно GM добави 3000 долара към цената на дребно на предстоящия си електрически SUV Cadillac Lyriq.
Постепенно изчезващи стимули
На много места по света електрическите автомобили получиха шанс за популяризиране чрез различни финансови схеми за насърчаване на покупките. В някои страни бяха въведени фиксирани суми, които се дават на собственика при придобиването на е-кола. В други държави бяха въведени данъчни кредити.
Сега обаче тези стимули постепенно „избледняват“. Някъде биват отменяни, другаде условията се променят. Освен това и самите автомобилни производители вече са продали значителен брой електромобили и постепенно отпадат от схемите за подпомагане, излизайки от категорията на „прохождащите“ в тази нова пазарна ниша.
Електроснабдяване
Обикновено собствениците електромобили имат възможността да зареждат колите си у дома и дори да ги използват като резервиращи батерии за електрозахранване на дома си. Но комбинацията от скокове в цените на горивата и общите сътресения във веригата на доставки накараха комуналните дружества навсякъде по света да повишат цените на електроенергията за домашна употреба. В резултат на това зареждането на автомобили у дома става по-скъпо.
Същевременно има доста комунални дружества със силни лобита, които правят всичко възможно да затруднят собствениците на жилища да намалят зависимостта си от електропреносната прежа, например чрез инсталиране на соларни покриви.
Който иска да зарежда електромобил далеч от дома си пък няма ще стещне трудности в това да разчита на наличните обществени зарядни станции. Предлагането все още не може да настигне търсенето. Наскоро публикувано проучване за европейската зарядна мрежа показа, че пътуващите с електромобил трябва много внимателно и далновидно да планират маршрутите си, ако не искат да останат насред път.
Веригата на доставките
Всички сме чували за недостига на компютърни чипове и полупроводникови елементи. Е, тези части, които са от съществено значение за електромобилите, пречат на автомобилните производители да увеличат достатъчно производството, за да отговорят на търсенето. Според Politico, електрическата кола изисква около два пъти повече чипове от автомобила с ДВГ.
Към това се добавя и проблемът с доставките на неон заради конфликта в Украйна. Този газ помага за работата на лазерната технология, използвана за производството на полупроводници.
Както вече е известно, същият голям геополитически конфликт доведе и до дефицит на производството на кабелни системи и комплекти от тях – основен източник на тези набори беше Украйна. Никакви автомобили, захранвани от ДВГ или електрически, не могат да функционират без тези кабелни системи.
Батериите
Най-важните виновници за кризата са метали като литий, никел и кобалт.
Литиево-йонните и литиево-желязо-фосфатните батерии се използват най-много при производството на електромобили – и те изискват всички гореспоменати метали. Въпреки че широкото им разпространение на пазарите за електромобили и за съхранение на енергия помогна за понижаване на цената им, литиевите батерии отдавна са свързани със затруднения и тежести, които се влошават сега – заради от настоящата икономическа ситуация. Това не е добре, когато само батерията представлява от една четвърт до една трета от цената на електрическата кола.
Китай – земя, богата на минерални находища – е отговорен за 90 процента от производството на батерии за миналата година. Това обаче започна да се превръща в проблем още преди назряването на руско-украинския конфликт.
Някои страни налагаха „защитни“ мита с цел насърчаване на собствен добив на литий. Цените нарастваха заради засилващото се търсене на литий за батерии във всички индустрии. Икономическата война между САЩ и Китай още повече влоши пейзажа. Сега, когато глобалната политическа картина води до още по-силно поляризиране, тенденцията обещава само да се влошава.
Все по-трудни стават и доставките на никел. Русия е един от основните източници на метала, но след наложените международни санкции руските източници на никел по същество бяха затворени, което повиши цената на метала.
Междувременно кобалтът, който се добива предимно от Конго и се доставя през Южна Африка, също отбеляза покачване на цените поради борби във веригата за доставки и граждански вълнения в двете страни.
Всичко това обещава цените на електромобилите да останат високи и дори да се покачат още повече в идните месеци и дори години.