Икономическа криза, стагнация, инфлация, съкращения, замразяване на заплатите – някои фирми в ИТ сектора страдат от тези явления, а други тепърва ще ги усетят. На този фон служителите, които се чувстват „зациклили“ в професионалното си израстване, започват „тихо напускане“ на работата си, предупредиха експерти.
„Тихото напускане“ не означава напускане на работата по безшумен начин. Става дума за друго – на работното си място служителят просто прави това, което е нужно, за да свърши задачите си, да си вземе заплатата и да се прибере вкъщи. Няма ангажимент, няма активно отношение към работата, няма инициативност, креативност, енергичност. Човекът работи, за да си получи парите – нищо повече и нищо по-малко.
Работещите, които правят „тихо напускане“, може да бъдат погрешно разбрани. Тези хора не пренебрегват служебните си отговорности. Те просто се отказват от идеята да се хвърлят „презглава“ в работата си. Имейлите, изпратени вечерта, ще останат без отговор до следващия ден. Служителите нямат интерес към т. нар. „щастливи часове“ за раздумка и напитки след работа, към излизания на обяд или вечеря с колеги. Идват на работното си място в последната минута и си тръгват в секундата, в която изтече работното им време.
Тенденцията на „тихото напускане“ се базира на няколко променливи, като се започне с несигурността на работата, донесена от пандемията през 2020 г., казва Паола Мартинез, вицепрезидент по операциите с хора в Jobsity ( компания за управление на персонала). Тези, които са се почувствали незащитени или недооценени от своите работодатели, сега са демотивирани. Някои потърсиха по-добри възможности, напускайки позициите си, но други просто оказват тиха съпротива.
Принос за проблема има и това, че след подобна промяна мнозина се чувстват „прегорели“ и преуморени. С особена сила това се отнася за позициите, които по време на пандемията бяха натоварени с извънредно много отговорности.
Едновременно с това трябва да се признае и, че покрай пандемията хората започнаха да ценят времето си с приятели и семейство. Мнозина откриха, че възможността да работят от вкъщи им позволява да си „върнат“ времето, прекарвано в пътуване до работното място. След това, когато дистанционната работа стана по-популярна, работниците предефинираха работния си ден и преосмислиха важността на работата си в живота си. Тези променливи катализираха въпросното „тихо напускане“.
„Тихото напускане означава, че спирате да полагате сериозни усилия в работата си“, казва Мартинез. „Отивате в работната обстановка, където просто съществувате. Не поемате никакви предизвикателства. Не израствате. Не търсите възможности за растеж в кариерата си“.
Във видео в TikTok, което популяризира термина „тихо напускане“, един от авторите на идеята отхвърля разбирането, че работата трябва да доминира в живота на човека. Особена критика е отправена към ролите в новостартиращи технологични фирми – едни от най-натоварващите поради ниското начално заплащане, дългите работни часове, несигурността на работата и изпълнението на задачи, които попадат извън типичните задължения на позицията.
Но как изглежда тихото напускане на работното място и кой участва? Мартинез обяснява, че това явление не е характерно само за едно поколение, противно на убеждението, че описаното поведение е типично само за „поколението Z“, например. „Тихото напускане“ засяга хора във всички възрасти и всички кариерни сфери. А мениджърите трябва да обръщат внимание на поведенческите модели на своите служители.
„Компаниите трябва да слушат“, казва Мартинез. „Трябва да познаваме хората, с които работим, за да можем да усетим подобни промени. Не е толкова голяма промяна; просто виждате как този човек тихо се затваря в себе си. Тогава трябва да забележим, че нещо се случва, и да разберем защо се случва“.
Не зависи от служителите да се откажат от желанието за „тихо напускане“ на работата си, предупреждават още специалистите. По-скоро зависи от работодателите. Те трябва да създадат по-добра работна среда, за да насърчат служителите да възобновят кариерния устрем, амбицията, желанието за изява, за напредък. Мартинез предполага, че макар днес да се говори по-често за „прегарянето“ на работното място, все още е необичайно работодателите да се занимават с корена на проблема и да предлагат решения.
Може да е благоприятно за мениджърите да предложат услуги за психично здраве на служителите си, страдащи от „прегаряне“. Може би е добра идея шефовете да позволят на работниците да контролират повече работното си натоварване.
Но ако „тихото напускане“ е новата норма на работното място, мениджърите може би ще трябва и да приемат границите, определяни от своите служители. Когато служителите са щастливи и добре реализирани в личния си живот, това се пренася и в работата им.
„Единственият момент, в който можем да имаме успех, е когато нашите лични цели могат да отговарят на целите на нашата компания“, казва Мартинез. „Трябва да се уверим, че това съвпадение се случва реално“.
Тихо, тихо, но аз по някои канали чувам, че компаниите започват да премислят присъствието си на българския пазар.
Реват за безбожни заплати, вършат си работата през пръсти, мрънкат за щяло и нещяло – май наистина си е време за мощна стагфлация, всички тия експери да останат без работа.
А, на мухльовците, които са се изказали преди мен ще им кажа нещо изключително просто:
Никой не ви е принуждавал да започвате работа в една или друга компания.
Като сте такива невероятни таланти с изключително големи заложби, все недооценени, напускате службицата и се хващате да развивате свои продукти, да изкарвате вие милионите.
То на търтеите к’вото и да им дадеш като задача, никога няма да са достатъчно добре платени.
Всеки трябва да работи толкова за колкото му плащат. Ако работи повече значи се хаби на вятъра и си обезценява труда.
Тая статия ми напомня за баснята за Настрадин Ходжа, който точно си научил магарето да не яде и то взело че умряло.
Ох мамините – да се бачка и повреме на сън мечтата.
Що вие не сте бачкали бе мениджърчета. Какво пропагандата ще ви докара още балъци за мизерна заплата да ви правят милиони за коври и коли нали? Май неможе да си назначите по телефона балъци както вас са ви назначили.