Спорни реклами и антиреклами за милиони долари кръжат онлайн

Oрганизации за „репродуктивни права“ и „кризисни центрове за бременност“ разпалиха нов спор за етичността в онлайн рекламите (снимка: CC0 Public Domain)

Милиони долари маркетингови бюджети са се изсипали през последните две години в онлайн реклами, насочващи американските потребители, търсещи помощ за аборт, към „кризисни центрове за бременност“, които всъщност разубеждават въпросните потребители. Това бе разкрито в ново проучване. Данните разпалиха гневна реакция сред правозащитници и отново поставиха на масата въпросите за етиката и истинността в бизнеса с онлайн реклама.

Около 10 милиона долара са били платени на водещите търсачки за онлайн реклама от организации за борба срещу абортите. Това, закономерно, породи негодувание от страна на защитниците на безусловното право на аборт. Сега те протестират, че противниците на абортите плащат за рекламиране на „кризисни центрове за бременност“, които да се показват наред с „легитимните“ резултати на страницата за търсене в популярните търсачки.

Данните за „кризисните центрове“ бяха оповестени в нов доклад на Център за противодействие на цифровата омраза (CCDH) – група с нестопанска цел, която описва себе си като организация, провеждаща изследвания в сферата на т. нар. дезинформация. Проучването й твърди, че резултатите от търсенето са достигнали и потенциално са подвели стотици хиляди потребители. Изводът от изследването е, че вече е налице „цяла индустрия“ на маркетинг-фирми, които са се специализирали в рекламирането на „кризисни центрове за бременност“, и че тази индустрия вече възлиза на милиони долари.

Според анализа, неспособността на големите фирми за онлайн реклама да „запушат дупките в собствените си правила“ е довел до зараждането на този набор от „експлоатиращи“ маркетингови компании, които се възползват от тежките ситуации в личния живот на стотици хора.

Двама се карат, трети печели

„Кризисните центрове за бременност“ се стремят да разубедят хората да прибягват до аборти. Те се наричат още „клиники за репродуктивно здраве“. В САЩ обаче този подход вече е заклеймен: правото на аборт е на пиедестал, а въпросните кризисни центрове са определени от Американския колеж по акушерство и гинекология като „съоръжения, които работят неетично“. По неофициална информация, те са около 2600 в цялата страна.

Закономерно организациите за „репродуктивни права“ – тоест защитниците на абортите – шумно протестират. Те всячески се борят срещу нарастващата активност и сила на „кризисните центрове за бременност“. Стремят се да попречат на популяризирането на въпросните кризисни центрове, да заглушат рекламата им.

В тази яростна словесна война търсачките за информация в интернет се оказват в много изгодна позиция. Те са водещ източник на информация за всичко, в т.ч. и абортите. Всяка година американците извършват приблизително 102 милиона търсения по теми, свързани с проблема. Търсенето вече е не само средство за набавяне на информация, но и най-добрият източник на препратки към конкретни продукти и услуги – в случая такива, свързани с вземането на решения за или против аборт.

Никоя от компаниите-създатели на търсещи машини няма интерес да отпрати своите рекламодатели, дори те да идват с няколко долара бюджет. Като цяло всеки, който иска да отправи свое платено послание към света, е добре дошъл на страничките с резултати от търсения. За фирмата-рекламоносител посланието няма значение, стига да не е противозаконно.

Хлабави дефиниции

Като резултат от описаното политиките на търсачките имат своите специфични механизми за проверка на рекламодателите и за своеобразно гарантиране на легитимността на всяко рекламно послание. Тези политики позволяват всякакво съдържание да се поднася почти навсякъде, безпрепятствено. Свободата е възможна благодарение на редица тънкости, условности и витиевати дефиниции.

На практика фирмите-създатели на търсачки – съответно носители на рекламните послания – избягват да имат отношение към която и да е спорна тема и формулират политиките си така, че всеки носител на рекламен бюджет да е добре дошъл.

Каскада от спорове

Драмата с „кризисните центрове“ и борбата срещу тях обаче не приключва със споровете за онлайн-рекламата и парите, които се наливат в нея. Тя, изглежда, е отприщила водопад от други спорове, свързани с верността и истинността на онлайн рекламите. Тези дебати са повод за същински словесни войни онлайн.

Така например покрай посланията на кризисните центрове започват да се трупат и реклами на терапии, свързани с възстановяване след аборт. А те, закономерно, си имат и своите противници. Опонентите настояват, че въпросните терапии са фалшиви, „недоказани“, измамни, далечни от науката.

Този спор може да изглежда безкраен, но за търсачките е добре дошъл. Все пак, рекламите и антирекламите по въпросната тема се изчисляват на 2,6 милиона долара приходи за компаниите-носители на посланията!

Коментар