Каква ирония: Zoom задължи своите служители да се върнат в офиса

Офисът не е място „за вършене на работа“, смята ръководството на Zoom, но задължи своите служители да се върнат на бюрата (снимка: CC0 Public Domain)

Zoom – компанията за видеоконференции, чийто продукт стана синоним на дистанционна работа по време на пандемията – се присъедини към технологичните гиганти, които задължават повечето си служители да се върнат по офисите. Не е ли странно?

Наскоро Zoom обяви пред служителите си, че ако живеят в рамките на 80 км от един от нейните девет офиса, трябва да идват на работа поне два дена в седмицата. Каква ирония, нали – компанията за дистанционна работа, станала синоним на уебконференцията, сега изисква служителите да се върнат на място!

Ако това беше роман за културните тенденции след пандемията, критиците със сигурност биха нарекли случката тежка сатира. И не е ли така, ако вашата компания иска да бъде двигател на революцията в дадена област, редно е да давате пример лично, нали? А може би ръководителите в Zoom, създаващи продукти за новата епоха на отдалечена работа, вече сами не вярват в нея…

Но ако сме обръщали внимание на Zoom и други фирми, които правят възможна дистанционната работа, ще знаем, че новата политика на компанията за задължително лично присъствие изобщо не е изненадваща. Дори фирмите, които изграждат инструменти, позволяващи дистанционна работа, виждат смисъл в офиса и посещаването му от работниците си.

Възход и срив

Много компании се възползваха от пандемията, но може би няма друга като Zoom, чиято услуга за видеоконферентна връзка изпревари утвърдени брандове като Skype на Microsoft, Webex на Cisco и Google Meet, за да се превърне в платформата „по подразбиране“. Името на фирмата вече е почти универсално наименование за провеждане на служебен видео разговор – дори ако използваме различен продукт – така, както навремето Xerox стана синоним на копирна машина, без значение какъв копир използваш.

Подобно на много други печеливши от пандемията, Zoom се радваше на бума на своята пазарна капитализация. После пандемията стихна и възходът свърши. Пазарната оценка на фирмата се срина. Миналата пролет компанията достигна ключов момент: струваше по-малко, отколкото беше преди пандемията.

Сетне, през февруари тази година, Zoom обяви, че ще съкрати 1300 служители. Изпълнителният директор Ерик Юан получи 98% намаление на заплатата, а президентът Грег Томб бе уволнен „без причина“.

Но независимо от финансовите резултати на компанията, нейните ръководители никога не са призовавали служителите да стоят в офиса задължително. „Едно от нещата, които смятам, че се доказаха в този огромен експеримент, в който всички участвахме, е че [офисът] не е непременно място за вършене на работа“, каза Матю Саксън, главен директор на Zoom, пред Wall Street Journal миналата година. От друга страна да не забравяме, че Zoom управлява работни пространства на три континента.

Офисът не е място „за вършене на работа“

Офисът, казват ръководителите на Zoom, сега съществува, за да бъде социално пространство. Кабините са прогонени. Бюрата са намалени в полза на отворените пространства, подобни на зали за събития. „Акустична ограда“ дели общите пространства за заглушаване на шума от  срещите.

Офисът, казват шефовете, е място за връзка и сътрудничество, за общуване и съвместна дейност. И това е виждане, което се споделя от повечето  шефове в Big Tech.

„Чухме от служители на Google, че тези, които прекарват най-малко три дни в седмицата в офиса, се чувстват по-свързани с другите служители на Google – и че този ефект се засилва, когато членовете на даден екип работят от едно и също място“, пише HR ръководителят в Google Фиона Чикони в бележка относно политиката за личното присъствие в офиса.

Изпълнителният директор на Meta Марк Зукърбърг е с подобно виждане. „Нашата хипотеза е, че все още е по-лесно да изградим доверие лично и че тези взаимоотношения ни помагат да работим по-ефективно“, написа Зукърбърг в блог публикация през март, която предшестваше директивата служителите да идват в офиса.

И докато общуването и съвместната работа са приятни и често пъти повишават продуктивността, може да има и други мотиви за задължителното връщане по офисите. За някои бизнеси присъствието в офиса може би е просто начин да оправдаят наема за недвижимия имот, за който плащат.

Кого наистина облагодетелства офисът?

Изследванията със сигурност говорят за редица ползи от хибридния подход. От една страна, хибридната работа е свързана с повече време за обратна връзка. Това позволява и по-добро наставничество за младшите служители, а от своя страна то се отплаща в хода на кариерата.

Но когато вземем предвид какво всъщност искат служителите от работния си ден, изводите остават смесени – и дебатът за дистанционната работа остава разгорещен. Изискването служителите да бъдат в офиса е остаряла практика, стара колкото Индустриалната революция, която я създаде, според Никълъс Блум, икономист от Станфордския университет, който изучава дистанционната работа много преди пандемията да я превърне в широко разпространена реалност.

И анализаторите от Pew Research Center наскоро установиха, че тези, които могат да практикуват комбинация от лична и дистанционна работа, предпочитат да прекарват още повече време в работа от вкъщи, вместо в офиса. Изглежда работещите хора търсят начин да се задълбочат, да се вглъбят, да се концентрират в това, което имат да правят.

Затова, според специалистите, издаването на заповеди хората да ходят на работа в офиса е малко вероятно да спечели подкрепа. Хората искат сами да могат да изберат дали работата в офис е сполучлива за тях – вместо да бъдат завлечени обратно по бюрата.

Коментари по темата: „Каква ирония: Zoom задължи своите служители да се върнат в офиса”

добавете коментар...

  1. Фофу

    И имам позната в ИТ фирма която са изцяло от къщи. И казва, че в момента си запълват позиции които са стояли отворени повече от 3 години.
    Защо – защото много фирми започнаха връщане в офиса и много хора бягат от това и отиват при тях..

  2. Фофу

    И трето, големите форми които споменаваш плащат по над 200 хилки и за тези пари могат да си позволят много неща. И работещите за тези пари също.

  3. Фофу

    Тупаняк (..) дай сложи поне някакво име, първо. И второ дай да видим кога са станали тия работи дето ги казваш ??

  4. ..

    фъфляк, ти нали си голям защитник на невероятния Запад?

    Случайно да знаеш, че масово корпорациите върнаха хората обратно в офисите? Google, Microsoft, Apple, и всички останали?

    Вземи решение – разбират ли капиталистите, как да организират ефективно работният процес, или не разбират?!?

  5. Фофу

    И как точно ще съм по-продуктевен в офиса. Меринджея ще стои зад мен с камшика ли ?? И ще брои натиснати клавиши за минута .

    В открит офис с 10 човека, във всеки момент от времето някой за нещо е станал движи се насам натам, говори с някого. Шефа ще мине и нали е голям (както Страхил Божикравов казваше) ще говори силно по-телефона, че нали шеф и му се полага.
    Някой ще е с малки слушаки и за теб ще е да чуваш цвъртенето и т.н.

    И накрая понеже има офиси и в други градове и държави, затова срещите са на Тиймс или каквото друго се сетиш. И се обсъжда кой какво е комитнал до момента, до къде е в спринта … Което няма нищо общо с това къде съм и къде не съм.

  6. до смешниците

    Аз 10 години преди да започне Ковид кризата съм контрактор и работя от вкъщи.

    Така, че трудно ще ми се направите на много модерни.

    Както вече написах веднъж, който иска да си взима сам решенията, спира да е служител в компания и започва собствена дейност.

    Е, ако го направите, ще видите, че бачкането е x3 и се очакват резултати. Да, парите са x5, но само срещу конкретни резултати.

    Побутването на задачки по 3-4 часа на ден не се броят за работа.

    Обаче, вие хем искате да сте скатавки, хем някой да ви плаща големи заплати.

    Факт е, че някои вадят късмет, но той най-често е до време.

  7. Бизнес

    Дано по-бързо да изчезнат независимо по какъв начин такива хора с напълно остаряло мислене. За екологията за по-чист въздух, повече време за личен живот са безценни за разлика от безсмисленото насилие, тормоз по офисите, замърсяване на въздуха с безсмислено пътуване напред и назад. Хората с добър социален статус имат добри домашни условия и семейството и близките хора не пречат. Хората със семейства обикновено имат големи жилища, къщи на сред природата.

  8. до Тиранозавъра

    Такива примитивни диктатори като теб за историята. Бъдещето е на дистанционните технологии и дистанционната работа. Ако един служител няма нужните умения и навици присъствието в офиса по никакъв начин не решава проблема. Мърлячите са си такива независимо къде са физически. Абсурдно е това със средновековни практики нещастни трудоваци роби по подписите с надзиратели и бой с камшици. Служител който има качества и му са осигурени отлични условия за работа ще се старае да я запази.

  9. до "връщане назад"

    Като искаш да си от вкъщи, си започваш собствен бизнес и си взимаш всичките решения сам. И като стигнеш да наемаш хора, наемай ги за надомна работа.

    Ако всички си вършеха съвестно работата от вкъщи, никой нямаше да ги вика обратно в офисите.

    Има скатавки.

    Има неорганизирани хора, които вкъщи непрекъснато се разсейват и не работят ефективно.

    Има хора, които си продават услугите на няколко компании, но и реално вършат доста малко.

    Съвестните, пък, си късат задниците от бачкане, да наваксват. А, проектите вечно изостават, което е психически и физически смазващо за тях.

    После се чудите, защо компаниите са като пъдари …

    Аз и още няколко колеги, пък, дори не искаме да работим от вкъщи, защото деца, жени, родители и прочее непрекъснато ни занимават с глупости и не ни оставят да се концентрираме.

    Въобще, всеки си прави избора. Но, като си сключил договор, го спазваш. Като не ти харесва, предизвестие и дим да те няма.

    Светът е широк и избор има много.

  10. връщане назад

    Това е връщане назад към робството в офиса. Абсолютно никакви оправдания няма и никакви ползи всеки ден пътуване от и до офиса загубени време и енергия за служителите чиито професии и длъжности не изискват физическо присъствие.

Коментар