Проучване на Mайкрософт, проведено от Ipsos MORI, показва, че облачните технологии са много по-популярни сред малките и средни предприятия в Централна и Източна Европа, отколкото в Западна Европа. Изследването се основава на данни от 6800 анкетирани малки и средни фирми с до 25 служители в 22 страни в Европа и Турция.
„Българските фирми са сред най-любопитните да потребяват облачни решения”, коментира Георги Ранделов, изпълнителен директор на Майкрософт България, при обявяване на резултатите от изследването.
Важен мотив е финансовият – за една фирма ползването на облачни услуги е по-гъвкав и лесен за бюджетиране вариант в сравнение с имплементирането на цялостна ИТ инфраструктура.
Изследването за България показва, че 41% от малкия и среден бизнес не разполагат със служители за ИТ управление. Ролята на ИТ мениджър често се изпълнява от висшето ръководство (в 35% от компаниите без ИТ мениджър). В допълнение 51% от малките и средни фирми в България споделят, че отделят повече от 3 часа седмично за решаването на ИТ въпроси, което е значително по-високо от средното за ЦИЕ ниво (31%). Това се равнява на 156 часа на година.
Проучването показва още, че две трети (65%) от предприятията в Централна и Източна Европа вече използват някакъв вид облачна услуга в сравнение с едва 45 на сто от колегите им в Западна Европа. В нашия регион Украйна и Чехия са начело с най-голям процент от преминали към облака фирми (съответно 85% и 75%, като и двете са доста над средната стойност за Западна Европа). Полша (52%) и Румъния (55%) са страните от ЦИЕ с най-нисък процент на компаниите, ползващи облачни технологии.
Потребителите на облачни решения от Централна и Източна Европа разглеждат ползите на тези технологии по различен начин от компаниите, които още не са мигрирали към облака, според данните. По-голямата част (66%) от малките и средни предприятия в ЦИЕ, внедрили облачни решения, заявяват, че те са от решаващо значение за постигането на бизнес растеж. В България това са повече от 3/4 от МСП с облачни решения (77%). Едва 37% от компаниите, които не ползват облак, споделят, че настоящите ИТ допринасят за развитието им (около 60% за България).
Облачните малки и средни фирми смятат, че по-високата сигурност е основна причина за преминаване към този вид технологично решение. Интересното е, че това е в рязък контраст с останалите фирми, според които сигурността и загубата на данни (съответно 72% и 71%) са повод за загриженост при преминаване към облачни услуги. Компаниите с внедрени облачни технологии нямат такива притеснения и на практика посочват именно сигурността на данните (89%) и подобряването на онлайн сигурността (82%) сред най-големите ползи от облачните услуги за бизнеса, които взимат под внимание при избора си на ИТ.
„Малкият и среден бизнес в Централна и Източна Европа продължава да се развива с бързи темпове с помощта на иновативни технологии, а настоящото проучване показва, че преминалите към облака МСП изпреварват конкуренцията в останалата част на Европа”, каза Георги Ранделов.
Проучването разкрива и друго регионално различие: малкият и среден бизнес в Централна Източна Европа смята, че облачните услуги ще им помогнат да развият своя бизнес. Украйна, Чехия, България и Гърция са регионалните пазари, където МСП са най-склонни да използват иновации, за да реализират бизнес растеж. Внедрилите облачни решения фирми на тези пазари са съответно 85%, 75%, 67% и 67%. Малките и средни компании в Румъния (83%) и Украйна (73%) са най-склонни да се съгласят, че облакът е от решаващо значение за растежа, следвани от България (68%).
Независимо от икономическия отрасъл, голям процент от малките фирми са изправени пред един и същи проблем: те трябва да са сигурни, че винаги постигат повече с по-малко.