„Ние вярваме, че когато създаваме технологии, които променят света, трябва също така да гарантираме тяхното отговорно използване”, казва Евгения Чернецкая, която е част от семейството на Microsoft вече близо 10 години и към момента заема позицията Маркетинг мениджър за региона ЦИЕ Multi-country[1]. Тя разработва и управлява маркетинговите стратегии за промотиране на Microsoft технологиите в 25 държави в Европа и Централна Азия. Разговаряме с Евгения за AI технологиите, бъдещето на работния процес и дигитализацията на образованието.
Г-жо Чернецкая, бихте ли посочили някои актуални маркетингови тенденции? Какво се промени в начина, по който работи маркетингът през последните няколко години?
Несигурността и дигитализацията промениха значително ежедневието ни, поведението на купувачите и като следствие – и маркетинга. Днес B2B купувачът е по-млад, по-информиран, вдъхновен да взима решения за покупките и търсещ личното преживяване. Според някои проучвания, ¼ от купувачите милениали взимат бизнес решението да закупят даден продукт още в процеса на търсене. Като цяло, клиентите вече са по-запознати с продукта от преди, следователно нямат желание да се свързват с продавач-консултант, дори при продажбите бизнес към бизнес.
За компаниите е по-трудно от всякога да спечелят доверието на клиентите, а надеждността става все по-важна и бизнесите трябва да са готови да инвестират в и да поддържат дълготрайни контакти. Клиентите днес просто изискват повече. Влиянието на персонализираните изживявания, налични на различни платформи, води до все по-високи изисквания на потенциалните клиенти.
Основните промени могат да се категоризират в 4 тенденции: превъзходството на клиента и неговите нужди; използването на маркетинг технологии, тъй като маркетинга стана по-научен и управляван от данни; важността на висококачественото съдържание за самоподготовка в интернет пространството; и нарастващата необходимост от по-нататъшно развитие на тестовия маркетинг и професионалисти, които да провеждат ефективни кампании.
Отговаряте за маркетинг стратегиите за промотиране на Microsoft продуктите. Забелязвате ли промени в услугите, които бизнесите търсеха преди и по време на пандемията от Covid-19?
Начинът, по който работим, се промени. Изградихме си нови навици, съчетавайки личното и работното време, ставайки по-гъвкави от всякога. Докладът ни за тенденциите в работата за 2022 г. показва, че служителите започват да приоритизират своето благосъстояние – 53% от служителите днес са по-склонни да поставят благосъстоянието си пред работата, отколкото преди пандемията. Поколението Z и милениалите се чувстват комфортно с дистанционната и/или хибридната работа, те ценят високо свободата си и възможностите за гъвкавост и за тях няма връщане назад. 77% от поколението Z и 30% от милениалите е по-вероятно да се свържат с компания, публикуваща обяви за работа в LinkedIn, ако се споменава „гъвкаво работно време”.
Имайки предвид всичко това, трябва да променим подхода си и да спрем да възприемаме работата като място. Вместо това трябва да се фокусираме върху това как да поддържаме работна култура и свързаност, и да даваме възможности на служителите. 43% от работещите от разстояние споделят, че не се чувстват част от срещите и, че е важно да се определят нови работни правила. Но засега само 27% от компаниите са създали такива.
Microsoft създаде първата съвременна платформа, насочена към изживяванията на служителите – Microsoft Viva. Тя обединява комуникация, общности, знания, обучения, цели и друга информация в Teams платформата. Uniliver, например, започна да работи с Microsoft Viva, за да предостави на мениджъри и тийм лидери информация, управлявана от данни и с ограничен достъп, за това как работните процеси оказват влияние върху благосъстоянието и продуктивността на служителите. Тази информация е помогнала на компанията да подобри опита на служителите и да насърчи балансирането на професионалния и личния им живот.
Microsoft се фокусира върху развиването на AI технологиите. Допреди няколко години хората се страхуваха от новите технологии. Наблюдавате ли все още този страх или обществото вече е готово за бъдещето?
Почти всички използваме AI технологии в ежедневието си, но не го осъзнаваме – например, когато посещаваме онлайн магазини, за да пазаруваме, докато четем имейли или търсим нещо в интернет пространството. Продуктите на Microsoft използват AI технологии, за да предоставят ценна информация на потребителите. Ние вярваме, че когато създаваме технологии, които променят света, трябва също така и да гарантираме тяхното отговорно използване.
Работата ни се ръководи от няколко основни принципа: справедливост, надеждност и безопасност, поверителност и сигурност, приобщаване, прозрачност и отчетност. Чрез нашия стандарт за отговорен AI ние прилагаме тези принципи на практика в цялата организация, за да разработим и внедрим изкуствен интелект, който да въздейства положително върху обществото.
Следвайки тези принципи, Microsoft спря да продава базирани на изкуствен интелект софтуерни инструменти за анализ на лицето, които определят емоционалното състояние, пол, възраст, настроение и други лични характеристики на потребителите.
Използването на AI се увеличи по време на глобалната здравна криза. Чрез предоставяне на задълбочена и прозрачна информация, както и отговорно прилагане, ние вярваме, че този страх от новото постепенно ще избледнее. Това вече се случва, тъй като хората започват да възприемат технологии като AI и признават предимствата им.
Едно от притесненията с развитието на AI технологиите е, че значителен брой хора ще загубят работата си. Преди време споделихте, че ще се появят нови работни позиции. Бихте ли споделили повече за тях?
AI технологиите минимизират необходимостта от човешко участие, тъй като могат да автоматизират процесите, така че някои работни места наистина изчезват. В същото време автоматизацията създава възможност за нови работни места, където креативността и подходът на хората са незаменими. Световният икономически форум прогнозира, че до 2025 г. ще бъдат създадени 95 милиона нови работни позиции, тъй като хората, машините и алгоритмите все повече работят заедно. Ще се отворят нови работни места в областта на инженерството, софтуерния дизайн и програмирането – позиции като анализатори на данни, инженери по роботика и мениджъри на машини вече се увеличават.
За да се развиваме, трябва да се фокусираме върху новите умения, които може да са ни необходими за работните места на бъдещето. Трябва да приемем, че ученето е процес през целия живот. За да преодолее глобалната празнина в дигиталните умения, Microsoft стартира Global Skilling Initiative, насочена към търсещи работа хора, но също и към хора, които искат да подобрят уменията си – всички те имат възможност да учат и да придобиват нови дигитални умения. От началото на Skilling Initiative преди 2 години повече от 28 000 души от България са се възползвали от безплатните курсове за умения.
Пандемията Covid-19 промени голяма част от работните процеси в ИТ сектора. Как това повлия на вашите усилия (на Microsoft) да помагате на бизнесите в процеса на дигитализация?
Много отдалечени или хибридни бизнес процеси с компании, които не са готови да адаптират процесите си за кратък период от време, доведоха до увеличаване на кибератаките. Сигурността стана решаваща за поддържане устойчивостта на бизнеса. Докато помагаме на нашите клиенти – компании, правителства и неправителствени организации, да се трансформират дигитално, сигурността остава на първо място.
Ние помагаме и предпазваме клиентите си като интегрираме мерки за сигурност във всеки продукт, който предлагаме, предоставяйки решения от край до край, които обхващат сигурност, съответствие, идентичност, управление на устройства и поверителност в облаци и платформи. Microsoft е признат от индустрията като лидер в множество категории за сигурност – доказателство за надеждните решения за сигурност, които предлагаме.
За да помогне на бизнеса да се възстанови и увеличи производителността, Европейският съюз разработи Програма за възстановяване и устойчивост (RRF). Това е най-голямата инвестиция в Европа от 70 години. Българският публичен сектор и компании могат да се възползват много от използването на ресурси от RRF за ускоряване на дигитализацията и повишаване на конкурентоспособността.
Microsoft разработва технологии, които помагат не само на бизнесите, но и на образователните институции. По време на пандемията много ученици трябваше да преминат към електронно обучение, което беше предизвикателство както за тях, така и за учителите. По какъв начин Microsoft улеснява този процес? Смятате ли, че възможно напълно електронно обучение в бъдеще?
Дигитализирането на образованието не е само осигуряване на видеовръзка. Дигитализацията в крайна сметка е от полза за децата, като предоставя забавно и ангажиращо учебно изживяване, подготвя ги за бъдещия пазар на труда като развива техните дигитални умения, но също така и умения като сътрудничество, любопитство и креативност.
През последните две години работихме в тясно сътрудничество с българското правителство, за да гарантираме, че училищата имат достъп до дигитални инструменти за електронно обучение. Например, Медицинският университет в Пловдив чрез своята система за управление на обучението Moodle, разработена от Telelink Business Services и използваща възможностите на Microsoft Azure и Microsoft 365, особено Teams, сега предоставя първокласно медицинско образование и поставя основите на развиваща се международна общност на дигитално свързани ученици.
През последните няколко години изглежда, че основният фокус на Microsoft е разработването на Windows 11 и AI технологиите. Върху какво още работи компанията и как очаквате новите технологии да променят дигитализацията на бизнеса?
Ние помагаме на клиентите като постоянно развиваме нашите продукти и услуги, надграждаме нашия опит и прогнозираме как ще изглежда модерният бизнес утре, за да предложим правилните инструменти.
Windows 11 и AI получават много медийно внимание, но ние работим в много области. Например, непрекъснато надграждаме нашите Azure услуги. Развиваме нашата Microsoft Intelligent Data Platform, обновяваме Power Platform и новата ни платформа Microsoft Digital Contact Center. Разбира се, ние непрекъснато работим върху Microsoft 365 и Teams, за да предоставим на милиони потребители поддръжката, от която се нуждаят в хибридна работна среда.
Киберсигурността е един от приоритетите ни и непрекъснато анализираме заплахите, за да отговорим с нови решения. Нашата нова продуктова група Entra включва инструменти за управление на разрешения, управление и проверка на самоличността. Освен това, вече предлагаме управлявано откриване на заплахи и отговор с помощта на експерти по сигурността на Microsoft. Смятаме, че е наша отговорност да споделяме знанията си, затова предоставяме задълбочен анализ на тенденциите и заплахите в нашия годишен доклад за цифровата защита на Microsoft.
Устойчивостта също е много важна за нас. Проектирахме Microsoft Cloud за устойчивост, за да работи в множество индустрии, за да получим прозрачност и вътрешна информация за управлението на отпечатъка на дадена компания върху околната среда по цялата верига на стойността.
Ние създаваме бъдещето заедно с нашите клиенти и партньори като използваме технологиите разумно и отговорно. Заедно с нашите партньори ще продължим да даваме възможност на всеки човек на планетата да постига повече.
[1] Multi-Country е регион в Централна и Източна Европа, включващ 24 държави: Армения, Албания, Азербайджан, Беларус, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Естония, Грузия, Латвия, Литва, Казахстан, Косово, Киргизстан, Молдова, Монголия, Черна гора , Северна Македония, Сърбия, Словения, Таджикистан, Туркменистан, Украйна и Узбекистан.