IDC: Случи се революция в облачните услуги

„Между 2014 и 2015 година в Централна и Източна Европа се случи революция в клауд сегмента”, заяви Марина Костова, IDC България

„Между 2014 и 2015 година в Централна и Източна Европа се случи революция в клауд сегмента”, заяви Марина Костова, IDC България

До края на 2017 г. две трети от най-големите компании ще са поставили във фокуса си дигиталната трансформация. Останалата една трета ще попадне в категорията на оцеляващите компании. Това каза Марина Костова, старши анализатор „Storage, systems & Infrastructure solutions” в IDC България на днешния Cloud Leadership Forum 2016 в София.

Дигиталната трансформация е един от основните стълбове на третата платформа, която включва големи данни, интернет на нещата, мобилност. Технологиите, свързани с втората платформа – инфраструктура, сървъри, устройства за съхранение, няма да изчезнат от пазара до 2020 г., като това е особено валидно за региона Централна и Източна Европа. Въпреки това анализаторите очакват делът им значително да намалее.

По данни на IDC технологиите от втората платформа все още имат най-голям дял в продажбите на ИТ, но през 2015 г. спадът е двуцифрен. За разлика от тях, системите от третата платформа имат относително малък обем, но регистрират много голям ръст.

За сравнение, пазарът в Западна Европа е значително по-напреднал в използването на облачни модели и технологии, каза Марина Костова. Приложенията, които потребителите оперират в „облака”, са свързани с високопроизводителни изчисления, уеб услуги, социални и мобилни приложения, интернет на нещата, анализ на големи данни в реално време. Потребителите са по-консервативни по отношение на стандартните бизнес приложения като ERP и CRM и за момента се въздържат от качването им в облака.

„Между 2014 и 2015 година в Централна и Източна Европа се случи революция в клауд сегмента”, коментира Марина Костова. „Според проучвания на IDC, през 2014 г. по-малко от половината компании са заявили, че използват облачни услуги, а само за една година делът им се е увеличил до три четвърти. Само 4% отговарят, че не разчитат на никакви облачни технологии”.

Най-големи инвестиции компаниите правят в услуги, свързани с частния облак, следвани от SaaS и в малка степен – с платформите и инфраструктурата като услуга. Като ползи потребителите отчитат по-висока производителност на ИТ отдела за освобождаване на ресурс за дейности, които ще генерират повече приходи.

Също така компаниите отбелязват общото намаляване на ИТ бюджета на фирмата и времето за предоставяне на крайните ИТ услуги. Следват опростяване и централизиране на инфраструктурата в центъра за данни. Тези фактори са били от значение както през 2014-а, така и през следващата година, но тежестта им през 2015 г. е много по-голяма.

„Тази промяна говори за по-голяма степен на зрялост на крайните потребители при използването на облачни модели. През 2014 г. цитираните ползи са очаквани ползи, а през 2015-а отговорите вече са на базата на опита”, уточни Марина Костова.

Най-голямата пречка пред навлизането на облачните услуги е сигурността. Това се наблюдава във всички региони, като за нашия регион е с по-голяма степен на важност. Въпреки това между 2014 и 2015 г. има промяна. Докато през 2014-а 65% от компаниите поставят сигурността като основна пречка, през следващата година по-малко от половината я отчитат като сериозен проблем. Други причини за колебания сред клиентите са интегрирането със съществуващите системи и обвързването с даден доставчик.

Деница Дженева

Деница Дженева

Коментари по темата: „IDC: Случи се революция в облачните услуги”

добавете коментар...

  1. Иван

    Точно това ми е работата / Cloud Storage and Infrastructures / и мога да Ви уверя, че проблемите на Cloud тепърва започват!

Коментар