Системата за интелигентни кръстовища в София съкращава времето за едно пътуване с 30%. В резултат на това се намаляват вредните емисии от транспорта с 20%. Разходът на гориво при автомобилите пък спада с 7-9%, обяви инж. Димитър Петров от Столична община в представянето на системата по време на IoT Forum 2016, организиран от IDC България.
В светофарните уредби на т.нар. интелигентни кръстовища са вградени сензори и контролери, които преброяват колите в трафика. Данните се изпращат към централизирана система за анализ и управление на движението. На база установените бройки динамично се преразпределя времето на светене на различните светофарни сигнали.
Смарт функцията на кръстовищата позволява и значително по-лесно пропускане на превозните средства в специален режим – линейки, автомобили на пожарната служба и полицейски коли. За тях времето за преминаване се намалява с 50%, което е съществено постижение при ситуации на спешни случаи.
Като част от системата за интелигентно управление са въведени и и „умни” пешеходни светофари, които облекчават трафика допълнително. Те имат бутони за заявка за пешеходно пресичане, звукова сигнализация за незрящи, както и възможност за динамично увеличаване на зеления сигнал за пешеходно пресичане.
Това, според инж. Петров, намалява шумовото замърсяване в града, защото се спестява нощното „пищене” на пешеходните светофари. В същото време, по думите му, се намалява времето на престой при червен сигнал за автомобилите. Намалява се и времето за изчакване на червено за пешеходците, осигурява се и тяхната безопасност, защото – по думите на експерта от СО – се гарантира целостта на зеления сигнал и няма как човек да остане „по средата” на улицата.
Измерванията са направени на база преброяване на колите чрез вградените сензори, обясни инж. Петров в отговор на въпрос от публиката в залата. Намаляването на времето за пътуване с 30% е регистрирано чрез провеждане на тестови пътувания. По отношение спестените емисии инж. Петров обясни, че не са правени реални измервания, а намалението на емисиите е изчислено чрез софтуерни алгоритми за симулация на емисиите от трафика.
Почти всички кръстовища в София ще бъдат обхванати от интелигентната система до края на 2016 г. По бул. България ще бъдат осигурени „коридори” за бързо преминаване.
Основната цел на умните светофари е да разтоварват трафика.
Защото ако пропускат линиите на градския транспорт с предимство ще се натрупа зверски трафик и задръствания по другите улици.
Идеята е да има камери, видеонаблюдение и като се види че една посока се е задръстила да се пусне.
Изключително просто е и всички които карат кола в софия знаят сутрин накъде е задръстването и вечер същото. Е колко време ще им отнеме с интелигентните системи да го проумеят незнам.
Йордан, мисля че имаше опция, наближаваша кола на градския транспорт да подаде сигнал на светофара пред нея, за да бъде пропусната с предимство. Дали чрез GPS тракер, или ръчно от водача, не си спомянм каква беше идеята.
За момента нищо по въпроса не се споменава. Може би е само за колите със специален режим на движение за сега.
Нали основната цел на тези “умни” светофари беше да пропускат с предимство колите на градския транспорт (рейсове, трамваи и тем подобни) и по този начин градският транспорт да стане по-бърз и по-предпочитан транспорт? Или аз бъркам?