Все повече ентусиасти се опитват да превърнат своите ретро-автомобили в електрически коли. Това им дава повече мощ, бързина, тихо движение и, разбира се, нулеви вредни емисии. Но новата мода има своите предизвикателства, защото не е лесно да натикаш мощен електродвигател в шаси, проектирано за друг тип натоварване.
Когато Кевин Ериксън запалва своя Plymouth Satellite от 1972 г., всичко, което се чува, е едва доловимо жужене. Няма го ревът на двигателя под капака. Колата изглежда сякаш спи. Въпреки че е почти безшумен, класическият американски автомобил не е повреден. Просто е електрически.
Ериксън е част от малка, но разрастваща се група от майстори, състезатели, инженери и предприемачи, които превръщат ретро-автомобили и камиони в по-екологични – и често много по-бързи – електрически превозни средства.
Въпреки подигравките на някои фенове относно преобразуваните автомобили, че наподобявали колички за голф или такива с дистанционно управление, преобразуването на автомобилите чрез електрическо задвижване става все по-интересно. Един от факторите за това е напредъкът в развитието на технологията на батериите. Друга причина е, че светът се обръща към по-чистите форми на добив на енергия за борба с изменението на климата.
Бързи и атрактивни
Конвертираните автомобили са бързи, така че наистина е хубаво, казва Ериксън, чийто преименуван автомобил сега се казва „Electrollite“ и ускорява до 100 км/ч за три секунди. Той достига максимална скорост от около 250 км/ч. Колата привлича любопитни погледи по обществените станции за зареждане.
В края на 2019 г. Ериксън, пилот на товарен самолет, който живее в предградията на Денвър, си е купил колата за 6500 долара. След това започнал продължителен проект за превръщане на колата в електрическо превозно средство с 636 конски сили (475 kW), използвайки батерии, мотор и цялата задна под-рама от катастрофирала Tesla Model S. Това му отнело година и половина.
„Това беше моят начин да имам колата, която харесвам, да вградя модерната технология и да ѝ осигуря производителност – и да съчетая най-доброто от двата свята”, казва Ериксън. Но все пак трябва да се признае, че е вложил около 60 000 долара в проекта си.
Превръщането на класически автомобили в електромобили „определено е тенденция“, казва Джонатан Клингер, вицепрезидент в Hagerty Insurance – застрахователна фирма, специализирана в колекционерските превозни средства. Все пак той споделя, че изследванията върху практиката „са ограничени“.
През май компания проведе уеб-базирано проучване сред около 25 000 души, самоопределили се като автомобилни ентусиасти, из Съединените щати, Канада и Обединеното кралство. Около 1% споделят, че са преобразували частично или напълно своята класическа ретро кола да работи с някакъв вид електрическо задвижване.
Трите най-важни причини хората да преобразуват своите превозни средства са желанието за по-бързо ускорение, подобрената производителност, забавлението – „забавен и предизвикателен проект“, както и опасенията за околната среда и емисиите. Около 25% от анкетираните казват, че одобряват класическите превозни средства да бъдат частично или изцяло превърнати в електромобили.
Но Клингер, който притежава няколко ретро превозни средства, казва, че не смята, че електрическите двигатели ще заменят всички двигатели с вътрешно горене – особено когато се имат предвид исторически значими превозни средства. „Има нещо специално в това да имаш ретро кола с карбуратор“, споделя той. Мнозина ентусиасти искат да запазят не само визията, но и звука и грохота на оригиналните двигатели на по-старите автомобили.
Предизвикателства
Предизвикателства при преобразуването на ретро-автомобилите включват знанията, необходими за задълбочаване в такъв сложен проект, както и съображенията относно безопасността при работата с компоненти с високо напрежение, наличието на части и времето, необходимо за реализиране на положително въздействие върху околната среда.
Тъй като класическите превозни средства се изминават средно по-малко от 2414 километра годишно, компенсирането на първоначалния въглероден отпечатък от производството на батериите отнема повече време, казва Клингер.
И, разбира се, фактор е цената. Ериксън с неговите 60 хиляди долара е щастливец. Шон Мудри, който е съсобственик на Inspire EV – малка фирма за конвертиране на автомобили – наскоро модифицира Ford Mustang от 1965 г. Продължилият година и половина проект струва повече от 100 000 долара!
И това не е всичко. Поставяйки електродвигатели и батерии в корпуса на ретро-автомобил, майсторите вкарват мощ, която е нетипична за конструкцията на подобен автомобил. Те рискуват да „изпушат гумите“, когато возилото потегли.
Повечето класически превозни средства просто не са проектирани да управляват повишената производителност, която идва с мощния електрически мотор. Това означава, че трабва да се подобрят окачването, кормилното управление, задвижващия вал и спирачките на колата.
В случая с „мустанга“ резултатът е превозно средство, подобно на Франкенщайн, което включва заден мост от пикап Ford F-150 и части от SUV Dodge Durango, както и дискови спирачки и по-здрави спирачни амортисьори отпред и отзад.
Мудри смята, че все още не е реалистично за един обикновен майстор на автомобили да има ресурсите да поеме такъв сложен проект. Поради това експертът смята, че ще отнеме известно време, преди преобразуването на ретро-колите в електромобили да стане по-масово.
„Мисля, че ще минат 20 години“, казва той. „Ще минат 20 години, преди да отидете на автомобилно изложение за ретро-коли и да видите, че 50 до 60% от возилата работят с някакъв вариант на електрически двигател“.