По-рано този месец един огромен кораб натовари над 5000 електрически коли от две пристанища в северен и южен Китай. Пет дни по-късно той премина през Сингапур. После се насочи към Индия. Крайната му дестинация обаче е Европа. Там ще бъдат продадени повечето китайски електрически коли. Името на кораба е BYD Explorer No.1.
Това е първият кораб от огромния флот, който BYD изгражда. Не е случайно: събитието нотразява амбицията на китайската компания да си създаде дивизия с „морски“ бизнес, който да подкрепя бизнеса ѝ с новото поколение автомобили.
BYD, основана от китайски изследовател в областта на металургията на име Уанг Чуанфу през 1995 г., започва дейността си с производството на малки батерии за мобилни устройства. По-късно разширява бизнеса си до автомобили. В крайна сметка комбинира и двете, за да произвежда ново поколение електрически превозни средства. За две десетилетия фирмата става най-големият производител на електромобили в Китай. Към четвъртото тримесечие на 2023 г. вече е най-големият в света.
BYD предлага много опции, вариращи от достъпни седани до луксозни SUV. За тях има нарастващ апетит в чужбина. През 2023 г. BYD е изнесла над 240 000 превозни средства извън Китай – спрямо 55 000 през 2022 г. Е-колите на производителя се продават като топъл хляб, но… Има пречка: за да реализира най-голяма финансова полза от експлозивната си популярност в чужбина, фирмата трябва да се разшири отвъд търговията с автомобили и да навлезе в бизнеса с корабоплаването.
Недостиг на кораби-автовози
За да разберем защо BYD предприема този ход, трябва да знаем малко за това как автомобилите се транспортират през морето. Обикновено карго промишлеността използва т. нар. рол-он/рол-оф кораби (RORO). Те не използват кран за повдигане на товара и поставянето му на борда. Вместо това RORO корабите имат рампи, които позволяват превозните средства да се движат директно, т.е. да се натоварят чрез шофиране. Това прави целия процес много по-лесен.
Но подобен вид кораби са в недостиг през последните няколко години. Докато старите кораби достигаха пенсионна възраст, поръчките за нови кораби бяха свити – поради финансовата криза от 2008 г. Влияние има и тласкането на цялата индустрия към по-екологични горива, което неизбежно се отразява.
Освен това повечето автомобилни компании имат дългогодишни взаимоотношения с корабни фирми или пък притежават собствен флот от кораби. Например, японски производители на автомобили като Nissan и Toyota имат собствени флоти от RORO кораби, които могат да превозват десетки хиляди коли. Но в Китай младата индустрия на електромобилите още не се е организирала добре: собствените превозни кораби представляват само 2,8% от глобалния капацитет за корабоплаване. Това оставя на китайските марки твърде малко възможности за превоз на колите им през океана.
В резултат на това достъпът им до RORO кораби стана твърде скъп. Според Clarksons Research – разузнавателното подразделение на най-големия доставчик на транспортни услуги в света, цената за наемане (т. нар. чартър) на кораб за превоз на автомобили за един ден е скочила до 115 000 долара през 2023 г. Това е исторически връх. Подобна цена е близо седем пъти над средната цена от времето преди пандемията, която беше около 17 000 долара (към 2019 г).
Китай е на път да се утвърди като най-големият износител на автомобили в света (всъщност може вече да е придобила този статут в 2023 г., но все още не са налице официалните статистики). Страната изнася всичко възможно в сектора: традиционни бензинови и газови автомобили, електрически коли, произведени от китайски компании, а също и автомобили Tesla, произведени в завода Giga Shanghai.
Само недостигът на капацитет за презокеански превоз е това, което притеснява индустрията.
Самостоятелно потегляне
Ето защо китайските автомобилни компании, които станаха толкова видни износители благодарение на възхода на електромобилите, започват да формират свои собствени корабни предприятия.
Новината, че BYD иска да закупи или да наеме чартърни кораби, беше съобщена за първи път от корабното списание Lloyd’s List в края на 2022 г. През декември същата година компанията промени корпоративната си регистрация. Тя включи в дефиницията и бизнеса с международни превози на товари и управление на кораби.
BYD Explorer No.1 беше доставен в началото на настоящата година. Корабът е RORO. Той може да превозва 7000 автомобила едновременно. Официално е регистриран от Zodiac Maritime – британска компания, контролирана от израелския корабен магнат Еял Офер. Говори се, че BYD е наела кораба за неопределен период от време.
В прессъобщение BYD казва, че планира да добави още седем кораба към флота си през следващите две години. Корпорацията планира и да позволи на други компании да изнасят своите превозни средства, използвайки корабите на BYD.
За първото си плаване RORO машината натовари над 5000 автомобила. Те потеглиха към пристанищата Влисинген в Холандия и Бремерхафен в Германия, според китайската държавна медия Синхуа.
Но BYD не е единственият китайски автомобилен производител, който предприема този ход. SAIC Motor – китайска държавна компания – е продала 1,2 милиона превозни средства в чужбина през 2023 г. От тях 24% са електромобили. През 2021 г. фирмата формира дъщерно дружество за RORO корабоплаване. Най-новият му RORO кораб, най-големият по рода си и способен да превозва 7600 автомобила, също отплава за първи път през януари тази година. Подобно на BYD Explorer No.1, корабът на SAIC отива в Европа.
Можем да допуснем, че стремежът към по-екологичен транспорт рано или късно ще окаже влияние и в тази област. Китайските бизнеси знаят това. BYD обяви, че ще добави технология за съхраняване на енергия на своите плавателни съдове. Засега обаче RORO корабите, които използва днес, все още не са електрически. Повечето от по-новите модели могат да се захранват или с традиционно гориво, или с втечнен природен газ, който е по-чист източник на енергия.
От пренасяне на дървесна маса до автомобили
Ще мине известно време, преди амбициозните китайски компании да утвърдят своите империи за морски превоз на електромобили. Все пак построяването на всеки на тези масивни нови кораби отнема години. Междувременно обаче някои подходиха изобретателно към справянето с недостига: насочиха се към кораби, които са предназначени за други видове товари.
По-специално, китайските корпорации хвърлиха око на гигантските кораби, които обикновено се използват за внос на хиляди тонове дървесна маса от Южна Америка в Китай. Дървесината се обработва за производството на хартия и книги, салфетки. Превозвачите на дървесна маса често се оказват празни или слабо натоварени на връщане. Нима това не е възможност?
През последните години китайските автомобилни компании започнаха да продават превозните си средства на южноамериканския континент и полупразните кораби за дървесина се оказаха чудесна възможност. China Ocean Shipping Company (COSCO), една от най-големите корабни компании в света, проектира сгъваем багажник, който може да товари автомобили и да ги подрежда в… кораб-превозвач за дървесина. През юли миналата година COSCO натовари такъв кораб с над 2700 коли и ги изпрати в Бразилия. Видя се, че схемата работи.
Изгряващи изгледи
Предвид импровизирани договорености като тази за корабите за дървесина и изграждането на нови кораби RORO, което е на ход, изглежда че тесните места в доставките за китайските производители на електромобили могат значително да намалеят през следващите няколко години. Наличието на собствени флоти или наемането на кораби от местни корабни компании също може да намали разходите. А това ще направи китайските електромобили още по-конкурентоспособни в чужбина.
И точно както автомобилната индустрия в Япония и Южна Корея тласна тези две страни към лидерство в корабоплаването, сега електромобилите могат да превърнат Китай в друг основен играч в океана.