Нова интернет търсачка без тракери, т.е. без проследяващи механизми, вече е достъпна в глобалната мрежа. Тя стартира в трите водещи европейски икономики – Обединеното кралство, Франция и Германия.
Neeva има 600 000 потребители в САЩ, където започна работа миналата година. Създателят ѝ Шридхар Рамасвами, който е работил в Googlе в продължение на 16 години и е управлявал рекламния бизнес, заяви пред BBC News, че технологичният сектор „експлоатира“ данните на хората, но той самият не желае да бъде част от проблем и това е мотивирало създаването на търсачката.
Проследяващите програми в търсачките обичайно събират информация за онлайн активността на всеки посетител, главно за целите на по-прецизното насочване на рекламите. Neeva предлага безплатно търсене, наред с други функции като достъп до мениджър на пароли и услуга за виртуална частна мрежа (VPN), които се предоставят на базата на абонамент. От потребителите се иска да си направят акаунт, за да създадат абонаменти на по-късен етап.
„Усетихме, че традиционните търсачки са се превърнали в арена на реклама и рекламодатели – а не в нещо за обслужване на потребителите“, споделя Рамасвами. Самият факт, че повечето търсачки черпят приходи от реклама, означава, че вече няма стимул за тях да работят в полза на хората. Този проблем само се ускорява под натиска на интересите на акционерите, коментира предприемачът.
На настоящия етап повечето потребители са любопитни и склонни да направят сравнение на различните търсачки, например като пуснат търсене с една и съща ключова дума. Резултатите, които Neeva показва, свидетелстват, че тя не е ориентирана към обслужване на комерсиалните интереси на фирми, независимо от техния мащаб.
Все пак анализаторите са на мнение, че много трудно някой някога ще направи стъпки към разклащане на пазарната доминация на сегашните топ-търсачки. Според специалистите, това е „битка на Давид и Голиат“.
„Крайната цел е да предложим алтернатива за потребителите, които се притесняват за поверителността си, които не искат някой да съхранява техните данни и да насочва реклами въз основа на тяхната история на търсене“, обобщава Рамасвами идеята на проекта Neeva.
А на каква база си мислиш че има много български смислени сайтове – освен печелбарските ?
Сигурно македонските са повече – вече цяла европа призна македонския език и както е тръгнало ще влезнат въпреки терора над братята ни там.
Така че не се учудвай да ти излизат не-български на кирилица. А и то кой изпозва кирилица освен Русия и Монголия – не никой друг – само приличат малко повечето изпозват даже римската буква I за И .
И от как е онзи от Индия там шеф гугъл става все по мразена.
хиндийчето ще трябва доста да поработи…не се става гугъл за 1 ден
търсачката му е адски зле особено за кирилица ти намира некви руски сайтове
потресаващо зле