Глобалните продажби на мобилни телефони ще намалеят със 7,1% тази година, съобщи Gartner, преразглеждайки предишната си оценка за ръст от 2,2%. Като фактори за промяната анализаторската компания посочи инфлацията, конфликта Русия – Украйна и локдауните в Китай.
Очаква се доставките на мобилни телефони през 2022 г. да спаднат до 1,46 милиарда броя в сравнение с 1,57 милиарда. Предишната прогноза на Gartner бе за 1,60 милиарда. „Извадихме около 150 милиона мобилни доставки от прогнозата заради това, което се наблюдава, а именно, че животът (на мобилните телефони) се увеличава“, каза Ранджит Атуал, старши анализатор в Gartner, пред Ройтерс. „Всеки допълнителни три месеца, в които хората използват съществуващите си телефони, се равнява на загуба на около 150 милиона нови продажби“.
Притесненията заради глобалната рецесия и високата инфлация в множество страни могат да повлияят на решенията на потребителите за разходите за артикули, които не са от първа необходимост. Изследователската фирма също така очаква световните доставки на персонални компютри да спаднат с 9,5% през 2022 г., в сравнение с по-ранната й прогноза за спад от 4%.
Свиващият се пазар на компютри и смартфони няма да бъде компенсиран от автомобилите и други бизнеси. Това вероятно ще доведе до облекчаване на проблема с недостига на чипове по-късно тази година, каза Атвал. По-голямото търсене на смартфони и компютри по време на пандемията накара технологичните компании да направят големи поръчки към производители на чипове. Явлението доведе до недостиг на полупроводници, които се използват в множество индустрии, включително автомобилите и телекомуникациите.
Тенденцията на спад не е новост за някои компании. Производителите на мобилни телефони Samsung и Apple вече регистрираха спад в продажбите в няколко региона през първото тримесечие. Като причина се посочи най-вече продължителният локдаун в Китай. Поради това доставките на смартфони в страната ще завършат годината със спад от 18,3%, а общо за глобалния пазар сривът при смартфоните ще бъде 5,8% тази година.