Надплащането за един или друг продукт или услуга е обичайна практика за различни индустрии, вкл. в ИТ сферата. Примерите за това са много, вкл. смартфони, които имат еднакви характеристики, но струват различно, заради марката. Не само при мобилните устройства има надплащане, но изненадващо и при облачните технологии. Ето пет технологии, продавани многократно над себестойността:
1. SMS съобщения
Макар и архаична, тази услуга продължава да бъде изключително популярна в много страни по света. Средната цена на едно текстово съобщение в развитите страни е от порядъка на 20 цента, а дължината е ограничена до 160 символа. Ако символите бъдат преведени в битове, излиза, че 1 мегабайт трябва да струва 1310 долара! За щастие, има алтернативи от рода на услуги като WhatsApp и други, които използват интернет за предаване на съобщения.
2. Компютърни, аудио и видео кабели
Според експерти, средната производствена цена на един кабел е около 3 долара, а пазарната цена може да достигне 45 долара, в зависимост от марката. И въпросът не е в качеството – често се случва така, че китайски „noname” кабел по нищо не отстъпва на своя брандиран аналог, а струва десет пъти по-малко.
3. Смартфони
Цените на някои смартфони са силно завишени. Това е най-очевидно при iPhone 5: себестойността на този апарат е от порядъка на $200, докато в магазина моделът с 16 GB памет се продана за $550. Подобна е ситуацията и с модели от други големи производители. Цената е функция на величието на марката, разходите за логистика и маркетинг.
4. Консумативи за принтери
Средната пазарна цена на една унция мастило е $80, докато себестойността е осем пъти по-ниска. Според производителите, подобна разлика в цената е обусловена от инвестициите в разработка на все по-качествени мастила. Освен това могат да се пестят пари с повторно пълнене с мастило, макар че производителите на принтери реагират остро на подобна практика.
5. Облачни хранилища
Колкото и невероятно да звучи, предвид достъпността на облачните хранилища, тази нова услуга също се предлага на доста завишени цени. При предложения от рода на $1,2 годишно за 1 гигабайт, потребителят плаща 12 пъти повече, отколкото е себестойността на услугата, оценявана на 10 цента при големите облачни проекти. При подобни цени, не е изненадващо, че облачният хостинг се развива много динамично.
Нищо не споменавате за продуктите на ASUS. Големи боклуци, в разработката на които най много се работи по външния вид, и в рекламните дипляни. Хора, избягвайте ASUS !