R.I.P., метапространство!

След суперуспеха на социалната мрежа Facebook, Зукърбърг заложи 36 млрд. долара на технология за виртуално общуване, на която не можа да вдъхне живот (снимка: CC0 Public Domain)

„Скъпи сродници, събрали сме се тук днес, за да си спомним за метавселената, която беше тихо изоставена преди няколко седмици от скърбящия си осиновител, Марк Зукърбърг. Тези от вас с по-силна памет ще си спомнят как през октомври 2021 г. Зуки развълнувано обяви пристигането на новото си дете, на което закачливо беше дал прякора „Бъдещето“.

Приблизително с такива думи и коментари западните анализатори описаха случващото се в последно време с компанията, която от „Facebook“ бе преименувана на „Meta“. Метапространството ще стане „наследник на мобилния интернет“, каза през есента на 2021 г. Зуки пред смаяната публика пред лековерни новинари и цинични анализатори от Уолстрийт.

„Ще можем да се чувстваме присъстващи – сякаш сме точно там, с хората, без значение колко далече сме всъщност“. И нямаше да бъдат спестени никакви разходи, за да се гарантира, че планът ще изпълни очакваната съдба.

Поне по последния въпрос Зуки удържа на думата си. Той си постави за цел да наеме 10 000 инженери само в Европа и да налее безброй купища пари, за да гарантира, че тази идея ще стане реалност. До края на миналия октомври проектът беше погълнал 36 милиарда долара.

Но в резултат на инвестицията нямаше много за показване от действителния резултат. Видяхме само скъпо видео, в което Зуки (който винаги успява да изглежда като своя аватар във виртуална реалност) говори за това как добре ще бъде – „преживяванията, които ще усещаме, какво ще изгради творческата икономика и технологията, която трябва да бъде изобретена“.

Заслужава внимание последната фраза: това, което всъщност се появи, беше платформа за виртуална реалност, наречена Horizon Worlds, достъпна само чрез неудобни и тромави слушалки Oculus. Е, и виртуална пустош, населена от аватари без текстури, без черти, без крака и пейзажи, които, както се изрази Forbes, „изглеждат като кофти нива на Roblox“.

И така, на или около 18 март Зуки тихомълком нареди новото отроче да бъде погребано. Защото току-що беше открил, че внезапно се е появил нов кандидат за ролята на „Бъдещето“, и с огорчение осъзна, че докато е кърмил слабака, не е забелязал новодошлия герой в квартала. А той се нарича „AI“ и сега Meta изостава в надпреварата да стигне до това ново бъдеще.

При тези обстоятелства навярно бихме си помислили, че човек, който току-що е профукал 36 милиарда долара от парите на компанията си в преследване на лична мания, ще бъде малко по-предпазлив в думите и заклинанията си, нали? Хич! Защо? Защото той има абсолютен контрол върху компанията. Зуки има пълна власт и може да прави каквото си иска с фирмата си – включително да продава компанията напук на борда на директорите – и никой не може да го спре.

Но какво ще стане, ако супер-шефът сега реши да заложи на големите езикови модели и AI? Точно това е, което погреба метапространството.

От април насам Зукърбърг започна да говори за плановете на своята компания за… AI. По време на обсъждането на бизнес-резултатите на Meta за последното изминало тримесечие Зукърбърг спомена „AI“ най-малко 27 пъти в рамките на един час! Той сподели някои от най-подробните досега планове за това как технологията ще се интегрира по-дълбоко във Facebook, WhatsApp, Instagram и други приложения.

Супер-шефът каза и, че генеративният AI „буквално ще докосне всеки един“ от продуктите на Meta. Той се аргументира, че компанията му „вече не изостава“ в изследванията на AI.

Навярно катализатор за тази стъпка бе една среща на високо равнище в Белия дом, посветена на AI, където бяха поканени изпълнителните директори на някои от най-важните технологични компании в света на AI. Вицепрезидентът на САЩ Камала Харис и няколко висши служители на администрацията бяха домакини на събитието. Президентът Джо Байдън също се отби.

Това беше критичен момент за бъдещето на AI технологията. Там бяха OpenAI, Google и Microsoft присъстваха, но я нямаше Meta. Неназован служител на Белия дом каза пред CNN, че Meta е пропусната, защото срещата „е била фокусирана върху компании, които в момента са водещи в AI пространството“, особено „от гледна точка на продукта, насочен към потребителите“.

Макар че новото увлечение на Зукърбърг може да се разглежда като гмуркане в рекламата на AI, изглежда също така, че той се опитва да привлече вниманието към „дългата история“ на компанията си, когато иде реч за инвестиране в AI. В продължение на години Meta развива изследователски екип от световна класа за разработване на изкуствен интелект. Неотдавна той публикува ново изследване в света на изкуствения интелект, възприемайки значително различен подход с отворен код, който може да му даде предимство пред останалите „колеги“.

И, изглежда ,Meta се готви да комерсиализира досегашната работа на екипа, сглобявайки нов продуктов екип от най-високо ниво, фокусиран върху въвеждането на генеративен AI в основните приложения на компанията.

Коментари по темата: „R.I.P., метапространство!”

добавете коментар...

  1. Асен

    AI e същата прехвалена тъпотия като МЕТА и е новата COVID истерия.
    Само дето тоя тупан Закопърхут прецака ФБ фирмата със същото име : МЕТА, на една нашенка. Хубаво му се върна на Заскубания.

  2. User

    Почва друго Зуки, ама пак ще изпреварят в това което изоставя.

Коментар