400 млн. души ще ползват робомобили през 2030 г.

Новата икономика на споделени робомобили ще отговори в реално време на търсенето и предлагането, като динамично променя капацитета и цените (на снимката: робомобил на Google)

Новата икономика на споделени робомобили ще отговори в реално време на търсенето и предлагането, като динамично променя капацитета и цените (на снимката: робомобил на Google)

Ползването на автомобили под наем ще стане масово явление, когато на пазара навлязат самоуправляемите коли, или т.нар. робомобили, сочи нов доклад на анализаторската компания ABI Research.

Първата фаза от развитието на икономиката на споделените коли са т.нар. улични услуги за наем, при които потребителят отива на определени места-стоянки, взима автомобил под наем и го връща на същото място след използване. Такава, например, е услугата Zipcar.

Втората фаза са услуги от типа на Uber – с помощта на мобилно приложение потребителят наема кола и частен шофьор. Логическият завършек в развитието ще бъде третата фаза, когато в играта ще се намесят самоуправляемите транспортни средства, които ABI нарича робомобили.

Очаква се робомобилите да променят драстично автоиндустрията – те ще доведат до намаляване на броя на шофьорите, ще повлияят също така на обществения и частния транспорт.

Според анализа на ABI Research, много хора ще започнат да пестят от разходите за автомобили. И наистина, защо да харчат много пари за купуване на кола, за застраховки и обслужване, когато на достъпна цена ще могат да стигнат бързо до желаното място.

Не винаги наемането на коли ще бъде подходящото решение, но анализаторите са уверени в перспективата на този вид услуга. ABI Research прогнозира, че към 2030 г. броят на клиентите на услуги за споделено ползване на робомобили ще достигне 400 млн. души.

Новата икономика на споделени автомобили има съществени предимства. Освен че осигурява възможности за приходи от лично притежаваните коли, тя отговаря в реално време на търсенето и предлагането, като динамично променя капацитета и цените.

Например, цените в системата на Uber се увеличават значително по време на пиковите часове, за да се стимулират шофьорите и в крайна сметка на пътя излизат повече автомобили. След като постигне целта си, Uber понижава цените обратно до тяхното стандартно ниво.

Коментар