Европейският съюз разреши създаването и експлоатацията на електрически въздушни таксита Lilium. Това е ключово решение за перспективната нова индустрия, отбелязват наблюдателите на пазара.
Германската компания за въздушни таксита Lilium получи одобрение от ЕС за разработване и експлоатация на електрически самолети с вертикално излитане и кацане. Разрешението, издадено от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA), има ключово значение за развитието на индустрията, която работи от няколко години, тъй като ще ѝ помогне да подготви технологията за комерсиална употреба.
Lilium е получила така нареченото „одобрение на проектантска организация” (DOA) от EASA, отбелязва CNBC в репортаж по темата. Всъщност това е лиценз със специални условия. Документът дава възможност на компанията да проектира и произвежда свои самолети при липса на договорени и въведени официални правила за тази област.
Одобрението може ефективно да се счита за „лиценз за работа”, коментира Аластер Макинтош, главен технологичен директор и ръководител на инженеринга в Lilium. „Получаването на одобрение за дизайн от EASA допълнително ни мотивира да продължим напред с комерсиализацията на революционния транспорт Lilium Jet”, заяви той.
Люк Титгат, изпълняващ длъжността главен изпълнителен директор на EASA, поясни, че агенцията “определя стабилни правила за работа и се грижи за екологичните аспекти, включително нивата на шума, като същевременно гарантира спазването на високи стандарти за безопасност”.
„В същото време ние се опасяваме да не създадем бариери за навлизане на този нов пазар и работим в партньорство с Lilium в кратки срокове. Бих искал да поздравя Lilium за постигането на одобрение на дизайна, което допринася за развитието на европейската електрическа авиация”, каза Титгат.
През последните години технологични гиганти и инвеститори наляха милиарди долари в начинания, насочени към създаване на летящо такси, но досега с малък успех. В случая с Lilium, компанията е по-фокусирана върху междуградския транспорт, отколкото в полети до други страни.
Технически, Lilium Jet използва няколко малки витла, задвижвани от електрически двигатели, за да си осигури подемна сила по време на излитане и кацане, както и тяга по време на крейсерски полет.
Когато е напълно готов за търговски полети, Lilium Jet ще може да изминава около 300 км с едно зареждане и за един час, което е еквивалентно на шофиране от Лондон до Манчестър. Lilium, основана през 2015 г. от четирима възпитаници на Техническия университет в Мюнхен, планира да започне търговски полети до 2025 г.
Но компанията вече е изправена пред силна конкуренция от авиокосмически гиганти като Boeing и Airbus. В тази ниша активно работи и немският стартъп Volocopter, който също разработва въздушно такси с вертикално излитане и кацане.