Краят на една платформа: Samsung приключва с Tizen

Tizen OS загуби битката при смарт часовниците от watchOS на Apple и WearOS на Google
(снимка: CC0 Public Domain)

Корейският технологичен гигант Samsung прекратява битката за пазара на платформи за носима електроника. Компанията напълно спира поддръжката на операционната система Tizen за класа устройства, на които разчиташе много в близкото минало.

Tizen е отворена софтуерна платформа, базирана на ядрото на Linux и поддържана от Linux Foundation и Tizen Association. Samsung е нейният основен покровител. Tizen се базира на разработки от операционните системи LiMo, MeeGo и bada – последната е собствена разработка на Samsung и беше позиционирана като алтернатива на iOS и Android за смартфони, но не се хареса на потребителите.

Прекратяване на няколко етапа

Краят на поддръжката на Tizen за умните часовници на Samsung ще стане на няколко етапа. Първият вече започна – компанията няма да пуска актуализации за Tizen-базирани устройства. Въпреки това, потребители, които са закупили устройство Samsung с Tizen, но по някаква причина не са актуализирали софтуера му, все още могат да го направят. Достъпът до актуализации ще бъде затворен в края на 2025 г.

Втората фаза ще започне на 30 септември 2024 г. От този ден нататък платеното съдържание за устройства с Tizen, включително приложения и циферблати, няма да бъде достъпно за покупка. И накрая, на третия етап цялото съдържание – платено и безплатно – за часовници с Tizen ще стане недостъпно. Този етап ще започне на 30 септември 2025 г.

Samsung също ще спре всички услуги, свързани с носими устройства под управление на Tizen, след май 2025 г. Изключение ще бъде направено само за Galaxy Store.

Несбъднатите цели на Tizen

Премиерата на Tizen се състоя в началото на 2012 г. Samsung почти веднага се присъедини към този проект – през февруари 2014 г. пусна часовниците Gear 2 и Gear 2 Neo, които, за разлика от първото поколение Gear, работеха на Tizen, а не на Android Wear (сега WearOS). Samsung твърди, че промяната на платформата е направила възможно почти утрояване на живота на батерията на часовника.

През пролетта на 2017 г. Tizen изпревари Android на пазара на смарт часовници, заемайки 19% срещу 18% за WearOS. Но любовта на Samsung към Tizen избледня доста бързо. Днес абсолютно всички нови смарт часовници на компанията работят на WearOS, тоест по същество компанията се върна към корените си. Последният модел Tizen часовник на Samsung е Galaxy Watch 3, пуснат през 2020 г.

Samsung се опита също с помощта на Tizen да се разграничи от Android на пазара на смартфони. На тази платформа бяха пуснати няколко модела, първият от които се появи през януари 2015 г., но интересът към тях както от страна на потребителите, така и от разработчиците на софтуер беше почти нулев. В резултат на това през 2017 г. Samsung спря експериментите с производството на смартфони Tizen и премина напълно към Android.

В момента единствените устройства Samsung, чиито собственици могат директно да контролират Tizen, са смарт телевизорите. Но реалността е, че по-голямата част от смарт телевизорите в света работят с Android TV, а Tizen съществува само на телевизори Samsung.

Опити за борба с господството на Android на пазара на смарт телевизори, макар и не особено успешни, прави и корейската LG. Тя има собствена webOS платформа, известна в далечното минало като PalmOS.

Пазар за двама

Много собственици на смарт часовници или фитнес гривни, както и тези, които просто искат да купят първия си модел, дори не знаят за съществуването на Tizen OS. Няма нови джаджи за продажба (останките в складовете, които все още се продават с голяма отстъпка, не се броят) и няма рекламна поддръжка за тази платформа.

В момента световният пазар на фърмуер за носима електроника всъщност е разделен между две компании – както в случая със смартфоните, това са Apple с нейната watchOS, която през 2024 г. става на 10 години, и Google, която разработва Wear OS. Двете платформи контролират 76% от пазара – 27% за Google и 49% за Apple.

Абсолютно целият друг фърмуер, включително Tizen и китайската Harmony OS, излязла преди пет години, споделят останалите 24% от световния пазар, според статистика на Counterpoint Research от началото на 2024 г.

В същото време делът на малко известния фърмуер бързо намалява – през 2023 г беше 26%. Apple също постепенно губи позиции – година по-рано делът на watchOS беше 53% срещу сегашните 49%. Google Wear OS, напротив, се разширява от 21% на 27%.

В Китай обаче се развива съвсем различна пазарна картина. През 2023 г. Harmony OS е лидер с 48% дял, Apple има 28%, а останалите платформи, включително Wear OS, споделят 24% дял. Сега Harmony OS в Китай има 61%, watchOS е с 25%, а останалите контролират общо 14%.

Коментар